SEASONED
Tytuł projektu: SEASONED
Okres realizacji: 01.10.2022 – 31.07.2025
Budżet projektu: 1 499 955 EUR
Budżet UPWr (rola): 767 103,75 EUR (lider)
Kierownik projektu: prof. dr hab. inż. Agnieszka Kita
Krótki opis:
Głównym celem SEASONED jest doskonalenie wiedzy, umiejętności i kompetencji kadry naukowej UPWr w zakresie sensorycznej oceny jakości żywności i zachowań konsumenckich. Projekt ukierunkowany jest na nowe produkty spożywcze o właściwościach prozdrowotnych. Projekt zakłada stworzenie międzynarodowej sieci wiodących uniwersytetów i ośrodków badawczych zajmujących się analizą sensoryczną żywności. Celem projektu jest również doskonalenie kompetencji menedżerskich i administracyjnych kadry UPWr, angażowanie we wspólne działania różnych grup społecznych, prywatnych przedsiębiorstw, władz publicznych oraz instytucji regionalnych i europejskich.
SEASONED umożliwi UPWr i jego partnerom, wiodącym instytucjom badawczym z Hiszpanii i Danii, opracowanie wspólnego programu budowania potencjału umożliwiającego wymianę wiedzy eksperckiej i umiejętności w zakresie pozyskiwania i realizacji projektów badawczych z uwzględnieniem globalnych wyzwań (Zielony Ład, cele zrównoważonego rozwoju ONZ). Projekt zakłada wdrożenie monitorowania równowagi płci w nauce, zaangażowania obywatelskiego w prace badawcze, wdrożenie zasady otwartej nauki oraz zarządzania danymi zgodnie z zasadą FAIR, jak i monitorowania kluczowych wskaźników efektywności. Wyniki projektu będą oddziaływać na społeczeństwo, środowisko naukowe oraz gospodarcze. Efektem projektu będzie nie tylko podniesienie kompetencji kadry naukowej UPWr w zakresie analizy sensorycznej żywności, ale i osiągnięcie statusu wiodącego centrum doskonałości w tym obszarze w Europie Środkowo- Wschodniej. W rezultacie, po zakończeniu projektu UPWr zamierza utworzyć Centrum Zachowań Konsumenckich, które będzie unikalną platformą dedykowaną naukowcom z jednostek krajowych i zagranicznych, partnerom biznesowym i konsumentom w tej części Europy.