Uczelniany System Zapewniania Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu opiera się w głównej mierze na realizacji postanowień Procesu Bolońskiego oraz wytycznych zawartych w Standardach i wskazówkach dotyczących zapewniania jakości kształcenia w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego. Główną ideą systemu jest uwzględnienie potrzeb i oczekiwań studentów, ich przyszłych pracodawców oraz lokalnej społeczności.
Działając zgodnie z tymi postulatami powołany został Uczelniany System Zapewniania Jakości Kształcenia, którego zadania zostały określone w zarządzeniu nr 35/2022 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 15 lutego 2022 roku.
Uczelniany System Zapewniania Jakości Kształcenia obejmuje:
- ocenę i analizę procesu kształcenia;
- monitorowanie realizacji osiąganych efektów uczenia się;
- ocenę zgodności kierunków i profilów studiów z misją uczelni,
- ocenę i analizę zajęć dydaktycznych i prowadzącego zajęcia na studiach wszystkich stopni;
- analizę opinii absolwentów o odbytych studiach;
- analizę karier zawodowych absolwentów Uczelni oraz opinii pracodawców o absolwentach;
- ocenę mobilności studentów,
- ocenę pracy dziekanatu, dostępu do informacji i jej aktualności,
- infrastrukturę uczleni.
Celem badań ankietowych jest podnoszenie jakości kształcenia na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu w ramach Uczelnianego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia.
Ankiety wypełniane przez studentów i absolwentów na studiach I i II stopnia, jednolitych magisterskich, doktoranckich oraz podyplomowych są jednym z narzędzi opiniodawczych, umożliwiających ocenę wypełniania obowiązków dydaktycznych przez nauczycieli akademickich, a także jednym ze źródeł wiedzy na temat oceny organizacji dydaktyki w Uczelni oraz na poszczególnych wydziałach. Badania ankietowe są prowadzone z poszanowaniem zasad etyki i metodologii badań społecznych, a w szczególności: dobrowolności, anonimowości oceniającego oraz poufności ankiet.
Ankietyzacji poddawani są wszyscy prowadzący zajęcia dydaktyczne w danym semestrze na studiach stacjonarnych, niestacjonarnych, doktoranckich. Wyniki ankiet są wykorzystywane w działaniach naprawczych, mających na celu podniesienie jakości kształcenia, a także w ocenie okresowej pracownika. Wyniki ankiet udostępniane są ocenianemu, a także jego przełożonym (kierownik zakładu, dyrekcja instytutu/katedry, władze wydziału, komisja ds. oceny okresowej pracowników); zanonimizowane wyniki ankiet wykorzystywane są w pracach komisji ds. zapewnienia jakości kształcenia.