eu_green_logo_szare.png

Kodeks etyki społeczności UPWr

Preambuła

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu jest publiczną uczelnią, której społeczność w swojej działalności kieruje się podstawowymi wartościami etycznymi. Wartości te znajdują odzwierciedlenie we wszystkich przejawach funkcjonowania uczelni. Wartości etyczne pracowników UPWr są oparte na podstawowych zasadach etyki.

Rozdział I
Przepisy ogólne

§ 1

Kodeks Etyki pracowników Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, zwany dalej kodeksem, określa:

  1. uniwersalne wartości etyczne oraz wynikające z nich zasady etycznego postępowania postępowania pracowników zatrudnionych w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu, zwanym dalej uczelnią lub UPWr;
  2. tryb powoływania, odwoływania oraz zadania komisji ds. postępowania etycznego pracowników Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

Rozdział II
Zasady etycznego postępowania pracowników Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu

§ 2

Pracownicy Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu:

  1. upowszechniają uniwersalne wartości etyczne;
  2. respektują zapisy:
    1. Polityki przeciwdziałania zjawiskom niepożądanym – mobbingowi, dyskryminacji i molestowaniu seksualnemu w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu;
    2. oraz Polityki antykorupcyjnej i przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym;
  3. reagują na działania noszące znamiona zjawisk niepożądanych;
  4. wykazują lojalność wobec UPWr, objawiającą się przestrzeganiem dyscypliny pracowniczej, wspomaganiem demokratycznie wybranych władz uczelni oraz zaangażowaniem w budowanie prestiżu uczelni;
  5. dbają o dobry wizerunek uczelni;
  6. dbają o powierzony im majątek UPWr;
  7. propagują standardy i realizują procedury regulujące różne obszary działalności wpisujące się w misję i strategię uczelni;
  8. odznaczają się wysoką kulturą osobistą;
  9. dbają o dobre stosunki międzyludzkie w pracy oparte na szacunku i dbają o dobre stosunki międzyludzkie w pracy (w tym zapobiegają potencjalnym konfliktom);
  10. tworzą przyjazne środowisko pracy, oparte na wzajemnym szacunku i podmiotowym traktowaniu współpracowników;
  11. nie wypowiadają krzywdzących i niesprawiedliwych opinii o przedstawicielach wspólnoty uczelni;
  12. podejmują działania wpływające na rozwój zawodowy i posiadane kompetencje.

Zasady postępowania i powinności nauczycieli akademickich

§ 3

Nauczyciel akademicki:

  1. w relacjach z pozostałymi przedstawicielami wspólnoty jest zobowiązany do uczciwości, wzajemnego poszanowania i współdziałania, jak również do unikania zachowań nie licujących z dobrymi obyczajami i kulturą osobistą;
  2. powinien wykonywać swoje obowiązki zawodowe z zachowaniem należytej staranności i rzetelności;
  3. powinien przestrzegać zasad uczciwości naukowej w badaniach naukowych, nie dopuszczając się plagiatu lub autoplagiatu, jak również fałszowania wyników badań naukowych, nierzetelności w ich upowszechnianiu, w aplikowaniu o fundusze badawcze oraz w prowadzeniu i recenzowaniu badań naukowych;
  4. jest zobowiązany do przestrzegania zasad prawa autorskiego i prawa własności intelektualnej;
  5. kieruje się obiektywizmem, terminowością oraz zasadą kompetentności, a przy udostępnianiu ocen, respektuje prawo ochrony danych osobowych w ramach procesu oceniania prac zaliczeniowych lub egzaminacyjnych;
  6. przekazuje najnowszy stan wiedzy w zakresie prowadzonego przedmiotu;
  7. sprzyja osiągnięciom naukowym przedstawicieli wspólnoty uczelni, wspomaga ich swoją wiedzą i opieką naukową;
  8. przestrzega zasad ustalania współautorstwa publikacji – zapewnia przedstawicielom wspólnoty uczelni sprawiedliwe, zgodne z rzeczywistym twórczym wkładem współautorstwo prac naukowych, patentów, posterów i innych opracowań;
  9. podejmuje się opracowania opinii, recenzji lub ekspertyzy jedynie w zakresie swojej specjalności i opiera tę opinię, recenzję lub ekspertyzę na ustaleniach naukowych oraz na pełnym rozpoznaniu istotnych faktów i okoliczności, niezależnie od wpływu zleceniodawcy na merytoryczną zawartość opinii, recenzji lub ekspertyzy;
  10. upowszechnia rzetelne wiadomości o osiągnięciach dziedziny nauki, którą reprezentuje wśród przedstawicieli wspólnoty uczelni;
  11. zgłasza i przedstawia rektorowi okoliczności wskazujące na konflikt interesów oraz rezygnuje z działań konfliktogennych.

Rozdział III
Komisja ds. postępowania etycznego pracowników Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu

§ 4

  1. Komisja ds. postępowania etycznego pracowników Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, zwana dalej komisją, jest ciałem opiniodawczym rektora w sprawach dot. wyłącznie nauczycieli akademickich, określonych niniejszym kodeksem.
  2. Komisję, w tym jej przewodniczącego oraz jego zastępcę, powołuje rektor spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku profesora lub profesora uczelni.
  3. W skład komisji wchodzi 5 członków.
  4. W składzie komisji dąży się do parytetu co najmniej 30% reprezentacji kobiet i mężczyzn.
  5. Kadencja komisji trwa 4 lata i rozpoczyna się z 1 października roku rozpoczynającego kadencję rektora.

§ 5

  1. Do zadań komisji zalicza się w szczególności:
    1. przygotowywanie na wniosek rektora analizy i opinii pod kątem naruszenia zasad postępowania etycznego przez nauczycieli akademickich UPWr;
    2. współpraca z rzecznikiem ds. przeciwdziałania nieprawidłowościom oraz wdrażania działań naprawczych;
    3. wykonywanie innych czynności dotyczących etycznego postępowania nauczycieli akademickich UPWr w sprawach przekazanych komisji bezpośrednio przez rektora;
    4. zgłaszanie rekomendacji w zakresie zmian w wewnętrznych aktach prawnych;
    5. informowanie rektora o podejmowanych czynnościach i ich rezultatach.
  2. W sytuacji, gdy komisja nie dysponuje wystarczającymi materiałami i niezbędnymi informacjami do wydania opinii zwraca się do rektora celem ustalenia dalszych działań w sprawie.

§ 6

  1. Prace komisji:
    1. posiedzenia:
      1. oraz całość dokumentacji z prac komisji są tajne,
      2. mogą odbywać się w siedzibie Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu bądź za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej przy wykorzystaniu ogólnodostępnych przez pracowników narzędzi teleinformatycznych zgodnie z decyzją Przewodniczącego,
      3. zwoływane są przez Przewodniczącego;
    2. członkowie komisji:
      1. na podstawie pisemnego upoważnienia, zobowiązani są do zachowania poufności co do wszystkich informacji powziętych w związku z uczestnictwem w pracach komisji,
      2. przed rozpoczęciem procedowania konkretnej sprawy składają oświadczenie w zakresie bezstronności – w przypadku złożenia przez członka komisji oświadczenia wskazującego na brak bezstronności, członek zostaje wyłączony z analizowania konkretnej sprawy i wydawania opinii;
    3. dane osobowe przetwarzane w trakcie prac komisji podlegają ochronie zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
  2. Komisja może obradować w niepełnym składzie, jednak posiedzenia komisji mogą się odbywać w składzie nie mniejszym niż 3 osobowym.
  3. Decyzje Komisji podejmowane są zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji. W głosowaniu dla jego ważności musi uczestniczyć co najmniej 3 członków komisji w przypadku zawiadomienia wszystkich
    członków komisji o terminie głosowania.


Rozdział IV
Przepisy końcowe

§ 7

  1. Cała wspólnota uczelni jest zobowiązana do przestrzegania zasad zawartych w niniejszym kodeksie.
  2. W sytuacjach nieokreślonych postanowieniami niniejszego kodeksu, mają zastosowanie przepisy ogólnie obowiązującego prawa.
  3. Postanowienia niniejszego kodeksu mogą być zmieniane zarządzeniem Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu po zasięgnięciu opinii związków zawodowych działających w uczelni.

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg