Na uczelni realizujemy program Inicjatywa Doskonałości - Uczelnia Badawcza, którego celem jest podniesienie poziomu działalności naukowej i jakości kształcenia na polskich uczelniach. W 2019 roku UPWr zajął dwunaste miejsce w pierwszej edycji programu i uzyskał zwiększenie subwencji o 2 proc. (ponad 3 miliony złotych) na działalność przez kolejne 6 lat.
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu należy także do sojuszu EU GREEN, który skupia dziewięć instytucji partnerskich z całej Europy. Celem konsorcjum jest wypracowanie nowego modelu wzrostu opartego na Celach Zrównoważonego Rozwoju. Każdy z partnerów odpowiada za realizację jednego z dziewięciu obszarów, przy czym w pracach nad każdym z nich uczestniczą przedstawiciele każdej z uczelni oraz zewnętrzni interesariusze (władze lokalne, fundacje, stowarzyszenia). UPWr koordynuje prace nad WP2, czyli Modelem edukacyjnym opartym na zrównoważonym rozwoju i SDG.
Kształcimy i prowadzimy badania w dziewięciu dyscyplinach akademickich, z których każda tematycznie obejmuje obszary związane z Celami Zrównoważonego Rozwoju:
- weterynaria
- nauki biologiczne
- biotechnologia
- technologia żywności i żywienia
- zootechnika i rybactwo
- rolnictwo i ogrodnictwo
- inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka
- inżynieria lądowa i transport
- geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna
UPWr Cele Zrównoważonego Rozwoju realizuje we wszystkich programach studiów, a realizowane przedmioty na poszczególnych kierunkach wprost dają odpowiedzi na wyzwania współczesnego świata zdefiniowane właśnie w CZR. Nasza uczelnia jako pierwsza w Polsce uruchomiła kierunek odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami.
W ofercie UPWr na wszystkich kierunkach studiów pierwszego stopnia oraz jednolitych magisterskich są także dostępne przedmioty ogólnoakademickie (do wyboru), realizujące zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem, np. Rola folkloru w kulturze narodu (Cel 11), Planowanie kariery i podstawy wiedzy o rynku pracy (Cel 8). W ramach projektu „Zrównoważony rozwój uczelni" wprowadzono także od 2019 roku przedmioty: Przedsiębiorczość akademicka (I stopień i jednolite magisterskie) oraz Innowacje (II stopień i jednolite magisterskie).
Na każdym z sześciu wydziałów UPWr na każdym kierunku realizujemy przedmioty poruszające tematykę Celów Zrównoważonego Rozwoju.
Bezpieczeństwo żywności
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- żywienie człowieka i dietetyka (Cel 3 Dobre zdrowie i jakość życia; Cel 2 Zero głodu)
- procesy uzdatniania wody (Cel 6 Czysta woda i warunki sanitarne)
- biomasa roślinna - odnawialne źródło energii (Cel 7 Czysta i dostępna energia )
- ochrona środowiska (Cel 15 Życie na lądzie)
- dobrostan zwierząt (Cel 2 Zero głodu)
Bioinformatyka
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- biomonitoring środowiska (Cel 15 Życie na lądzie)
- przedsiębiorczość akademicka (Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura)
- biometeorologia (Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
- bioróżnorodnośc środowisk wodnych (Cel 14 Życie pod wodą)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr inż.)
- innowacje (Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura)
- narzedzia bioinformatyczne w ochronie zwierząt ex situ (Cel 15 Życie na lądzie)
- podstawy prowadzenie działalności gospodarczej (Cel 8 Wzrost gospodarczy i godna praca)
Biologia
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (lic.)
- ochrona przyrody i środowiska (Cel 15 Życie na lądzie)
- zarządzanie obszarami chronionymi (Cel 15 Życie na lądzie)
- biometeorologia (Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
- fizjologia żywienia (Cel 2 Zero głodu)
- rośliny chronione, zagrożone i rzadkie Polski (Cel 15 Życie na lądzie)
- ekologia ogólna (Cel 15 Życie na lądzie)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr)
- odnawialne źródła energii (Cel 7 Czysta i dostępna energia )
- hydrobiologia (Cel 14 Życie pod wodą)
- bioróżnorodność roślin jednoliściennych (Cel 15 Życie na lądzie)
Biologia człowieka
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (lic.)
- seksualność człowieka (Cel 5 Równość płci)
- psychofizjologia stresu (Cel 3 Dobre zdrowie i jakość życia)
- edukacja prozdrowotna (Cel 3 Dobre zdrowie i jakość życia)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr)
- antyaging: promocja zdrowego starzenia (Cel 3 Dobre zdrowie i jakość życia; Cel 10 Mniej nierówności)
- fizjologia pracy i wypoczynku (Cel 3 Dobre zdrowie i jakość życia)
Zootechnika
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- higiena i dobrostan zwierząt (Cel 2 Zero głodu)
- gospodarka rybacka (Cel 14 Życie pod wodą)
- przyrodnicze wykorzystanie odpadów pochodzenia zwierzęcego (Cel 2 Zero głodu)
- ekologiczne i tradycyjne przetwórstwo surowców zwierzęcych (Cel 2 Zero głodu)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr inż.)
- ergonomia w zootechnice (Cel 8 Wzrost gospodarczy i godna praca)
- proekologiczne metody chowu zwierząt gospodarskich i wolno żyjących (Cel 2 Zero głodu)
- hodowla organizmów wodnych (Cel 14 Życie pod wodą)
Biotechnologia
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- metody biotechnologiczne w ochronie środowiska (Cel 15 Życie na lądzie)
- przeciwutleniacze w żywności (Cel 2 Zero głodu)
- operacje jednostkowe w przemysłach biotechnologicznych (Cel 2 Zero głodu; Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura)
- ekologia i ochrona środowiska (Cel 15 Życie na lądzie; Cel 14 Życie pod wodą)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr inż.)
- zielona chemia (Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu; Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura; Cel 12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja)
- waloryzacja odpadów przemysłu spożywczego z wykorzystaniem procesów fermentacyjnych (Cel 12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja; Cel 2 Zero głodu)
Technologia i organizacja gastronomii
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- organizacja żywienia zbiorowego (Cel 2 Zero głodu)
- ochrona środowiska (Cel 15 Życie na lądzie; Cel 2 Zero głodu; Cel 14 Życie pod wodą)
- inżynieria środowiska (Cel 7 Czysta i dostępna energia; Cel 2 Zero głodu; Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura)
- podstawy dietetyki (Cel 3 Dobre zdrowei i jakość życia)
- logistyka i dystrybucja żywności (Cel 2 Zero głodu; Cel 12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja)
Technologia żywności i żywienie człowieka
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- podstawy żywienia człowieka (Cel 2 Zero głodu; Cel 3 Dobre zdorwie i jakość życia)
- opakowania żywności (Cel 2 Zero głodu; Cel 15 Życie na lądzie; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
- higiena i toksykologia żywności (Cel 2 Zero głodu; Cel 3 Dobre zdorwie i jakość życia)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr inż.)
- żywienie człowieka i dietetyka (Cel 2 Zero głodu; Cel 3 Dobre zdrowie i jakość życia)
- żywność ekologiczna (Cel 2 Zero głodu; Cel 3 Dobre zdrowie i jakość życia; Cel 12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja)
Zarządzanie jakością i analiza żywności
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- podstawy żywienia człowieka (Cel 2 Zero głodu; Cel 3 Dobre zdorwie i jakość życia)
- żywność tradycyjna i regionalna (Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności)
- podstawy produkji roślinnej (Cel 2 Zero głodu; Cel 3 Dobre zdorwie i jakość życia; Cel 12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr inż.)
- bezpieczeństwo żywności (Cel 2 Zero głodu; Cel 12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja)
- jadalne owady w aspekcie żywieniowym (Cel 2 Zero głodu; Cel 12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
Żywienie człowieka i deitetyka
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (lic.)
- edukacja żywieniowa (Cel 2 Zero głodu; Cel 3 Dobre zdrowie i jakość życia)
- socjo-ekonomiczne uwarunkowania żywienia (Cel 2 Zero głodu; Cel 3 Dobre zdrowie i jakość życia)
- bezpieczeństwo żywności i żywienia (Cel 2 Zero głodu; Cel 12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja; Cel 3 Dobre zdrowie i jakość życia)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr)
- interakcje leków z żywnością (Cel 2 Zero głodu; Cel 3 Dobre zdrowie i jakość życia)
- kulturowe uwarunkowania żywienia i dietetyki (Cel 2 Zero głodu; Cel 3 Dobre zdrowie i jakość życia; Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności)
Architektura krajobrazu
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- elementy dziedzictwa kulturowego w krajobrazie (Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności)
- ekologia (Cel 15 Życie na lądzie; Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
- adaptacja miast do zmian klimatu (Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
- zielona architektura (Cel 15 Życie na lądzie; Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr inż.)
- zielona urbanistyka (Cel 15 Życie na lądzie; Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
- ochrona krajobrazu (Cel 15 Życie na lądzie; Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności)
Gospodarka przestrzenna
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- planowanie przestrzenne na terenach wiejskich (Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
- przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią (Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
- zieleń w przestrzeni zurbanizowanej (Cel 15 Życie na lądzie; Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr inż.)
- strategiczne oceny oddziaływania na środowisko (Cel 15 Życie na lądzie; Cel 14 Życie pod wodą; Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
- zarządzanie środowiskiem i zasobami naturalnymi (Cel 15 Życie na lądzie; Cel 14 Życie pod wodą; Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
Budownictwo
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- budownictwo zrównoważone i energooszczędne (Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 12 Działania w dziedzienie klimatu; Cel 15 Życie na lądzie)
- regulacja rzek (Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 6 Czysta woda i warunki sanitarne; Cel 12 Działania w dziedzienie klimatu; Cel 15 Życie na lądzie; Cel 14 Życie pod wodą)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr inż.)
- innowacje (Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura)
- budownictwo przemysłowe (Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura; Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności)
Geodezja i kartografia
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- podstawy rolnictwa, ekologii i ochorny środowiska (Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu; Cel 15 Życie na lądziel Cel 2 Zero głodu)
- klasyfikacja bonitacyjna gruntów rolnych i leśnych (Cel 15 Życie na lądzie; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
- podstawy planowania przestrzennego (Cel 11 Żrównoważone miasta i społeczności; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr inż.)
- innowacje (Cel 9 Innowacyjnośc, przemysł, infrastruktura)
- wycena lasów (Cel 15 Życie na lądzie; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu, Cel 8 Wzrost gospodarczy i godna praca)
Inżynieria bezpieczeństwa
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- bezpieczeństwo ekologiczne (Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu; Cel 15 Życie na lądzie; Cel 3 Dobre zdrowei i jakość życia)
- bezpieczeństwo systemów gospodarki wodno-ściekowej (Cel 6 Czysta woda i warunki sanitarne; Cel 3 Dobre zdrowei i jakość życia)
- adaptacja do zmian klimatu (Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr inż.)
- bezpieczeństwo osób niepełnosprawnych (Cel 10 Mniej nierówności; Cel 3 Dobre zdrowei i jakość życia)
- bezpieczeństwo procesów technologicznych (Cel 8 Wzrost gospodarczy i godna praca; Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura; Cel 12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja)
Inżynieria i gospodarka wodna
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- meteorologia i klimatologia (Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
- planowanie i zagospodarowanie przestrzenne (Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
- ochrona wód (Cel 14 Życie pod wodą; Cel 6 Czysta woda i warunki sanitarne)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr inż.)
- innowacje (Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura)
- retencja wodna (Cel 6 Czysta woda i warunki sanitarne)
- zagrożenia środowiskowe, ochrona i melioracje terenów górskich (Cel 6 Czysta woda i warunki sanitarne; Cel 15 Życie na lądzie; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
Inżynieria środowiska
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- biologia i ekologia (Cel 15 Życie na lądzie)
- technologia wody i ścieków (Cel 6 Czysta woda i warunki sanitarne)
- gospodarka odpadami (Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu; Cel 15 Życie na lądzie)
- gospodarka wodna i ochrona wód (Cel 14 Życie pod wodą; Cel 6 Czysta woda i warunki sanitarne; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr inż.)
- innowacje (Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura)
- zarządzanie środowiskiem (Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
- energetyka słoneczna i ziemna (Cel 7 Czysta i dostępna energia; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
Agrobiznes
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- agrometeorologia (Cel 13 Działania na rzecz klimatu; Cel 2 Zero głodu)
- podstawy uprawy roślin (Cel 13 Działania na rzecz klimatu; Cel 2 Zero głodu)
- technologie produkcji roślinnej I (Cel 13 Działania na rzecz klimatu; Cel 2 Zero głodu)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr inż.)
- podstawy funkcjonowania obszarów wiejskich (Cel 13 Działania na rzecz klimatu; Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 2 Zero głodu)
- optymalizacja procesów produkcji (Cel 2 Zero głodu; Cel 12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja; Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura)
Agroinżynieria
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- biologiczne podstawy rolnictwa (Cel 2 Zero głodu; Cel 15 Życie na lądzie)
- odnawialne źródła energii w rolnictwie (Cel 7 czysta i dostępna energia; Cel 2 Zero głodu)
Biotechnologia stosowana roślin
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- wstęp do biogospodarki (Cel 2 Zero głodu; Cel 12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja; Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura)
- ekologia z elementami ochrony przyrody (Cel 15 Życie na lądzie; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
Ekonomia
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (lic.)
- polityka regionalna (Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności)
- rolnictwo a środowisko (Cel 2 Zero głodu; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
- polityka społeczna (cel 2 Koniec z ubóstwem; Cel 11 Zrównoważone miasta i regiony)
Medycyna roślin
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- dobre praktyki w rolnictwie (Cel 2 Zero głodu; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
- ekologiczne znaczenie płodozmianów (Cel 2 Zero głodu; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu; Cel 12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja)
Ochrona środowiska
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- podstawy produkcji rolniczej (Cel 2 Zero głodu; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu; Cel 12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja)
- zasoby naturalne i ich eksploatacja (Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu; Cel 12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja)
- technologie ochrony atmosfery (Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr inż.)
- zarządzanie eksploatacją zasobów naturalnych (Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu; Cel 12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja, Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura)
- rekultywacja terenów zdegradowanych geomechanicznie (Cel 13 Działania na rzecz klimatu; Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności)
Odnawialne źródła egergii i gospodarka odpadami
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- zrównoważony rozwój (Cel 2 Zero głodu; Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura)
- pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych I (Cel 13 Działania na rzecz klimatu; Cel 7 Czysta i dostępna energia)
- projektowanie instalacji OZE - wiatrowych i wodnych (Cel 13 Działania na rzecz klimatu; Cel 7 Czysta i dostępna energia)
- regionalna polityka energetyczna (Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 7 Czysta i dostępna energia)
Studia stacjonarne drugiego sotpnia (mgr inż.)
- inteligentne budownictwo niskoemisyjne (Cel 13 Działania na rzecz klimatu; Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 7 Czysta i dostępna energia)
- prosumencka energia rozproszona (Cel 13 Działania na rzecz klimatu; Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 7 Czysta i dostępna energia)
Ogrodnictwo
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- ekologia i ochrona środowiska (Cel 15 Życie na lądzie; Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu)
- inwazje i wymieranie gatunków (Cel 15 Życie na lądzie)
- bioróżnorodność w hodowli roślin ogrodniczych (Cel 15 Życie na lądzie)
Studia stacjonarne drugiegio stopnia (mgr inż.)
- innowacje (Cel 9 Innowacyjnośc, przemysł, infrastruktura)
- ogrodnictwo zrównoważone (Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu; Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczonści)
Rolnictwo
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- agrometeorologia (Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu; Cel 2 Zero głodu)
- ekologia i ochrona środowiska (Cel 15 Życie na lądzie)
- technika rolnicza (Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu; Cel 2 Zero głodu)
- płodozmiany we współczesnym rolnictwie (Cel 13 Działania w dziedzinie klimatu; Cel 2 Zero głodu)
Studia stacjonarne drugiego stopnia mgr inż.)
- zachowanie bioróżnorodności zbiorowisk łąkowych (Cel 15 Życie na lądzie)
- inwazje i wymieranie gatunków (Cel 15 Życie na lądzie)
Zarządzanie i inżynieria produkcji
Studia stacjonarne pierwszego stopnia (inż.)
- ekologia i zarządzanie środowiskowe (Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura; Cel 8 Wzrost gospadarczy i godna praca)
- inżynieria cieplna i gospodarka energią (Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura; Cel 7 Czysta i dostępna energia)
Studia stacjonarne drugiego stopnia (mgr inż.)
- innowacje (Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura)
- zarządzanie agroturystyką (Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura; Cel 11 Zrównoważone miasta i społeczności)
Weterynaria
Jednolite stacjonarne studia magisterskie
- etologia, dobrostan i ochrona zwierząt (Cel 15 Życie na lądzie; Cel 2 Zero głodu; Cel 13 Działania w dziedzicnie klimatu)
- technologie produkcji zwierzęcej (Cel 2 Zero głodu; Cel 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura)
- ekologia zwierząt łownych (Cel 15 Życie na lądzie)
- zoonozy (Cel 3 Dobre zdorwie i jakośc życia)
- higiena zwierząt rzeźnych i mięsa (Cel 2 Zero głodu; Cel 3 Dobre zdrowie i jakość życia)
- etyka zawodowa lekarza weterynarii (Cel 8 Wzrost gospodarczy i godna praca)