eu_green_logo_szare.png

Strategia rozwoju i misja uczelni

UPWr
to Uniwersytet Przyszłości Wiedzy & rozwoju

 

Dumni z przeszłości

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu swoją historią i korzeniami sięga do tradycji lwowskich uczelni, gdzie w Dublanach w 1856 r. powstała Lwowska Szkoła Gospodarstwa Wiejskiego, przekształcona dwa lata później w Wyższą Szkołę Rolniczą. Po II wojnie światowej w 1945 r. dekretem Krajowej Rady Narodowej powołano Uniwersytet i Politechnikę we Wrocławiu wraz z wydziałami Medycyny Weterynaryjnej i Rolnictwa z Oddziałem Ogrodniczym, co otworzyło nową kartę historii Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. W 1951 r. wyodrębniono samodzielną uczelnię – Wyższą Szkołę Rolniczą, która w 1972 r. stała się Akademią Rolniczą, a ta 23 listopada 2006 r. Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu.


Patrząc w przyszłość

Dumni ze swojej historii patrzymy w przyszłość, wiedząc, że rozwój i dążenie do doskonałości to niekończący się proces. Ambitne cele, jakie sobie stawiamy, wyrażają naszą pozycję w środowisku naukowym oraz szerokie oddziaływanie na otoczenie społeczne i biznesowe. Budują także naszą atrakcyjność wśród kandydatów na studia.

Dziś Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu jest częścią światowej wspólnoty akademickiej w głównych nurtach prowadzonych działań badawczych, dydaktycznych i współpracy z otoczeniem. Strategia opracowana do roku 2030 definiuje misję oraz określa kierunek aksjologicznej podstawy działań, mając przede wszystkim na uwadze kształcenie kadr do roli liderów nowoczesnego społeczeństwa i gospodarki.


Credo

Świadomi wyzwań, oczekiwań i nadziei wobec osiągnięć nauki, zmian w procesie dydaktycznym i otaczającym nas świecie pragniemy rozwijać Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu w fundamentalnym trójkącie wiedzy: edukacji–badań–współpracy ze społeczeństwem. Nasza uczelnia to:

WSPÓLNOTA AKADEMICKA, której tożsamość i światopogląd kształtują wszyscy działający we wzajemnym szacunku i tolerancji dla drugiej osoby, uczciwości i rzetelności naukowej oraz poszanowania środowiska naturalnego w świetle nieodwracalnych zmian klimatycznych;

WSPÓLNOTA NAUCZYCIELI, STUDENTÓW i DOKTORANTÓW, którzy wiedzą, osiągnięciami i odkryciami służą społeczeństwu, prowadząc badania w międzynarodowych konsorcjach w priorytetowych obszarach badawczych, budują rozpoznawalność uczelni na arenie międzynarodowej, dążąc do osiągnięcia DOSKONAŁOŚCI NAUKOWEJ UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO jako UNIWERSYTETU BADAWCZEGO i UNIWERSYTETU EUROPEJSKIEGO kształtującego rozwój intelektualny przyszłych pokoleń, aby dzięki innowacyjnym metodom dydaktycznym integrować badania naukowe i proces dydaktyczny, dążąc do DOSKONAŁEJ DYDAKTYKI;

Instytucja oddziałująca na ROZWÓJ SPOŁECZNY, opierająca się na społecznej odpowiedzialności nauki, upowszechnianiu i popularyzacji wyników badań oraz ich wdrażaniu, w tym komercjalizacji;

Instytucja zapewniająca warunki do ROZWOJU i REALIZACJI POTRZEB ZAWODOWYCH i SPOŁECZNYCH we wszystkich obszarach działalności naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej pracowników w atmosferze współpracy, szacunku, życzliwości i lojalności;

Instytucja, kierująca się ZASADAMI RÓWNOŚCI SZANS i NIEDYSKRYMINACJI, w tym dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz zasadami równości szans kobiet i mężczyzn;

Instytucja kształtująca postawy i promująca POSZANOWANIE OBYCZAJÓW AKADEMICKICH w atmosferze wolności i tolerancji.


Nasze wartości

CIEKAWOŚĆ – to poznawanie i dążenie do zrozumienia otaczającego nas świata

DOSKONAŁOŚĆ – to wsparcie, inspirowanie i motywowanie do nieustannego rozwoju

♦ ETYKA BADAŃ i KSZTAŁCENIA – to uczciwość, transparentność i rzetelność

WOLNOŚĆ BADAŃ i KSZTAŁCENIA – to samodzielność i kreatywność w dążeniu do osiągnięcia doskonałości nauki i dydaktyki

 

Misja Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu jest nowoczesną i dynamicznie rozwijającą się uczelnią, która szanując swoje dziedzictwo i tradycje, prowadzi badania naukowe i kształci studentów w szczególności w obrębie priorytetowych obszarów badawczych oraz wysoko wykwalifikowanych specjalistów, posiadających unikatowe umiejętności, odpowiadające na zmieniające się potrzeby rynku pracy, a także aktywnie podejmuje działania na rzecz człowieka i otaczającego go środowiska naturalnego.

Misja Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu jest zgodna z Magna Charta Universitatum, w myśl której wartości życia akademickiego, takie jak intelektualna, moralna i instytucjonalna autonomia uczelni, wolność badań naukowych i nauczania, umiłowanie prawdy i dążenie do jej odkrywania, przestrzeganie zasad moralnych i etycznych, poczucie odpowiedzialności wobec społeczeństwa, tolerancja i poszanowanie godności człowieka we wszystkich jej przejawach trwale towarzyszą działaniom społeczności akademickiej.


Wizja Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu w 2030 roku będzie uczelnią:

  • uniwersytetem badawczym wytyczającym nowe kierunki badań we wszystkich priorytetowych obszarach badawczych uczelni oraz rozwiązujący – opierając się na nowoczesnym i stale rozwijanym przyjaznym ekosystemie badawczym – ambitne i złożone problemy stanowiące wyzwanie cywilizacyjne;
  • uczelnią działającą na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju zaangażowaną w rozwiązywanie globalnych wyzwań ludzkości, prowadzącą badania w ścisłej współpracy z otoczeniem gospodarczym oraz integrującą, poprzez transfer wiedzy, środowisko naukowe i społeczno-gospodarcze;
  • uczelnią umiędzynarodowioną zapewniającą studentom, doktorantom i pracownikom warunki umożliwiające mobilność krajową i zagraniczną, a zespołom naukowym prowadzenie badań interdyscyplinarnych, w tym także pomoc w skutecznym ubieganiu się o środki finansowe;
  • uniwersytetem europejskim aktywnie działającym w europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego;
  • uczelnią aktywnie uczestniczącą w rozwoju miasta i regionu jako najbliższego środowiska społecznego, za które czuje się współodpowiedzialna;
  • uczelnią atrakcyjną dla studentów i doktorantów z kraju i zagranicy, poszukującą talentów i z pasją rozwijającą ich kreatywność i wiedzę, kształcącą wysoko wykwalifikowanych specjalistów poszukiwanych na rynku pracy;
  • uczelnią dysponującą nowoczesnym zapleczem dydaktycznym, badawczym i socjalnym dla studentów, doktorantów i pracowników;
  • uczelnią o aktywnej, przyjaznej, prorozwojowej polityce kadrowej w stosunku do wszystkich nauczycieli akademickich i osób niebędących nauczycielami – zgodnie z Europejską Kartą Naukowca i Excellence in Research, opierając się na kreowaniu i dywersyfikacji ścieżek kariery oraz systemu wsparcia rozwojowego i motywacyjnego;
  • uczelnią dobrze zarządzaną ze stabilną i racjonalną polityką finansową prowadzoną dzięki długofalowej diagnozie potrzeb polityki inwestycyjnej, systematycznie zwiększającą udział środków finansowych spoza subwencji budżetowej w celu zapewnienia autonomicznych podstaw funkcjonowania i rozwoju.


Cele strategiczne, operacyjne i działania


CEL STRATEGICZNY 1.

Doskonałość naukowa rozpoznawalna w Europie i na świecie.

Cel operacyjny 1.

Wzmocnienie i wsparcie aktywności badawczej i realizacji badań na arenie międzynarodowej i krajowej.

Działania:

  • podniesienie efektywności działalności naukowej UPWr dzięki wykorzystaniu możliwości programu IDUB, w szczególności w zakresie wzmacniania prowadzenia badań w priorytetowych obszarach badawczych opierając się na strategicznych partnerach zagranicznych i krajowych;
  • wspieranie różnorodnych form mobilności badawczej naukowców, doktorantów i studentów w celu prowadzenia badań naukowych w zespołach międzynarodowych;
  • stworzenie możliwości zatrudnienia wybitnych badaczy z zagranicy, doświadczonych liderów zespołów badawczych oraz angażowanie ich w rozwój naukowy pracowników, doktorantów i studentów;
  • stworzenie warunków dla czasowych pobytów badawczych wyróżniającym się uczonym i ekspertom z zagranicy, zwłaszcza młodym naukowcom po uzyskaniu stopnia doktora (post-doc), uwzględniając dla ich aktywności naukowej budżet badawczy (seed funding);
  • rozwój systemu wsparcia dla liderów prowadzących projekty badawcze o szczególnym znaczeniu, w tym dodatki do wynagrodzeń, możliwość redukcji pensum dydaktycznego oraz czasowe przeniesienie etatu do grupy badawczej;
  • zapewnienie przestrzeni i wsparcia międzynarodowych ekspertów w funkcjonowaniu Wiodących Zespołów Badawczych ukierunkowanych na pozyskiwanie projektów badawczych międzynarodowych i krajowych;
  • wspieranie aktywności publikacyjnej w renomowanych czasopismach i wydawnictwach o zasięgu międzynarodowym indeksowanych w bazie WoS/SCOPUS w Q1 i Q2 oraz monografii wydawnictw na poziomie II wraz z aktywnym promowaniem wyróżniających się osiągnięć publikacyjnych;
  • aktywna promocja badań naukowych z wykorzystaniem najnowszych narzędzi i sposobów komunikacji medialnej celem podniesienia widoczności i identyfikacji na arenie międzynarodowej;
  • aktywne uczestnictwo i organizacja strategicznych międzynarodowych kongresów naukowych w celu podniesienia rozpoznawalności działań badawczych naukowców UPWr;
  • członkostwo naukowców, doktorantów i studentów w międzynarodowych organizacjach, stowarzyszeniach, redakcjach czasopism i jednostkach badawczych istotnych w rozwoju wiodących dyscyplin naukowych UPWr;
  • zapewnianie warunków do prowadzenia badań naukowych przez osoby ze szczególnymi potrzebami;
  • doskonalenie programów wsparcia badań naukowych na poszczególnych etapach rozwoju naukowego: studentów, doktorantów i pracowników1.5

Cel operacyjny 2.

Szkoła Doktorska UPWr jako środowisko rozwoju młodej kadry naukowej.

Działania:

  • rozwój indywidualnej współpracy relacji mistrz–uczeń w działaniach naukowych;
  • rozwój międzynarodowego charakteru ścieżki doskonalenia naukowego i kształcenia w SD poprzez m.in. współpracę z podmiotami zagranicznymi, w tym w ramach działań sojuszu działania uniwersytetów europejskich;
  • zapewnienie wysokiej jakości i merytorycznych warunków rozwoju naukowego doktorantów jako młodych badaczy, w szczególności rozwoju kompetencji i współpracy w międzynarodowych zespołach badawczych, w tym w ramach sojuszu EU GREEN, oraz integracji z otoczeniem społeczno- gospodarczym;
  • zwiększenie i zróżnicowanie źródeł finansowania stypendiów doktoranckich (jednorazowo lub cyklicznie) oraz wsparcie aktywności badawczej i samodoskonalenia doktorantów;
  • stałe monitorowanie przebiegu kształcenia doktorantów w celu podnoszenia jakości działań szkoły doktorskiej jako środowiska przyjaznego rozwojowi wszystkich doktorantów;
  • złożenie rozpraw doktorskich na podstawie cyklu publikacji w renomowanych czasopismach i wydawnictwach o zasięgu międzynarodowym indeksowanych w bazie WoS/SCOPUS w Q1 i Q2 oraz monografiach wydawnictw na poziomie II;
  • umiędzynarodowienie postępowań doktorskich poprzez aktywne wsparcie ze strony promotorów z zagranicy oraz prowadzenie postępowań doktorskich z udziałem recenzentów z zagranicy zapewnienie warunków kształcenia i prowadzenia badań naukowych dla doktorantów ze szczególnymi potrzebami;
  • zatrudnianie absolwentów szkół doktorskich o najlepszym dorobku naukowym ze wsparciem w sferze dydaktycznej i ukierunkowaniem na ścieżkę badawczą;
  • rozwijanie i promowanie programu doktoratów wdrożeniowych.


Cel operacyjny 3.

Organizacja procesu badawczego opartego na innowacyjnej infrastrukturze, rozwiązaniach cyfrowych, sprawnej organizacji i przyjaznym dla naukowców środowisku badawczym.

Działania:

  • inwentaryzacja i monitoring wykorzystania zasobów infrastrukturalnych UPWr oraz uaktywnienie mechanizmów współdzielenia infrastruktury badawczej w ramach Uniwersytetu w celu prowadzenia badań i racjonalnego wykorzystania infrastruktury;
  • wsparcie pozyskania środków i zakupu kluczowej infrastruktury aparaturowej pozyskanej w ramach finansowania zewnętrznego pozwalającej na prowadzenie badań na najwyższym poziomie naukowym;
  • usprawnienie, uelastycznienie, uproszczenie oraz dalsza cyfryzacja procedur administracyjnych związanych z zarządzaniem badaniami;
  • wzmocnienie i aktywne wsparcie administracyjne w realizacji projektów międzynarodowych oraz krajowych dzięki zwiększeniu dostępności wyspecjalizowanej kadry administracyjnej, w tym utworzenia stanowisk menedżerów projektów;
  • prowadzenie spójnej polityki zakupu baz danych oraz licencji oprogramowania, kluczowych narzędzi i zasobów cyfrowych wspierających proces badawczy;
  • poszerzenie dostępu do sieci infrastruktury obliczeniowej na potrzeby przetwarzania zbiorów danych oraz budowa własnej ogólnouczelnianej cyfrowej platformy prowadzenia badań jako wkładu do sieci infrastruktury i zoptymalizowanie jej wykorzystania. 

CEL STRATEGICZNY 2.

Doskonałość dydaktyczna spójna z nauką o otoczeniem społeczno-gospodarczym.

Cel operacyjny 1.

Kształcenie ukierunkowane na wyzwania współczesnej gospodarki i społeczeństwa związane z dyscyplinami naukowymi.

Działanie:

  • doskonalenia oferty programowej we współpracy z otoczeniem społeczno- gospodarczym, w tym dostosowywanie programów studiów i programów kształcenia do wymogów rynku pracy, także dla osób ze szczególnymi potrzebami;
  • rozwój współpracy ze szkołami średnimi poprzez projekty edukacyjne m.in. klasy patronackie, aktywną działalność Ambasadorów dydaktyki UPWr w kraju i zagranicą;
  • aktywna rekrutacja kandydatów na studia i uczestników programów wymiany międzynarodowej; wyrównywanie różnic edukacyjnych u osób przyjętych na studia jako podstawowego mechanizmu minimalizacji zjawiska drop-outu;
  • doskonalenie Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia jako jednego z narzędzi do monitoringu dostosowania programów studiów i procesu kształcenia do potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego;
  • udział przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego w doskonaleniu programów studiów (m.in. realizację zajęć, wizyt studyjnych, praktyk zawodowych, staży oraz prac dyplomowych) jako zwiększenie szansy sukcesu absolwentów UPWr na krajowym i międzynarodowym rynku pracy rozwijanie oferty zajęć ponadprogramowych pozwalających na uzyskanie certyfikatów i poświadczeń sprzyjających kształceniu przez całe życie;
  • aktywny udział studentów w realizacji działań z zakresu społecznej odpowiedzialności uczelni oraz celów zrównoważonego rozwoju;
  • zapewnienie równego dostępu do doskonałego kształcenia dla osób ze szczególnymi potrzebami;
  • wspieranie innowacji i przedsiębiorczości studenckiej poprzez spółki start-up i spin-off.

Cel operacyjny 2.

Doskonalenie procesu kształcenia, w tym cyfryzacja procesu kształcenia i obsługi studentów.

Działania:

  • zwiększenie liczby zajęć dydaktycznych realizowanych z wykorzystaniem aktywizujących metod kształcenia (np. Challenge based learning, Problem based learning, Project based learning, tutoring, mentoring i in.);
  • rozbudowa systemów informatycznych do kształcenia na odległość oraz różnorodnych programów kształcenia i form zajęć realizowanych z wykorzystaniem platform nauczania zdalnego na poziomie krajowym i międzynarodowym, w tym w ramach sojuszu EU GREEN;
  • rozbudowa funkcjonalności uczelnianych systemów informatycznych służących do zarządzania procesem kształcenia, obsługi studentów i przebiegu studiów.


Cel operacyjny 3.

Umiędzynarodowienie kierunków i toku studiów, w tym w ramach sojuszu EU GREEN.

Działania:

  • indywidualizacja procesu kształcenia poprzez m.in. wspieranie indywidualnych programów studiów (IPS), opieki tutorskiej, mentoringu;
  • wspieranie aktywnego udziału studentów w pracach związanych z działalnością badawczą, w tym studentów zrzeszonych w SKN zaangażowanych w pracę zespołów badawczych, realizację projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych i wewnętrznych;
  • doskonalenie programów wsparcia dla studentów w obszarze działalności naukowej;
  • realizacja prac dyplomowych na podstawie publikacji naukowych o zasięgu międzynarodowym;
  • realizacja prac dyplomowych w ramach projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych i z przedsiębiorcami.


Cel operacyjny 5.

Śledzenie losów absolwentów oraz budowanie relacji z absolwentami.

Działania:

  • monitorowanie losów absolwentów UPWr;
  • utworzenie planów działań i narzędzi dla absolwentów oraz włączenie młodych absolwentów/studentów w ich funkcjonowanie;
  • budowa i wzmacnianie relacji oraz cykliczne spotkania z absolwentami UPWr.

CEL STRATEGICZNY 3. 

Wzmocnienie oddziaływania społeczno-gospodarczego w regionie, kraju i na arenie międzynarodowej.

Cel operacyjny 1.

Kształtowanie kultury innowacji i przedsiębiorczości.

Działania:

  • organizacja przestrzeni służącej realizacji projektów we współpracy z przemysłem;
  • dywersyfikacja działań związanych z pozyskaniem finansowania zewnętrznego w strukturze przychodów z projektów, zleceń zewnętrznych, komercjalizacji wyników badań itp.;
  • budowanie specjalistycznych kompetencji pracowników w procesach biznesowych niezbędnych do realizacji tych procesów na uczelni;
  • wdrożenie narzędzi cyfrowych wspierających zarządzanie procesami biznesowymi i kapitałem intelektualnym, polityki sprzedaży, rozwoju usług i nowego modelu rozliczania usług B+R;
  • promocja postaw przedsiębiorczych wśród studentów, doktorantów i pracowników.

Cel operacyjny 2. 

Budowa portfolio kapitału intelektualnego o znaczącej wartości naukowej i rynkowej, w tym komercjalizacja wyników działań badawczo-rozwojowych.

Działania:

  • intensyfikacja wsparcia dla wdrażania wyników badań naukowych (patenty, prawa ochronne na wzory użytkowe) i ich transferu do otoczenia krajowego i międzynarodowego;
  • komercjalizacja wyników prac B+R;
  • opracowanie i aktywna promocja oferty usług badawczych laboratoriów Centrum Innowacyjnych Technologii (CIT);
  • wzmocnienie obecności uczelni jako ośrodka transferu wiedzy w przestrzeni wirtualnej i biznesowej.

CEL STRATEGICZNY IV

Zasoby ludzkie jako fundamentalny kapitał uczelni.

Cel operacyjny 1.

Rozwój pracowników i ścieżki kariery.

Działania: 

  • kształtowanie modelu ścieżek kariery oraz rozwoju pracowników;
  • opracowanie i wdrożenie modelu elastycznego pensum dydaktycznego i zasad przechodzenia na inne ścieżki kariery;
  • doskonalenie systemu oceny nauczycieli akademickich i systemu oceny pracowników niebędących nauczycielami akademickimi;
  • rozwój polityki ukierunkowanej na motywowanie pracowników;
  • rozwój programu Staff Academy wspomagającego rozwój indywidualnych ścieżek kariery, w tym programów promujących karierę zawodową kobiety naukowca, w szczególności dotyczące kompetencji w obszarze: nauki, dydaktyki, organizacji, zarządzania.

Cel operacyjny 2.

Integracja społeczności UPWr i społeczna odpowiedzialność uczelni.

Działania:

  • organizacja wydarzeń integrujących całą społeczność;
  • kreowanie i wdrażanie rozwiązań dla wzajemnej wymiany wiedzy, dobrych praktyk i doświadczeń w społeczności UPWr;
  • ułatwianie łączenia pracy zawodowej z życiem rodzinnym, wspieranie rodzinnych form aktywności i spędzania czasu wolnego;
  • utrzymanie wyróżnienia HR Excellence in Research (logo HR);
  • przestrzeganie realizacji polityki równościowej.

Cel operacyjny 3.

Satysfakcja i równowaga zawodowa.

Działania:

  • rozwój oferty świadczeń pracowniczych w zakresie zintegrowanej polityki socjalnej;
  • wprowadzenie i rozwój programu opieki zdrowotnej i wsparcia psychologicznego;
  • stosowanie procedur przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na przesłanki ujęte w Kodeksie pracy oraz niewłaściwym relacjom w miejscu pracy i nauki, takim jak mobbing, molestowanie lub nadużycie zależności służbowej;
  • stworzenie Uniwersyteckiej Strefy Dialogu mającej na celu rozwiązywanie konfliktów w sposób polubowny, w szczególności z wykorzystaniem zawodowych mediatorów, obejmującej zarówno pracowników, doktorantów, jak i studentów.

CEL STRATEGICZNY V

Efektywne zarządzenie uczelnią.

Cel operacyjny 1.

Doskonalenie sprawności operacyjnej procesów personalnych.

Działania:

  • doskonalenie zarządzania procesami personalnymi poprzez ich optymalizację i cyfryzację;
  • standaryzacja dokumentacji procesów personalnych i jej obiegu;
  • rozwój intranetu wewnętrznego spraw osobowych jako podstawowego źródła informacji dla pracowników;
  • wprowadzenie zasady dwujęzyczności w kluczowych procedurach personalnych na poziomie administracyjnym;
  • doskonalenie analiz w zakresie procesów personalnych w celu wsparcia podejmowania decyzji;
  • doskonalenie procesów rekrutacji, adaptacji, oceny i rozwoju pracowników z obowiązującymi przepisami i standardami Unii Europejskiej, w tym Europejską Kartą Naukowca doskonalenie i aktualizacja ogólnouczelnianych przewodników interesanta w wersji polskiej oraz angielskiej (co, jak i gdzie załatwić na uczelni – instrukcje krok po kroku);
  • zafunkcjonowanie welcome-point dla pracowników, doktorantów i studentów zagranicznych.

Cel operacyjny 2.

Zwiększenie atrakcyjności warunków pracy i rozwoju kariery pracowników.

Działania:

  • doskonalenie mechanizmu finansowego służącego przyciąganiu wybitnych naukowców, w tym liderów projektów i post-doc;
  • tworzenie długoterminowych kontraktów badawczych dla młodych naukowców z konkurencyjnym wynagrodzeniem;
  • wzmacnianie bezpieczeństwa pracy na uczelni i procedur zarządzania kryzysowego.

Cel operacyjny 3.

Realizacja krajowych i europejskich strategii dotyczących uczelni.

Działania:

  • opracowanie i wdrożenie kluczowych polityk wspierających rozwój działalności uczelni wynikających z krajowych i europejskich strategii ze szczególnym uwzględnieniem strategii cyfryzacji i wykorzystania sztucznej inteligencji.

Cel operacyjny 4.

Rozwój systemów informatycznych wspierających zarządzanie uczelnią.

Działania:

  • ciągłe doskonalenie, rozbudowa i integracja bezpiecznych systemów informatyczno- komunikacyjnych oraz finansowo-księgowych na uczelni z uwzględnieniem uniwersalnego projektowania;
  • ulepszanie i upraszczanie procedur obiegu dokumentów oraz doskonalenie wewnętrznej komunikacji na stronie intranetu o obowiązujących procedurach;
  • rozwój funkcji systemu informatyczno-bibliotecznego w kierunku kompleksowego centrum zarządzania naukową informacją generowaną i wykorzystywaną w dalszych procesach realizowanych na UPWr.

Cel operacyjny 5.

Monitoring zarządzania uczelnią jako element monitorowania systemu kontroli zarządczej.

Działania:

  • samoocena systemu kontroli zarządczej przeprowadzona zgodnie z aktualnymi zaleceniami w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie samooceny kontroli zarządczej;
  • zarządzanie uczelnią oparte na otwartym dialogu i konsultacjach strategicznych decyzji ze społecznością akademicką oraz jej przedstawicielami, w tym związkami zawodowymi;
  • pozyskiwanie informacji zwrotnych na temat efektów przyjętych rozwiązań zarządczych oraz potrzeby i kierunku ich doskonalenia;
  • doskonalenie polityki promocji i kształtowania wizerunku UPWr w kreowaniu relacji społecznych;
  • raportowanie społeczności dokonań, szczególnie w zakresie kluczowych obszarów wiedzy: edukacji–badań–innowacji.

Cel operacyjny 6.

Racjonalna polityka finansowa jako czynnik wspierający funkcjonowanie uczelni.

Działania:

  • racjonalizacja polityki finansowej uczelni zgodnie ze stanem formalno-prawnym;
  • racjonalne wydatkowanie budżetu na poziomie uczelni oraz poszczególnych jednostek poprzedzone analizą ich skutków;
  • optymalizacja kosztów i płynności finansowej zapewniającej bezpieczeństwo finansowe w działalności uczelni;
  • dbałość o stabilność finansową uczelni – podejmowanie decyzji finansowych na podstawie analizy ich skutków;
  • wzmacnianie kompetencji i świadomości w zakresie zarządzania finansami wśród pracowników uczelni;
  • optymalizacja wykorzystania aktywów finansowych i inwestowania wolnych środków pieniężnych.

CEL STRATEGICZNY VI

Podniesienie jakości prowadzonej działalności badawczo-dydaktycznej i zwiększenie jej funkcjonalności poprzez unowocześnienie infrastruktury badawczej, dydaktycznej oraz socjalnej przeznaczonej dla pracowników, doktorantów i studentów.

Cel operacyjny 1. 

Zapewnienie nowoczesnej infrastruktury badawczo-rozwojowej, dydaktycznej i przeciwdziałanie skutkom zmiany klimatu.

Działania:

  • Mamy zielone pojęcie – kształtowanie i rozwój infrastruktury kampusów uczelni przyjaznej środowisku sprzyjającej zmniejszeniu śladu węglowego, ograniczającej emisyjność poprzez budowę systemów wspomagania zasilania obiektów energią z alternatywnych źródeł (fotowoltaika), modernizację systemów zarządzania automatycznym sterowaniem budynków (BMS);
  • podnoszenie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej infrastruktury UPWr dla osób ze szczególnymi potrzebami;
  • tworzenie oraz modernizowanie już istniejącej bazy infrastrukturalnej z przeznaczeniem na działalność naukową i dydaktyczną oraz działalność kulturalną, sportową i integracyjną;
  • tworzenie przyjaznych stref i wspólnych przestrzeni, m.in. stref współpracy, przestrzeni spotkań;
  • kontynuacja procesu modernizacji domów studenckich i doktoranta w celu podwyższenia ich standardu;
  • budowa lasu pamięci pod nazwą: Stanisławowski Las Pamięci;
  • przebudowa infrastruktury Biblioteki Głównej z uwzględnieniem przestrzeni do rozwoju dydaktyczno-naukowej i społecznej;
  • stworzenie Studenckiego Centrum Innowacji, w tym przystosowanie pomieszczeń dydaktycznych i organizacja środowiska pracy kreatywnej, warsztatowej i partycypacyjnej oraz wyposażenie techniczne sal umożliwiające prowadzenie dyskusji, pracę w grupach, realizację projektów, prezentacje wyników jak również spotkania studentów z otoczeniem gospodarczym;
  • kontynuacja procesu modernizacji Stacji Badawczo-Dydaktycznej w Radomierzu i Stacji Badawczo-Dydaktycznej w Swojczycach;
  • kontynuacja procesu modernizacji Centrum Edukacyjno-Rozwojowego Pałac Wrocław-Pawłowice, uwzględniając działalność edukacyjną, wystawienniczą oraz społeczno-kulturalną;
  • rozbudowa Centrów Infrastruktury Badawczej Obserwacji Ziemi oraz zwiększenie potencjału przetwarzania i analiz danych geoprzestrzennych;
  • budowa i wyposażenie Krajowego Centrum Weterynarii – Klinika Dużych Zwierząt jako nowatorskiego akademickiego centrum leczenia, edukacji, dobrostanu i wdrożeń weterynaryjnych;
  • budowa nowego ośrodka wypoczynkowego w Dąbkach.

Pliki do pobrania

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg