UPWr
to Uniwersytet Przyszłości Wiedzy & rozwoju
Dumni z przeszłości
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu swoją historią i korzeniami sięga do tradycji lwowskich uczelni, gdzie w Dublanach w 1856 r. powstała Lwowska Szkoła Gospodarstwa Wiejskiego, przekształcona dwa lata później w Wyższą Szkołę Rolniczą. Po II wojnie światowej w 1945 r. dekretem Krajowej Rady Narodowej powołano Uniwersytet i Politechnikę we Wrocławiu wraz z wydziałami Medycyny Weterynaryjnej i Rolnictwa z Oddziałem Ogrodniczym, co otworzyło nową kartę historii Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. W 1951 r. wyodrębniono samodzielną uczelnię – Wyższą Szkołę Rolniczą, która w 1972 r. stała się Akademią Rolniczą, a ta 23 listopada 2006 r. Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu.
Patrząc w przyszłość
Dumni ze swojej historii patrzymy w przyszłość, wiedząc, że rozwój i dążenie do doskonałości to niekończący się proces. Ambitne cele, jakie sobie stawiamy, wyrażają naszą pozycję w środowisku naukowym oraz szerokie oddziaływanie na otoczenie społeczne i biznesowe. Budują także naszą atrakcyjność wśród kandydatów na studia.
Dziś Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu jest częścią światowej wspólnoty akademickiej w głównych nurtach prowadzonych działań badawczych, dydaktycznych i współpracy z otoczeniem. Strategia opracowana do roku 2030 definiuje misję oraz określa kierunek aksjologicznej podstawy działań, mając przede wszystkim na uwadze kształcenie kadr do roli liderów nowoczesnego społeczeństwa i gospodarki.
Credo
Świadomi wyzwań, oczekiwań i nadziei wobec osiągnięć nauki, zmian w procesie dydaktycznym i otaczającym nas świecie pragniemy rozwijać Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu w fundamentalnym trójkącie wiedzy: edukacji–badań–współpracy ze społeczeństwem. Nasza uczelnia to:
♦ WSPÓLNOTA AKADEMICKA, której tożsamość i światopogląd kształtują wszyscy działający we wzajemnym szacunku i tolerancji dla drugiej osoby, uczciwości i rzetelności naukowej oraz poszanowania środowiska naturalnego w świetle nieodwracalnych zmian klimatycznych;
♦ WSPÓLNOTA NAUCZYCIELI, STUDENTÓW i DOKTORANTÓW, którzy wiedzą, osiągnięciami i odkryciami służą społeczeństwu, prowadząc badania w międzynarodowych konsorcjach w priorytetowych obszarach badawczych, budują rozpoznawalność uczelni na arenie międzynarodowej, dążąc do osiągnięcia DOSKONAŁOŚCI NAUKOWEJ UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO jako UNIWERSYTETU BADAWCZEGO i UNIWERSYTETU EUROPEJSKIEGO kształtującego rozwój intelektualny przyszłych pokoleń, aby dzięki innowacyjnym metodom dydaktycznym integrować badania naukowe i proces dydaktyczny, dążąc do DOSKONAŁEJ DYDAKTYKI;
♦ Instytucja oddziałująca na ROZWÓJ SPOŁECZNY, opierająca się na społecznej odpowiedzialności nauki, upowszechnianiu i popularyzacji wyników badań oraz ich wdrażaniu, w tym komercjalizacji;
♦ Instytucja zapewniająca warunki do ROZWOJU i REALIZACJI POTRZEB ZAWODOWYCH i SPOŁECZNYCH we wszystkich obszarach działalności naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej pracowników w atmosferze współpracy, szacunku, życzliwości i lojalności;
♦ Instytucja, kierująca się ZASADAMI RÓWNOŚCI SZANS i NIEDYSKRYMINACJI, w tym dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz zasadami równości szans kobiet i mężczyzn;
♦ Instytucja kształtująca postawy i promująca POSZANOWANIE OBYCZAJÓW AKADEMICKICH w atmosferze wolności i tolerancji.
Nasze wartości
♦ CIEKAWOŚĆ – to poznawanie i dążenie do zrozumienia otaczającego nas świata
♦ DOSKONAŁOŚĆ – to wsparcie, inspirowanie i motywowanie do nieustannego rozwoju
♦ ETYKA BADAŃ i KSZTAŁCENIA – to uczciwość, transparentność i rzetelność
♦ WOLNOŚĆ BADAŃ i KSZTAŁCENIA – to samodzielność i kreatywność w dążeniu do osiągnięcia doskonałości nauki i dydaktyki
Misja Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu jest nowoczesną i dynamicznie rozwijającą się uczelnią, która szanując swoje dziedzictwo i tradycje, prowadzi badania naukowe i kształci studentów w szczególności w obrębie priorytetowych obszarów badawczych oraz wysoko wykwalifikowanych specjalistów, posiadających unikatowe umiejętności, odpowiadające na zmieniające się potrzeby rynku pracy, a także aktywnie podejmuje działania na rzecz człowieka i otaczającego go środowiska naturalnego.
Misja Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu jest zgodna z Magna Charta Universitatum, w myśl której wartości życia akademickiego, takie jak intelektualna, moralna i instytucjonalna autonomia uczelni, wolność badań naukowych i nauczania, umiłowanie prawdy i dążenie do jej odkrywania, przestrzeganie zasad moralnych i etycznych, poczucie odpowiedzialności wobec społeczeństwa, tolerancja i poszanowanie godności człowieka we wszystkich jej przejawach trwale towarzyszą działaniom społeczności akademickiej.
Wizja Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu w 2030 roku będzie uczelnią:
- uniwersytetem badawczym wytyczającym nowe kierunki badań we wszystkich priorytetowych obszarach badawczych uczelni oraz rozwiązujący – opierając się na nowoczesnym i stale rozwijanym przyjaznym ekosystemie badawczym – ambitne i złożone problemy stanowiące wyzwanie cywilizacyjne;
- uczelnią działającą na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju zaangażowaną w rozwiązywanie globalnych wyzwań ludzkości, prowadzącą badania w ścisłej współpracy z otoczeniem gospodarczym oraz integrującą, poprzez transfer wiedzy, środowisko naukowe i społeczno-gospodarcze;
- uczelnią umiędzynarodowioną zapewniającą studentom, doktorantom i pracownikom warunki umożliwiające mobilność krajową i zagraniczną, a zespołom naukowym prowadzenie badań interdyscyplinarnych, w tym także pomoc w skutecznym ubieganiu się o środki finansowe;
- uniwersytetem europejskim aktywnie działającym w europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego;
- uczelnią aktywnie uczestniczącą w rozwoju miasta i regionu jako najbliższego środowiska społecznego, za które czuje się współodpowiedzialna;
- uczelnią atrakcyjną dla studentów i doktorantów z kraju i zagranicy, poszukującą talentów i z pasją rozwijającą ich kreatywność i wiedzę, kształcącą wysoko wykwalifikowanych specjalistów poszukiwanych na rynku pracy;
- uczelnią dysponującą nowoczesnym zapleczem dydaktycznym, badawczym i socjalnym dla studentów, doktorantów i pracowników;
- uczelnią o aktywnej, przyjaznej, prorozwojowej polityce kadrowej w stosunku do wszystkich nauczycieli akademickich i osób niebędących nauczycielami – zgodnie z Europejską Kartą Naukowca i Excellence in Research, opierając się na kreowaniu i dywersyfikacji ścieżek kariery oraz systemu wsparcia rozwojowego i motywacyjnego;
- uczelnią dobrze zarządzaną ze stabilną i racjonalną polityką finansową prowadzoną dzięki długofalowej diagnozie potrzeb polityki inwestycyjnej, systematycznie zwiększającą udział środków finansowych spoza subwencji budżetowej w celu zapewnienia autonomicznych podstaw funkcjonowania i rozwoju.
Cele strategiczne, operacyjne i działania
CEL STRATEGICZNY 1.
Doskonałość naukowa rozpoznawalna w Europie i na świecie.
Cel operacyjny 1.
Wzmocnienie i wsparcie aktywności badawczej i realizacji badań na arenie międzynarodowej i krajowej.
Działania:
- podniesienie efektywności działalności naukowej UPWr dzięki wykorzystaniu możliwości programu IDUB, w szczególności w zakresie wzmacniania prowadzenia badań w priorytetowych obszarach badawczych opierając się na strategicznych partnerach zagranicznych i krajowych;
- wspieranie różnorodnych form mobilności badawczej naukowców, doktorantów i studentów w celu prowadzenia badań naukowych w zespołach międzynarodowych;
- stworzenie możliwości zatrudnienia wybitnych badaczy z zagranicy, doświadczonych liderów zespołów badawczych oraz angażowanie ich w rozwój naukowy pracowników, doktorantów i studentów;
- stworzenie warunków dla czasowych pobytów badawczych wyróżniającym się uczonym i ekspertom z zagranicy, zwłaszcza młodym naukowcom po uzyskaniu stopnia doktora (post-doc), uwzględniając dla ich aktywności naukowej budżet badawczy (seed funding);
- rozwój systemu wsparcia dla liderów prowadzących projekty badawcze o szczególnym znaczeniu, w tym dodatki do wynagrodzeń, możliwość redukcji pensum dydaktycznego oraz czasowe przeniesienie etatu do grupy badawczej;
- zapewnienie przestrzeni i wsparcia międzynarodowych ekspertów w funkcjonowaniu Wiodących Zespołów Badawczych ukierunkowanych na pozyskiwanie projektów badawczych międzynarodowych i krajowych;
- wspieranie aktywności publikacyjnej w renomowanych czasopismach i wydawnictwach o zasięgu międzynarodowym indeksowanych w bazie WoS/SCOPUS w Q1 i Q2 oraz monografii wydawnictw na poziomie II wraz z aktywnym promowaniem wyróżniających się osiągnięć publikacyjnych;
- aktywna promocja badań naukowych z wykorzystaniem najnowszych narzędzi i sposobów komunikacji medialnej celem podniesienia widoczności i identyfikacji na arenie międzynarodowej;
- aktywne uczestnictwo i organizacja strategicznych międzynarodowych kongresów naukowych w celu podniesienia rozpoznawalności działań badawczych naukowców UPWr;
- członkostwo naukowców, doktorantów i studentów w międzynarodowych organizacjach, stowarzyszeniach, redakcjach czasopism i jednostkach badawczych istotnych w rozwoju wiodących dyscyplin naukowych UPWr;
- zapewnianie warunków do prowadzenia badań naukowych przez osoby ze szczególnymi potrzebami;
- doskonalenie programów wsparcia badań naukowych na poszczególnych etapach rozwoju naukowego: studentów, doktorantów i pracowników1.5
Cel operacyjny 2.
Szkoła Doktorska UPWr jako środowisko rozwoju młodej kadry naukowej.
Działania:
- rozwój indywidualnej współpracy relacji mistrz–uczeń w działaniach naukowych;
- rozwój międzynarodowego charakteru ścieżki doskonalenia naukowego i kształcenia w SD poprzez m.in. współpracę z podmiotami zagranicznymi, w tym w ramach działań sojuszu działania uniwersytetów europejskich;
- zapewnienie wysokiej jakości i merytorycznych warunków rozwoju naukowego doktorantów jako młodych badaczy, w szczególności rozwoju kompetencji i współpracy w międzynarodowych zespołach badawczych, w tym w ramach sojuszu EU GREEN, oraz integracji z otoczeniem społeczno- gospodarczym;
- zwiększenie i zróżnicowanie źródeł finansowania stypendiów doktoranckich (jednorazowo lub cyklicznie) oraz wsparcie aktywności badawczej i samodoskonalenia doktorantów;
- stałe monitorowanie przebiegu kształcenia doktorantów w celu podnoszenia jakości działań szkoły doktorskiej jako środowiska przyjaznego rozwojowi wszystkich doktorantów;
- złożenie rozpraw doktorskich na podstawie cyklu publikacji w renomowanych czasopismach i wydawnictwach o zasięgu międzynarodowym indeksowanych w bazie WoS/SCOPUS w Q1 i Q2 oraz monografiach wydawnictw na poziomie II;
- umiędzynarodowienie postępowań doktorskich poprzez aktywne wsparcie ze strony promotorów z zagranicy oraz prowadzenie postępowań doktorskich z udziałem recenzentów z zagranicy zapewnienie warunków kształcenia i prowadzenia badań naukowych dla doktorantów ze szczególnymi potrzebami;
- zatrudnianie absolwentów szkół doktorskich o najlepszym dorobku naukowym ze wsparciem w sferze dydaktycznej i ukierunkowaniem na ścieżkę badawczą;
- rozwijanie i promowanie programu doktoratów wdrożeniowych.
Cel operacyjny 3.
Organizacja procesu badawczego opartego na innowacyjnej infrastrukturze, rozwiązaniach cyfrowych, sprawnej organizacji i przyjaznym dla naukowców środowisku badawczym.
Działania:
- inwentaryzacja i monitoring wykorzystania zasobów infrastrukturalnych UPWr oraz uaktywnienie mechanizmów współdzielenia infrastruktury badawczej w ramach Uniwersytetu w celu prowadzenia badań i racjonalnego wykorzystania infrastruktury;
- wsparcie pozyskania środków i zakupu kluczowej infrastruktury aparaturowej pozyskanej w ramach finansowania zewnętrznego pozwalającej na prowadzenie badań na najwyższym poziomie naukowym;
- usprawnienie, uelastycznienie, uproszczenie oraz dalsza cyfryzacja procedur administracyjnych związanych z zarządzaniem badaniami;
- wzmocnienie i aktywne wsparcie administracyjne w realizacji projektów międzynarodowych oraz krajowych dzięki zwiększeniu dostępności wyspecjalizowanej kadry administracyjnej, w tym utworzenia stanowisk menedżerów projektów;
- prowadzenie spójnej polityki zakupu baz danych oraz licencji oprogramowania, kluczowych narzędzi i zasobów cyfrowych wspierających proces badawczy;
- poszerzenie dostępu do sieci infrastruktury obliczeniowej na potrzeby przetwarzania zbiorów danych oraz budowa własnej ogólnouczelnianej cyfrowej platformy prowadzenia badań jako wkładu do sieci infrastruktury i zoptymalizowanie jej wykorzystania.
CEL STRATEGICZNY 2.
Doskonałość dydaktyczna spójna z nauką o otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Cel operacyjny 1.
Kształcenie ukierunkowane na wyzwania współczesnej gospodarki i społeczeństwa związane z dyscyplinami naukowymi.
Działanie:
- doskonalenia oferty programowej we współpracy z otoczeniem społeczno- gospodarczym, w tym dostosowywanie programów studiów i programów kształcenia do wymogów rynku pracy, także dla osób ze szczególnymi potrzebami;
- rozwój współpracy ze szkołami średnimi poprzez projekty edukacyjne m.in. klasy patronackie, aktywną działalność Ambasadorów dydaktyki UPWr w kraju i zagranicą;
- aktywna rekrutacja kandydatów na studia i uczestników programów wymiany międzynarodowej; wyrównywanie różnic edukacyjnych u osób przyjętych na studia jako podstawowego mechanizmu minimalizacji zjawiska drop-outu;
- doskonalenie Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia jako jednego z narzędzi do monitoringu dostosowania programów studiów i procesu kształcenia do potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego;
- udział przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego w doskonaleniu programów studiów (m.in. realizację zajęć, wizyt studyjnych, praktyk zawodowych, staży oraz prac dyplomowych) jako zwiększenie szansy sukcesu absolwentów UPWr na krajowym i międzynarodowym rynku pracy rozwijanie oferty zajęć ponadprogramowych pozwalających na uzyskanie certyfikatów i poświadczeń sprzyjających kształceniu przez całe życie;
- aktywny udział studentów w realizacji działań z zakresu społecznej odpowiedzialności uczelni oraz celów zrównoważonego rozwoju;
- zapewnienie równego dostępu do doskonałego kształcenia dla osób ze szczególnymi potrzebami;
- wspieranie innowacji i przedsiębiorczości studenckiej poprzez spółki start-up i spin-off.
Cel operacyjny 2.
Doskonalenie procesu kształcenia, w tym cyfryzacja procesu kształcenia i obsługi studentów.
Działania:
- zwiększenie liczby zajęć dydaktycznych realizowanych z wykorzystaniem aktywizujących metod kształcenia (np. Challenge based learning, Problem based learning, Project based learning, tutoring, mentoring i in.);
- rozbudowa systemów informatycznych do kształcenia na odległość oraz różnorodnych programów kształcenia i form zajęć realizowanych z wykorzystaniem platform nauczania zdalnego na poziomie krajowym i międzynarodowym, w tym w ramach sojuszu EU GREEN;
- rozbudowa funkcjonalności uczelnianych systemów informatycznych służących do zarządzania procesem kształcenia, obsługi studentów i przebiegu studiów.
Cel operacyjny 3.
Umiędzynarodowienie kierunków i toku studiów, w tym w ramach sojuszu EU GREEN.
Działania:
- indywidualizacja procesu kształcenia poprzez m.in. wspieranie indywidualnych programów studiów (IPS), opieki tutorskiej, mentoringu;
- wspieranie aktywnego udziału studentów w pracach związanych z działalnością badawczą, w tym studentów zrzeszonych w SKN zaangażowanych w pracę zespołów badawczych, realizację projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych i wewnętrznych;
- doskonalenie programów wsparcia dla studentów w obszarze działalności naukowej;
- realizacja prac dyplomowych na podstawie publikacji naukowych o zasięgu międzynarodowym;
- realizacja prac dyplomowych w ramach projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych i z przedsiębiorcami.
Cel operacyjny 5.
Śledzenie losów absolwentów oraz budowanie relacji z absolwentami.
Działania:
- monitorowanie losów absolwentów UPWr;
- utworzenie planów działań i narzędzi dla absolwentów oraz włączenie młodych absolwentów/studentów w ich funkcjonowanie;
- budowa i wzmacnianie relacji oraz cykliczne spotkania z absolwentami UPWr.
CEL STRATEGICZNY 3.
Wzmocnienie oddziaływania społeczno-gospodarczego w regionie, kraju i na arenie międzynarodowej.
Cel operacyjny 1.
Kształtowanie kultury innowacji i przedsiębiorczości.
Działania:
- organizacja przestrzeni służącej realizacji projektów we współpracy z przemysłem;
- dywersyfikacja działań związanych z pozyskaniem finansowania zewnętrznego w strukturze przychodów z projektów, zleceń zewnętrznych, komercjalizacji wyników badań itp.;
- budowanie specjalistycznych kompetencji pracowników w procesach biznesowych niezbędnych do realizacji tych procesów na uczelni;
- wdrożenie narzędzi cyfrowych wspierających zarządzanie procesami biznesowymi i kapitałem intelektualnym, polityki sprzedaży, rozwoju usług i nowego modelu rozliczania usług B+R;
- promocja postaw przedsiębiorczych wśród studentów, doktorantów i pracowników.
Cel operacyjny 2.
Budowa portfolio kapitału intelektualnego o znaczącej wartości naukowej i rynkowej, w tym komercjalizacja wyników działań badawczo-rozwojowych.
Działania:
- intensyfikacja wsparcia dla wdrażania wyników badań naukowych (patenty, prawa ochronne na wzory użytkowe) i ich transferu do otoczenia krajowego i międzynarodowego;
- komercjalizacja wyników prac B+R;
- opracowanie i aktywna promocja oferty usług badawczych laboratoriów Centrum Innowacyjnych Technologii (CIT);
- wzmocnienie obecności uczelni jako ośrodka transferu wiedzy w przestrzeni wirtualnej i biznesowej.
CEL STRATEGICZNY IV
Zasoby ludzkie jako fundamentalny kapitał uczelni.
Cel operacyjny 1.
Rozwój pracowników i ścieżki kariery.
Działania:
- kształtowanie modelu ścieżek kariery oraz rozwoju pracowników;
- opracowanie i wdrożenie modelu elastycznego pensum dydaktycznego i zasad przechodzenia na inne ścieżki kariery;
- doskonalenie systemu oceny nauczycieli akademickich i systemu oceny pracowników niebędących nauczycielami akademickimi;
- rozwój polityki ukierunkowanej na motywowanie pracowników;
- rozwój programu Staff Academy wspomagającego rozwój indywidualnych ścieżek kariery, w tym programów promujących karierę zawodową kobiety naukowca, w szczególności dotyczące kompetencji w obszarze: nauki, dydaktyki, organizacji, zarządzania.
Cel operacyjny 2.
Integracja społeczności UPWr i społeczna odpowiedzialność uczelni.
Działania:
- organizacja wydarzeń integrujących całą społeczność;
- kreowanie i wdrażanie rozwiązań dla wzajemnej wymiany wiedzy, dobrych praktyk i doświadczeń w społeczności UPWr;
- ułatwianie łączenia pracy zawodowej z życiem rodzinnym, wspieranie rodzinnych form aktywności i spędzania czasu wolnego;
- utrzymanie wyróżnienia HR Excellence in Research (logo HR);
- przestrzeganie realizacji polityki równościowej.
Cel operacyjny 3.
Satysfakcja i równowaga zawodowa.
Działania:
- rozwój oferty świadczeń pracowniczych w zakresie zintegrowanej polityki socjalnej;
- wprowadzenie i rozwój programu opieki zdrowotnej i wsparcia psychologicznego;
- stosowanie procedur przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na przesłanki ujęte w Kodeksie pracy oraz niewłaściwym relacjom w miejscu pracy i nauki, takim jak mobbing, molestowanie lub nadużycie zależności służbowej;
- stworzenie Uniwersyteckiej Strefy Dialogu mającej na celu rozwiązywanie konfliktów w sposób polubowny, w szczególności z wykorzystaniem zawodowych mediatorów, obejmującej zarówno pracowników, doktorantów, jak i studentów.
CEL STRATEGICZNY V
Efektywne zarządzenie uczelnią.
Cel operacyjny 1.
Doskonalenie sprawności operacyjnej procesów personalnych.
Działania:
- doskonalenie zarządzania procesami personalnymi poprzez ich optymalizację i cyfryzację;
- standaryzacja dokumentacji procesów personalnych i jej obiegu;
- rozwój intranetu wewnętrznego spraw osobowych jako podstawowego źródła informacji dla pracowników;
- wprowadzenie zasady dwujęzyczności w kluczowych procedurach personalnych na poziomie administracyjnym;
- doskonalenie analiz w zakresie procesów personalnych w celu wsparcia podejmowania decyzji;
- doskonalenie procesów rekrutacji, adaptacji, oceny i rozwoju pracowników z obowiązującymi przepisami i standardami Unii Europejskiej, w tym Europejską Kartą Naukowca doskonalenie i aktualizacja ogólnouczelnianych przewodników interesanta w wersji polskiej oraz angielskiej (co, jak i gdzie załatwić na uczelni – instrukcje krok po kroku);
- zafunkcjonowanie welcome-point dla pracowników, doktorantów i studentów zagranicznych.
Cel operacyjny 2.
Zwiększenie atrakcyjności warunków pracy i rozwoju kariery pracowników.
Działania:
- doskonalenie mechanizmu finansowego służącego przyciąganiu wybitnych naukowców, w tym liderów projektów i post-doc;
- tworzenie długoterminowych kontraktów badawczych dla młodych naukowców z konkurencyjnym wynagrodzeniem;
- wzmacnianie bezpieczeństwa pracy na uczelni i procedur zarządzania kryzysowego.
Cel operacyjny 3.
Realizacja krajowych i europejskich strategii dotyczących uczelni.
Działania:
- opracowanie i wdrożenie kluczowych polityk wspierających rozwój działalności uczelni wynikających z krajowych i europejskich strategii ze szczególnym uwzględnieniem strategii cyfryzacji i wykorzystania sztucznej inteligencji.
Cel operacyjny 4.
Rozwój systemów informatycznych wspierających zarządzanie uczelnią.
Działania:
- ciągłe doskonalenie, rozbudowa i integracja bezpiecznych systemów informatyczno- komunikacyjnych oraz finansowo-księgowych na uczelni z uwzględnieniem uniwersalnego projektowania;
- ulepszanie i upraszczanie procedur obiegu dokumentów oraz doskonalenie wewnętrznej komunikacji na stronie intranetu o obowiązujących procedurach;
- rozwój funkcji systemu informatyczno-bibliotecznego w kierunku kompleksowego centrum zarządzania naukową informacją generowaną i wykorzystywaną w dalszych procesach realizowanych na UPWr.
Cel operacyjny 5.
Monitoring zarządzania uczelnią jako element monitorowania systemu kontroli zarządczej.
Działania:
- samoocena systemu kontroli zarządczej przeprowadzona zgodnie z aktualnymi zaleceniami w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie samooceny kontroli zarządczej;
- zarządzanie uczelnią oparte na otwartym dialogu i konsultacjach strategicznych decyzji ze społecznością akademicką oraz jej przedstawicielami, w tym związkami zawodowymi;
- pozyskiwanie informacji zwrotnych na temat efektów przyjętych rozwiązań zarządczych oraz potrzeby i kierunku ich doskonalenia;
- doskonalenie polityki promocji i kształtowania wizerunku UPWr w kreowaniu relacji społecznych;
- raportowanie społeczności dokonań, szczególnie w zakresie kluczowych obszarów wiedzy: edukacji–badań–innowacji.
Cel operacyjny 6.
Racjonalna polityka finansowa jako czynnik wspierający funkcjonowanie uczelni.
Działania:
- racjonalizacja polityki finansowej uczelni zgodnie ze stanem formalno-prawnym;
- racjonalne wydatkowanie budżetu na poziomie uczelni oraz poszczególnych jednostek poprzedzone analizą ich skutków;
- optymalizacja kosztów i płynności finansowej zapewniającej bezpieczeństwo finansowe w działalności uczelni;
- dbałość o stabilność finansową uczelni – podejmowanie decyzji finansowych na podstawie analizy ich skutków;
- wzmacnianie kompetencji i świadomości w zakresie zarządzania finansami wśród pracowników uczelni;
- optymalizacja wykorzystania aktywów finansowych i inwestowania wolnych środków pieniężnych.
CEL STRATEGICZNY VI
Podniesienie jakości prowadzonej działalności badawczo-dydaktycznej i zwiększenie jej funkcjonalności poprzez unowocześnienie infrastruktury badawczej, dydaktycznej oraz socjalnej przeznaczonej dla pracowników, doktorantów i studentów.
Cel operacyjny 1.
Zapewnienie nowoczesnej infrastruktury badawczo-rozwojowej, dydaktycznej i przeciwdziałanie skutkom zmiany klimatu.
Działania:
- Mamy zielone pojęcie – kształtowanie i rozwój infrastruktury kampusów uczelni przyjaznej środowisku sprzyjającej zmniejszeniu śladu węglowego, ograniczającej emisyjność poprzez budowę systemów wspomagania zasilania obiektów energią z alternatywnych źródeł (fotowoltaika), modernizację systemów zarządzania automatycznym sterowaniem budynków (BMS);
- podnoszenie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej infrastruktury UPWr dla osób ze szczególnymi potrzebami;
- tworzenie oraz modernizowanie już istniejącej bazy infrastrukturalnej z przeznaczeniem na działalność naukową i dydaktyczną oraz działalność kulturalną, sportową i integracyjną;
- tworzenie przyjaznych stref i wspólnych przestrzeni, m.in. stref współpracy, przestrzeni spotkań;
- kontynuacja procesu modernizacji domów studenckich i doktoranta w celu podwyższenia ich standardu;
- budowa lasu pamięci pod nazwą: Stanisławowski Las Pamięci;
- przebudowa infrastruktury Biblioteki Głównej z uwzględnieniem przestrzeni do rozwoju dydaktyczno-naukowej i społecznej;
- stworzenie Studenckiego Centrum Innowacji, w tym przystosowanie pomieszczeń dydaktycznych i organizacja środowiska pracy kreatywnej, warsztatowej i partycypacyjnej oraz wyposażenie techniczne sal umożliwiające prowadzenie dyskusji, pracę w grupach, realizację projektów, prezentacje wyników jak również spotkania studentów z otoczeniem gospodarczym;
- kontynuacja procesu modernizacji Stacji Badawczo-Dydaktycznej w Radomierzu i Stacji Badawczo-Dydaktycznej w Swojczycach;
- kontynuacja procesu modernizacji Centrum Edukacyjno-Rozwojowego Pałac Wrocław-Pawłowice, uwzględniając działalność edukacyjną, wystawienniczą oraz społeczno-kulturalną;
- rozbudowa Centrów Infrastruktury Badawczej Obserwacji Ziemi oraz zwiększenie potencjału przetwarzania i analiz danych geoprzestrzennych;
- budowa i wyposażenie Krajowego Centrum Weterynarii – Klinika Dużych Zwierząt jako nowatorskiego akademickiego centrum leczenia, edukacji, dobrostanu i wdrożeń weterynaryjnych;
- budowa nowego ośrodka wypoczynkowego w Dąbkach.
Pliki do pobrania
-
1.63MB [ .pdf ]Data publikacji: 30-01-2024 15:40