eu_green_logo_szare.png

Plan działania 2022-2025

Polityka OTM-R

Polityka OTM-R na UPWR ma na celu budowanie najlepszego potencjału badawczego zgodnie z zasadami Karty i Kodeksu i zawiera informacje dotyczące procesu rekrutacji naukowców oparte na zapisach aktów wewnętrznych UPWr, m.in. Stautu UPWr czy Zarządzenia 71/2021 Rektora UPWr wprowadzającego Regulaminu określający zasady i tryb przeprowadzania konkursu na stanowisko nauczyciela akademickiego w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu

Polityka OTM-R w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu opiera się na:

  • OTWARTOŚCI (OPEN)– proces naboru pracowników jest otwarty, dostępny dla każdego, ogłaszany publicznie          
  • TRANSPARENTNOŚCI (TRANSPARENT) – rekrutacja jest prowadzona według jasnych, przejrzystych reguł, jednakowych dla wszystkich kandydatów
  • MERYTORYCZNEJ OCENIE KOMPETENCJI (MERIT-BASED) – kandydaci wybierani są wyłącznie na podstawie kryteriów merytorycznych, z założeniem, że wybierany jest kandydat o najlepszych kwalifikacjach, bez względu na wiek, płeć, pochodzenie etniczne, poglądy i postawy, pochodzenia, tożsamość kulturową  i religijną, orientację seksualną, język, niepełnosprawność oraz status ekonomiczny czy społeczny.

Plan Działań w okresie X 2022 – IX 2025

Uzyskanie logo HR przez Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu jest równoznaczne z deklaracją, że uczelnia zapewni naukowcom najlepsze i zgodne europejskimi standardami, wynikającymi z realizacji treści zasad Europejskiej Karty Naukowca oraz Kodeksu postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych, warunki pracy przy realizacji działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej.

Celem wyróżnienia HR Excellence in Research jest stworzenie pracownikom naukowo-dydaktycznym warunków umożliwiających mobilność krajową i zagraniczną, a zespołom naukowym prowadzenie badań interdyscyplinarnych, a także pomoc w skutecznym ubieganiu się o środki finansowe.

Monitorowanie procesu wdrażania zasad Europejskiej Karty Naukowca oraz Kodeksu postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych pozwoliło sformułować trzy główne cele, na których powinny się skoncentrować działania UPWr w latach 2023-2025. Wychodząc naprzeciw pojawiającym się trendom na rynku pracy oraz chęcią poprawienia konkurencyjności uczelni zdecydowano, że w procesie rekrutacji należy bardziej skoncentrować się na potrzebach kandydata. Istotną kwestią w UPWr w latach 2023-2025 będzie zwiększenie zatrudnienia naukowców z zagranicy oraz polepszenie warunków pracy zatrudnionych naukowców, a także rozwój kapitału  ludzkiego  UPWr poprzez szkolenia i akcje informacyjne. Poniżej przedstawiono główne działania w ramach wymienionych obszarów, a także harmonogram ich wprowadzania wraz z miernikami efektów.

Cel 1:  Orientacja na kandydata w procesie rekrutacji

  1. Wdrożenie elektronicznego systemu do rekrutacji – analizy, monitorowanie, minimum dokumentacji dla kandydatów
  2. Stworzenie przewodnika dla członków komisji konkursowych
  3. Stworzenie i wdrożenie ankiety satysfakcji dla kandydatów

Cel 2: Zwiększenie zatrudnienia naukowców z zagranicy oraz polepszenie warunków pracy zatrudnionych naukowców

  1. Opracowanie systemu motywacyjnego
  2. Wartościowanie stanowisk pracy
  3. System oceny pracowników niebędących nauczycielami akademickimi
  4. Elektroniczny program do oceny nauczycieli akademickich
  5. Onboarding
  6. Współpraca z zewnętrzną firmą zajmującą się legalizacją pobytu cudzoziemców
  7. Ankiety exit interview
  8. Opracowanie „Kompendium równości płci dla UPWr", zawierającego najważniejsze informacje dotyczące m.in. aspektów prawnych związanych z doświadczeniem dyskryminacji, opis procedur oraz wskazówki, ułatwiającego załatwianie spraw formalnych w okresie ciąży, urlopu macierzyńskiego i ojcowskiego
  9. Opracowanie zasad dotyczących zrównoważonego udziału kobiet i mężczyzn w kadrze zarządczej, zespołach/komisjach eksperckich wydziałowych/uczelnianych
  10. Aktualizacja strony internetowej o informacje dla kandydatów z zagranicy dot. możliwości zatrudnienia w Polsce (zawierający informacje np. o nostryfikacji dyplomu, wymaganych dokumentach, pozwoleniach na pracę, wizie)
  11. Wspieranie pracowników podczas długich absencji (m.in. związanych z rodzicielstwem) w utrzymaniu kontaktu z życiem zawodowym oraz łatwiejszego powrotu do pracy poprzez szkolenia i działania mentorskie między współpracownikami

Cel 3: Rozwój kapitału ludzkiego  UPWr poprzez szkolenia i akcje informacyjne 

  1. Działania informacyjne w zakresie prowadzanych działań dotyczących Logo HR
  2. Budowanie potencjału zarządczego poprzez rozwijanie kompetencji menedżerskich
  3. Działania informacyjne, szkolenia z zakresu przeciwdziałania zjawiskom niepożądanym
  4. Aktualizacja „Przewodnika dla nowo zatrudnionych pracowników” o treści związane z przeciwdziałaniem dyskryminacji
  5. Szkolenia dotyczące e-learningu dla nauczycieli akademickich
  6. Szkolenia dla pracowników UPWr z kompetencji miękkich

Pliki do pobrania

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg