Zespół

dr hab. inż. Filip Boratyński, prof. uczelni

filip_boratynski.jpg

Absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu kierunku Biotechnologia żywności. Uzyskał stopień doktora (2011) i doktora habilitowanego (2019) w dziedzinie nauk biologicznych w dyscyplinie biotechnologia. Od 2020 r. pracuje na stanowisku profesora uczelni pełniąc obowiązki Lidera Wiodącego Zespołu Badawczego BioActiv.

W 2017 r. był zatrudniony jako pracownik naukowy w Neubrandenburg University of Applied Sciences, Niemcy w ramach projektu „International Cooperation for teaching and research in the region mildest and south of Europe”. Zainteresowania w zakresie biokatalizy pogłębiał w czasie kilku długoterminowych staży zagranicznych w University of Florida, USA; Politecnico di Milano, Włochy; Technische Universität Berlin, Niemcy. Stypendysta Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej w ramach programu im. Bekkera, gdzie realizował projekt naukowy pt: „Development of efficient and sustainable enzymatic methods for the oxidative cleavage of alkenes”.

Brał udział w szkoleniach organizowanych przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej (FNP) z zakresu Przedsiębiorczości; Komercjalizacji Wyników Prac Badawczych; Zarządzania Projektami Badawczymi. Członek PAN (Komisji Chemii i Fizyki w Biologii i Medycynie Oddziału PAN we Wrocławiu), Polskiego Towarzystwa Chemicznego (Sekcji Chemii Organicznej) i Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności (Oddział Wrocławski). W latach 2013-2019 pełnił funkcję opiekuna SKN OrgChem.

Celem jego badań jest opracowanie wydajnych, ekologicznie akceptowalnych i tanich metod otrzymywania chiralnych biologicznie aktywnych związków. W badaniach łączy pracę z zakresu badań podstawowych (poszukiwanie mikroorganizmów o określonej aktywności) wraz z zagadnieniami o charakterze bardziej aplikacyjnym (zrównoważone zagospodarowanie produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego).

Zainteresowania pozanaukowe: sport, podróże

prof. dr hab. Teresa Olejniczak

t_olejniczak.jpg

Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego. Pracę doktorską pt. „Chemiczna i mikrobiologiczna synteza laktonów” (promotor Prof. Czesław Wawrzeńczyk) obroniła w 1998 r. W roku akademickim 1999/2000 odbyła dwusemestralny staż na Uniwersytecie w Ghent (Belgia) w zespole Prof. Jozefa Van Beeumena. W 2011 roku decyzją Rady Wydziału Nauk o Żywności uzyskała stopień doktora habilitowanego nauk biologicznych w dyscyplinie biotechnologia, a w 2019 r. otrzymała tytuł Profesora nauk biologicznych.

Prowadzone przez nią badania mają charakter interdyscyplinarny i obejmują zarówno transformacje mikrobiologiczną, syntezę chemiczną oraz ocenę aktywności biologicznej. W większości publikowanych prac można wyróżnić dwa następujące nurty badawcze: zastosowanie biotransformacji jako alternatywnej do izolacji lub syntezy chemicznej metody otrzymywania chiralnych biologicznie aktywnych związków oraz selekcja tak otrzymanych związków do ochrony produktów rolnych i żywności przed owadami i pospolitymi fitopatogenicznymi grzybami.

Zainteresowania pozanaukowe: historia, polityka

dr hab. inż. Witold Gładkowki, prof. uczelni

w_gladkowski_1.jpg

Absolwent kierunku Technologia żywności i żywienia człowieka Akademii Rolniczej we Wrocławiu w zakresie biotechnologii żywności (dyplom w 2001), pracę doktorską pt. "Mikrobiologiczna funkcjonalizacja bicyklicznych laktonów z układem alkilopodstawionego cykloheksanu" obronił w 2006 roku. Stopień doktora habilitowanego w dziedzinie nauk biologicznych w dyscyplinie biotechnologia uzyskał w 2016 roku na podstawie cyklu publikacji pt. "Chemoenzymatyczna synteza i biotransformacje związków z ugrupowaniem laktonowym".

W latach 2017-2021 kierownik Zakładu Chemii Żywności w Katedrze Chemii Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Od 2019 roku pełni funkcję wiceprzewodniczącego Komisji Chemii i Fizyki w Biologii i Medycynie Oddziału Polskiej Akademii Nauk we Wrocławiu. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności.

Jego zainteresowania naukowe obejmują otrzymywanie biologicznie aktywnych laktonów metodami chemoenzymatycznymi, zastosowanie enzymów w syntezie asymetrycznej, biotransformacje związków organicznych z udziałem komórek drobnoustrojów (bakterie, grzyby, drożdże), izolowanie, identyfikacja i modyfikacje struktury fosfolipidów, otrzymywanie nowych pochodnych fitosteroli, określanie struktury związków organicznych metodami spektroskopowymi (NMR, IR, HRMS).

Jest autorem 67 publikacji wyróżnionych w bazie Journal Citation Report (JCR), 8 rozdziałów w monografiach naukowych, a także 75 patentów. Uczestniczył w realizacji dziesięciu projektów badawczych, obecnie, w ramach projektu badawczego NCN kierowanego przez prof. Magdalenę Rudzińską z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu pt. „Badanie właściwości fizykochemicznych i biologicznych glicerydów sterolowych oraz ich produktów powstających podczas termicznej oksydacji” zajmuje się syntezą triacylogliceroli zawierających reszty stigmasterolu.

Zainteresowania pozanaukowe: piłka nożna, historia powszechna, literatura, film, muzyka

prof. dr hab. inż. Joanna Kawa-Rygielska

joanna_kawa_rygielska.jpg

1993 – tytuł magistra inżyniera w zakresie technologii żywności
1999 – doktor nauk rolniczych w zakresie technologii żywności i żywienia; rozprawa: „Ulepszanie drożdży przemysłowych metodą fuzji protoplastów”
2012 – doktor habilitowany nauk rolniczych, monografia: „Wpływ jonów Cr (III) na dynamikę i efekty końcowe fermentacji etanolowej zacierów typu VHG ‘’
2019 – profesor nauk rolniczych w dyscyplinie technologia żywności i żywienia

Kierownik Katedry Technologii Fermentacji i Zbóż Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

Prezes Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności, oddział Wrocław.

Certyfikowany Project Manager IPMA D – międzynarodowy egzamin certyfikacyjny IPMA na poziomie D.

Staże naukowe zagraniczne:

1. Universita degli studi della Basilicata in Potenza, Institute of Genetic in Florence; University in Bologna, University in Verona, Italy;
  2. Heriot-Watt University in Edinburgh, Scotland, The International Centre for Brewing and Distilling, (udział w kursie ,,Grain, Malt and Microbial Technology Course”).
  3. The Royal Veterinary and Agricultural University, Denmark - Stypendium Rządu Duńskiego - (6 miesięcy), udział w kursie ,,2-D Electrophoresis” (Two-Dimensional Electrophoresis of Proteins using Immobilized pH Gradient) - Pharmacia Biotech, Denmark, udział w projekcie badawczym nt. ,,Isolation of yeast cell membrane proteins”.

Zainteresowania badawcze skupione są wokół następujących tematów:

• intensyfikacji i optymalizacji procesu technologicznego produkcji etanolu;
  • wykorzystaniu odpadów przemysłu rolno-spożywczego do otrzymania bioetanolu;
  • poszukiwaniu nowych kierunków zagospodarowania produktów ubocznych fermentacji etanolowej;
  • produkcji napoju fermentowanego o wysokiej zawartości ksantohumolu;
  • opracowaniu technologii napojów fermentowanych i piw specjalnych na bazie surowca bezglutenowego; piw niskoalkoholowych o wysokiej aktywności antyoksydacyjnej

prof. dr hab. inż. Alicja Z. Kucharska

alicja_z_kucharska.jpg

1993 – tytuł magistra inżyniera w zakresie technologii żywności
1999 – doktor nauk rolniczych w zakresie technologii żywności i żywienia; rozprawa: „Przemiany i próba stabilizacji antocyjanów z owoców jagodowych i pestkowych”
2012 – doktor habilitowany nauk rolniczych, monografia: „Związki aktywne owoców derenia (Cornus mas L)”.

Zatrudniona w Katedrze Technologii Owoców, Warzyw i Nutraceutyków Roślinnych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu na stanowisku profesora UPWr.

Zajmuje się badaniem i identyfikacją związków biologicznie aktywnych, w szczególności polifenolowych i irydoidowych, zawartych w owocach, warzywach i ziołach oraz ich stabilnością i przemianami w produktach. Szczególnie interesują ją rośliny dzikorosnące (np. zawierające irydoidy) oraz owoce mniej znane (np. jagoda kamczacka) i zapomniane (np. dereń).

dr hab. Teresa Kral, prof. uczelni

teresa_kral.jpg

Z wykształcenia fizyk jądrowy (1990). W roku 1999 uzyskała stopień doktora nauk biologicznych. Od 2019 jest zatrudniona na stanowisku adiunkta ze stopniem naukowym doktora habilitowanego, na podstawie pracy habilitacyjnej pt. „Nowatorskie wykorzystanie metod fluorescencji pojedynczych cząsteczek w badaniach procesu kondensacji plazmidowego DNA”.

W pracy zawodowej skupia się obecnie na badaniach z obszaru niewirusowych terapii genowych. Wykorzystuje w tym celu wysoko zaawansowane techniki fluorescencyjne, pozwalające śledzić zmiany układów na poziomie pojedynczych cząsteczek.

Poczynając od roku 2000 odbyła wiele staży naukowych, które w dalszym ciągu są kontynuowane w ramach współpracy z ośrodkami naukowymi we Francji oraz Republice Czeskiej.

Zainteresowania pozanaukowe: astrofizyka, astronomia, joga, literatura faktu, muzyka, podróże

dr inż. Aleksandra Grudniewska

aleksandra_grudniewska.jpeg

Jest adiunktem w Katedrze Chemii Żywności i Biokatalizy Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. W roku 2004 ukończyła studia na Wydziale Nauk o Żywności UPWr, kierunek biotechnologia żywności. W roku 2010 obroniła pracę doktorską na Uniwersytecie Wrocławskim, uzyskując stopień doktora nauk chemicznych w zakresie chemii organicznej. W latach 2011-2013 przebywała na stażu podoktorskim w Tokushima Bunri University w Japonii, gdzie zajmowała się izolowaniem biologicznie aktywnych związków z entomopatogennych grzybów oraz wątrobowców.

Jej zainteresowania naukowe dotyczą zastosowania rozpuszczalników głęboko eutektycznych (DES) do izolowania związków naturalnych z produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.

Zainteresowania pozanaukowe: literatura

dr inż. Witold Pietrzak

witold_pietrzak.jpg

Stopień doktora nauk rolniczych w dyscyplinie technologia żywności i żywienia uzyskał w roku 2015 na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu na podstawie cyklu publikacji pt. „Wykorzystanie odpadów przemysłu piekarskiego do produkcji bioetanolu”. Od 2014 roku zatrudniony w Katedrze Technologii Fermentacji i Zbóż na stanowisku asystenta, a od 2018 r. na stanowisku adiunkta.

Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół technologii fermentacji (produkcja etanolu, biomasy); waloryzacji odpadów metodami biotechnologicznymi; zintegrowanych procesów w technologii bioprocesowej; wykorzystaniu grzybów strzępkowych do usprawniania procesów technologicznych i biorafinacji odpadów przemysłowych.

Zainteresowani pozanaukowe: kino, muzyka, literatura

dr inż. Marcelina Mazur

marcelina_mazur.jpg

W roku 2007 uzyskała tytuł magistra biotechnologii. Stopień doktora nauk biologicznych (specjalność biotechnologia) otrzymała w 2012 roku broniąc pracę pt. „Synteza i mikrobiologiczne przekształcenia chlorowcolaktonów”. Od 2016 roku zatrudniona jest na stanowisku adiunkta w Katedrze Chemii Żywności i Biokatalizy.

Doświadczenie naukowe zdobywała między innymi podczas staży zagranicznych w Zagrzebiu pod opieką naukową profesor Višnji Gauriny Srček oraz we Francji jako członek zespołu profesora Charlesa Gauthier. Brała udział w projektach polskich i zagranicznych.
Współpracuje z Uniwersytetem Dzieci oraz jest opiekunem Studenckiego Koła Naukowego Kuchni Molekularnej. Jest również członkiem Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności.

Jej zainteresowania naukowe znajdują się na pograniczu chemii i biotechnologii. W pracy naukowej skupia się na biokatalizie i jej zastosowaniu do otrzymywania związków biologicznie aktywnych. Swoją uwagę kieruje w szczególności na związki chlorowcoorganiczne oraz zawierające w swojej strukturze pierścień laktonowy. Jest autorką trzech publikacji przeglądowych, dwudziestu jeden oryginalnych prac twórczych a także trzydziestu patentów.

Zainteresowania pozanaukowe: sport, literatura

dr inż. Monika Dymarska

monika_dymarska.jpg

Biotechnolog ze specjalnością Biotechnologia żywności (dyplom w 2010 r.). W latach 2011-2014 zatrudniona na stanowisku asystenta naukowego w grancie „Biotransformacje użyteczne w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym” (nr POIG 01.03.01-00/158/09). Pracę doktorską pt. „Biotransformacje związków flawonoidowych w kulturach entomopatogennych grzybów strzępkowych” obroniła w 2019 roku.

W latach 2019-2020 realizowała zadanie badawcze pt. „Porównanie serii flawonów, flawanonów oraz ich glikozydów uzyskanych metodami biotechnologicznymi pod kątem aktywności prebiotycznej i hamującej wzrost wybranych mikroorganizmów patogennych” finansowane w ramach konkursu Miniatura 3 organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki.

W latach 2020 – 2021 realizowała projekt badawczy dla młodych naukowców po doktoracie – „Innowacyjny naukowiec” finansowany przez Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Projekt miał tytuł „Mikrobiologiczna funkcjonalizacja związków flawonoidowych jako metoda otrzymywania nowych wysoce biodostępnych substancji aktywnych leków i suplementów diety”.

W 2022 roku odbyła pięciomiesięczny staż badawczy w Uniwersytecie Alberty w Kanadzie realizując projekt „Przeciwdziałanie degradacji bioaktywnych glikozydów flawonoidowych podczas produkcji żywności fermentowanej”. Wyjazd był finansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej w ramach programu im. M. Bekkera.

Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół mikrobiologicznej funkcjonalizacji związków flawonoidowych, a także badań obejmujących bakterie kwasu mlekowego, w tym szczepy probiotyczne.

Jest współautorką 26 publikacji w czasopismach z listy JCR, jednego skryptu dla studentów, a także ponad 100 patentów.

Zainteresowani pozanaukowe: psychologia, beletrystyka, zdrowie

dr inż. Ewa Szczepańska

drinzewaszczepanska.png

Stopień doktora nauk ścisłych i przyrodniczych w dyscyplinie nauki biologiczne uzyskała w 2020 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Zatrudniona w Katedrze Chemii Żywności i Biokatalizy na stanowisku adiunkta. Ukończyła studia magisterskie na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz uzyskała tytuł magistra na Politechnice Wrocławskiej, gdzie studiowała na kierunku Technology of Fine Chemicals.

W 2019 roku została beneficjentką programu Erasmus+ oraz stypendium im. Wilhelminy Iwanowskiej przyznanego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA), w ramach których realizowała staże naukowe w dwóch włoskich ośrodkach badawczych – National Research Council oraz Politecnico di Milano.

Obecnie dr inż. Ewa Szczepańska jest kierownikiem projektu badawczego pt. „Opracowanie biotechnologicznej produkcji waniliny z wykorzystaniem produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego” finansowanego w ramach programu LIDER XII Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (2022-2025).

Efektem badań jest ponad 30 komunikatów konferencyjnych, 1 zgłoszenie patentowe oraz 13 publikacji o łącznym IF = 44. Wielokrotnie została doceniona za swoje osiągnięcia naukowe i organizacyjne zarówno na forum uczelnianym jak i ogólnopolskim. Najważniejsze wyróżnienia stanowią Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia naukowe oraz Studencki Nobel w dziedzinie nauk przyrodniczo-rolniczych.

Celem jej badań jest opracowanie metod otrzymywania chiralnych biologicznie aktywnych związków zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Zainteresowania pozanaukowe: astronomia, rysunek i turystyka

dr Paulina Strugała-Danak

paulina_strugala.jpg

Stopień doktora nauk biologicznych w dyscyplina biotechnologia uzyskała w 2018 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu na podstawie cyklu publikacji pt. „Aktywne biologicznie ekstrakty z owoców i ich oddziaływanie z biomolekułami”. Od 2012 roku zatrudniona w Katedrze Fizyki i Biofizyki na stanowisku asystenta a od 2019 r na stanowisku adiunkta. Odbyła staż naukowy w Katedrze Biochemii Lwowskiego Uniwersytetu Narodowego podczas którego zdobyła umiejętność pracy w warunkach in vivo z modelem zwierzęcym.

Jej zainteresowania naukowe obejmują szeroko zakrojone badania aktywności biologicznej ekstraktów roślinnych oraz naturalnych związków z grupy polifenoli. Prowadzi badania, które skupiają się na poszukiwaniu informacji na temat mechanizmu oddziaływania flawonoidów z biomolekułami tj. z naturalnymi i syntetycznymi lipidami a także z głównym białkiem krwi – albuminą ludzką.

Doświadczenie naukowe zdobyła jako kierownik projektu badawczego finansowanego przez NCN „Preludium 13” oraz kierownik 6 zadań badawczych finansowanych przez Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.

Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Biofizycznego oraz Komisji Chemii i Fizyki w Biologii i Medycynie Polskiej Akademii Nauk we Wrocławiu.

Zainteresowania pozanaukowe: fitoterapia, podróże, zdrowy styl życia

dr Aleksandra Włoch

aleksandra_wloch.jpg

Stopień doktora nauk biologicznych uzyskała w 2016 roku na Wydziale Biologii Uniwersytetu Wrocławskiego na podstawie obrony rozprawy doktorskiej pt.: „Wpływ ekstraktów z wybranych gatunków roślin na właściwości modelowych błon biologicznych”. Od 2022 roku jest zatrudniona na etacie adiunkta w Katedrze Fizyki i Biofizyki Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

Jej zainteresowania naukowe dotyczą badań szerokiego spektrum aktywności biologicznych związków naturalnych jak i syntetycznych. W celu określenia wpływu wspomnianych związków na podstawowe parametry membrany prowadzi badania ich oddziaływania z komórkami oraz błonami biologicznymi i modelowymi. Zajmuje się także wykorzystaniem liposomów jako potencjalnych nośników substancji aktywnych oraz oceny właściwości fizykochemicznych takich nośników jak stabilność, płynność i parametry termotropowe.

Efektem jej badań jest 28 publikacji, 57 komunikatów konferencyjnych, 12 patentów oraz 4 zgłoszenia patentowe. Brała również udział w 7 projektach finansowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w tym jeden jest jeszcze w trakcie realizacji.

Od 2015 roku członek Komisji Chemii i Fizyki w Biologii i Medycynie, Wrocławskiego oddziału Polskiej Akademii Nauk.

Zainteresowania pozanaukowe: piłka nożna, kino, seriale kryminalne

dr inż. Agnieszka Krawczyk-Łebek

agnieszka_krawczyk-lebek.jpg

Absolwentka Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu na kierunku biotechnologia oraz Politechniki Wrocławskiej na kierunku technologia chemiczna. Stopień naukowy doktora uzyskała w 2022 roku na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu broniąc pracy doktorskiej pt. „Synteza i biotransformacje flawonoidów z grupą metylową”. Od października 2022 roku zatrudniona w Katedrze Chemii Żywności i Biokatalizy na stanowisku asystenta, a od stycznia 2023 roku jako adiunkt.

Jej zainteresowania naukowe obejmują: syntezę związków flawonoidowych oraz ich biotransformacje w kulturach entomopatogennych grzybów strzępkowych, mikrobiologiczne reakcje glikozylacji i hydroksylacji flawonoidów z grupą metylową lub atomem chloru jako sposób otrzymywania nowych związków o potencjalnie zwiększonej bioaktywności lub zmienionym profilu tej aktywności, badania aktywności przeciwzapalnej, przeciwutleniającej, przeciwcukrzycowej i przeciwdrobnoustrojowej związków flawonoidowych.

W 2022 roku ukończyła studia podyplomowe z biologii molekularnej na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także zrealizowała staż doktorancki w ramach programu Erasmus+ na Uniwersytecie w Porto. Za „Cykl 38 wynalazków dotyczących nowych glikozydów flawonoidowych o potencjalnej aktywności przeciwdrobnoustrojowej” uzyskała nagrodę główną w XII edycji Ogólnopolskiego Konkursu Student-Wynalazca, a także srebrny medal na Międzynarodowej Wystawie Wynalazków Geneva Inventions 2022 oraz złoty medal i tytuł najlepszego krajowego wynalazku na Międzynarodowej Warszawskiej Wystawie Wynalazków IWIS.

Jest współautorką 7 publikacji naukowych o sumarycznym IF = 38,5, 21 komunikatów konferencyjnych oraz 15 patentów i 24 zgłoszeń patentowych. Obecnie kieruje projektem badawczym Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu Preludium 20 pt. „Nowe glikozydy flawonoidowe z atomem chloru o potencjalnej aktywności przeciwdrobnoustrojowej”.

Zainteresowania pozanaukowe: literatura, film, muzyka, szydełkowanie, gry planszowe, podróże

Dr. El Sayed Ramadan El Sayed Ali

el-sayed_ali.png

Profesor wizytujący na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Otrzymał ok. 1 mln zł na realizację Projektu BioExplor w ramach programu POLONEZ BIS finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki i współfinansowanego przez Unię Europejską z programu Horyzont 2020 w ramach grantu Marie Skłodowska-Curie.

Dr El Sayed studiował na Uniwersytecie South Valley, Qena, Egipt. W 2015 roku uzyskał tytuł magistra mikrobiologii stosowanej na Uniwersytecie Zagazig w Zagazig w Egipcie. Tytuł pracy „Zwiększenine produkcji kwasu mykofenolowego w wybranych napromieniowanych izolatach grzybów”. W 2018 roku obronił doktorat z mikrobiologii stosowanej na Uniwersytecie Ain Shams w Kairze w Egipcie. Tytuł pracy „Wytwarzanie paklitakselu, związku przeciwnowotworowego przez niektóre napromieniowane izolaty grzybów”. Był zatrudniony jako adiunkt o specjalności mikrobiologii w Centrum Badań Jądrowych Egipskiego Urzędu Energii Atomowej w Kairze w Egipcie.

Jego praca naukowa koncentruje się na poszukiwaniu i wytwarzaniu naturalnych produktów o zastosowaniach przemysłowych, takich jak kwas mykofenolowy, taksol, winblastyna, digoksyna i Huperzine A. W ciągu ostatnich kilku lat jego zainteresowania badawcze skupiają się na wykorzystaniu endofitów grzybowych do syntezy różnych nanomateriałów, jako zielone, opłacalne i przyjazne dla środowiska platformy. Dr El Sayed Ali jest redaktorem trzech czasopism Archives of Microbiology, BMC Microbiology i BMC Biotechnology. W 2021 roku otrzymał nagrodę krajową krajową nagrodę State Encouragement Prize in Biological Sciences przyznawaną przez Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego i Badań Naukowych w Egipcie.

Autor 26 publikacji zgłoszonych w bazie Journal Citation Report (JCR).

Zainteresowania pozanaukowe: sport, literatura, podróże.

dr inż. Katarzyna Patejuk

Baza Wiedzy UPWr

Fitopatolog, specjalizujący się grzybami w kulturach szalkowych. Obecnie zatrudniona na stanowisku adiunkta w Katedrze Ochrony Roślin. Tytuł doktora otrzymała w 2021, broniąc pracę pod tytułem: “Zbiorowiska grzybów zasiedlające wybrane gatunki roślin inwazyjnych na terenach zurbanizowanych“.

Jej zainteresowanie naukowe koncentruje się głównie na mykobiocie roślin inwazyjnych i jej wpływie na udomawianie się gatunków obcych. Brała udział w trzynastu projektach badawczych finansowanych przez Fundusz Leśny, dotyczących ekosystemów leśnych i semi-naturalnych. Współpracowała także jako wykonawca w projekcie LIDER XII, finansowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, przy grancie „Opracowanie biotechnologicznej produkcji waniliny z wykorzystaniem produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego”. Obecnie realizuje projekt „Innowacyjny naukowiec”, finansowany przez Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, pod tytułem „Rośliny obce inwazyjne, jako źródło patogenów zagrażającym rodzimym gatunkom roślin”.

Doświadczenie naukowe zdobywała między innymi podczas staży na Uniwersytecie Łódzkim, Politechnice Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich oraz w Instytucie Botaniki im. W. Szafera Polskiej Akademii Nauk w Krakowie pod opieką naukową dr hab. Marcina Piątka. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Mykologicznego, Polskiego Towarzystwa Leśnego oraz Polskiego Towarzystwa Fitopatologicznego oraz opiekunem Studenckiego Koła Naukowego Medyków Roślin „Armillaria”.

Jest współautorką łącznie 90 oryginalnych opublikowanych pracach twórczych, z czego 9 stanowi prace opublikowane w czasopismach z listy JCR.