Słownik pojęć

Przedmiot własności przemysłowej

Przewodnik po ochronie własności intelektualnej  


Przedmiotem własności przemysłowej w rozumieniu ustawy Prawo własności przemysłowej jest:

  • Wynalazek, czyli twórcze, nowe w skali światowej rozwiązanie, cechujące się poziomem wynalazczym i nadające się do przemysłowego stosowania. Za wynalazek nie uważa się w szczególności: odkryć, teorii naukowych i metod matematycznych, wytworów o charakterze jedynie estetycznym, schematów, zasad i metod przeprowadzania procesów myślowych, rozgrywania gier lub prowadzenia działalności gospodarczej, wytworów lub sposobów, których możliwość wykorzystania nie może być wykazana lub wykorzystanie nie przyniesie rezultatu spodziewanego przez zgłaszającego w świetle powszechnie przyjętych i uznanych zasad nauki, a także programów komputerowych czy przedstawienia informacji.
  • Wzór użytkowy, czyli nowe i nadające się do przemysłowego zastosowania rozwiązanie o charakterze technicznym, dotyczące kształtu lub budowy przedmiotu o trwałej postaci albo przedmiotu składającego się ze związanych ze sobą funkcjonalnie części o trwałej postaci.
  • Wzór przemysłowy, przez który rozumie się nową o indywidualnym charakterze postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, fakturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację. Wytworem w rozumieniu ustawy jest każdy przedmiot wytworzony w sposób przemysłowy lub rzemieślniczy, obejmujący w szczególności opakowanie, symbole graficzne oraz kroje pisma typograficznego, z wyłączeniem programów komputerowych. Podobnie jak w przypadku wynalazku, wzór przemysłowy uważa się za nowy, jeżeli przed datą, według której oznacza się pierwszeństwo do uzyskania prawa z rejestracji, identyczny wzór nie został udostępniony publicznie przez stosowanie, wystawienie lub ujawnienie w inny sposób. Wzorami przemysłowymi chronione są wszelkie wytwory związane z wzornictwem przemysłowym, gdzie znaczenie ma zewnętrzna estetyka wykonania oraz łatwość obsługi.
  • Topografia układu scalonego, czyli oryginalne rozwiązanie polegające na przestrzennym, wyrażonym w dowolny sposób, rozplanowaniu elementów, z których co najmniej jeden jest elementem aktywnym, oraz wszystkich lub części połączeń układu scalonego.
  • Znak towarowy, którym może być każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk oraz ich wszelkie kombinacje. Znakami towarowymi są najczęściej logotypy i hasła reklamowe.
  • Oznaczenie geograficzne, czyli oznaczenie słowne odnoszące się bezpośrednio lub pośrednio do nazwy miejsca, miejscowości, regionu lub kraju (teren), które identyfikują towar jako pochodzący z tego terenu, jeżeli określona jakość, dobra opinia lub inne cechy towaru są przypisywane przede wszystkim pochodzeniu geograficznemu tego towaru. Na zagraniczne oznaczenia geograficzne można uzyskać w Polsce ochronę tylko, gdy oznaczenie korzysta z ochrony w kraju jego pochodzenia.
Poradnik aktualny na dzień 05.05.2020 r.


Autorzy:
Anna Michalska, Paweł Szyszkowski
Redakcja:
Paweł Szyszkowski
Konsultacja:
Janusz Ludwik Gaca, Anna Kasperowicz, Krzysztof Otręba, Marta Paluch
Bibliografia

ABC przedsiębiorczości akademickiej. Red. Anna Tomtas-Anders, Fundacja Rozwoju Regionów ProRegio, Poznań 2009
Komercjalizacja B+ R dla praktyków. Red. Michał Barszcz, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Warszawa 2016
Komercjalizacja wiedzy. Podręcznik dla naukowców. Autorzy: Grzegorz Gawlik, Tomasz Łasecki, Jakub Sielewiesiuk. UM Województwa Dolnośląskiego, Wrocław 2015
Materiały Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej (http://www.uprp.pl)
Poradnik wynalazcy. Red. Andrzej Pyrża, Krajowa Izba Gospodarcza, Warszawa 2009, Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2009

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg