Słownik pojęć

Ochrona w zakresie prawa własności przemysłowej

Przewodnik po ochronie własności intelektualnej  


W odróżnieniu od ochrony praw autorskich, uzyskiwanie ochrony na przedmioty własności przemysłowej, takie jak wynalazki, wzory użytkowe i przemysłowe, znaki towarowe, oznaczenia geograficzne oraz topografie układów scalonych wymaga sformalizowanego postępowania przed Urzędem Patentowym RP. Zasady ochrony polegają na nabyciu prawa wyłącznego korzystania z przedmiotu ochrony w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (lub innego terytorium): patentu (wynalazek), prawa ochronnego (wzór użytkowy, znak towarowy), albo prawa z rejestracji (wzór przemysłowy, topografia układu scalonego). Własność chroniona jest na podstawie decyzji Urzędu Patentowego RP. Wyżej wymienione prawa własności przemysłowej mają charakter czasowy i wygasają z upływem okresu ochrony, którego długość określona została w przepisach prawa. I tak, od czasu zgłoszenia w Urzędzie Patentowym patenty udzielane są na okres 20 lat, czas trwania prawa ochronnego na wzór użytkowy wynosi 10 lat, a prawa z rejestracji wzoru przemysłowego udzielane są maksymalnie na 25 lat (podzielone na pięcioletnie okresy). Czas trwania ochrony znaku towarowego jest praktycznie nieograniczony, gdyż wynosi 10 lat od zgłoszenia z możliwością jego przedłużenia na kolejne okresy dziesięcioletnie. Prawo z rejestracji topografii układu scalonego wygasa po 10 latach. Natomiast prawo z rejestracji oznaczenia geograficznego nie jest ograniczone w czasie.

Prawa własności przemysłowej mają charakter terytorialny, co oznacza, że prawa te nabywane są oddzielnie w każdym państwie, na terenie których ochronę tą uważa się za istotną dla swoich interesów.

Poradnik aktualny na dzień 05.05.2020 r.


Autorzy:
Anna Michalska, Paweł Szyszkowski
Redakcja:
Paweł Szyszkowski
Konsultacja:
Janusz Ludwik Gaca, Anna Kasperowicz, Krzysztof Otręba, Marta Paluch
Bibliografia

ABC przedsiębiorczości akademickiej. Red. Anna Tomtas-Anders, Fundacja Rozwoju Regionów ProRegio, Poznań 2009
Komercjalizacja B+ R dla praktyków. Red. Michał Barszcz, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Warszawa 2016
Komercjalizacja wiedzy. Podręcznik dla naukowców. Autorzy: Grzegorz Gawlik, Tomasz Łasecki, Jakub Sielewiesiuk. UM Województwa Dolnośląskiego, Wrocław 2015
Materiały Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej (http://www.uprp.pl)
Poradnik wynalazcy. Red. Andrzej Pyrża, Krajowa Izba Gospodarcza, Warszawa 2009, Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2009

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg