Słownik pojęć

Komercjalizacja

Przewodnik po ochronie własności intelektualnej  


Wyniki badań naukowych i prac rozwojowych mogą być przedmiotem komercjalizacji, czyli procesu sprzedaży wyników badań podmiotom trzecim lub przenoszeniem tych wyników na takie podmioty. Przykładowo, przedmiotem komercjalizacji mogą być np. prototypy i gotowe urządzenia, substancje chemiczne, mapy, programy komputerowe, bazy danych, rysunki techniczne, zdjęcia, parametry techniczne dotyczące produkcji, receptury, sposoby wytworzenia danej substancji, kompozycje farmaceutyczne i ich zastosowanie do leczenia określonej choroby, sposób dawkowania leków itp.

Zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym, rozróżniamy dwie podstawowe ścieżki komercjalizacji:

  • komercjalizację bezpośrednią,book2.svg§3. 9
  • komercjalizację pośrednią.book2.svg§3. 10


Komercjalizacja bezpośrednia
polega na sprzedaży wyników działalności naukowej lub knowhow związanego z tymi wynikami albo oddawaniu do używania tych wyników lub knowhow, w szczególności na podstawie umowy licencyjnej, najmu oraz dzierżawy.


Komercjalizacja pośrednia
polega na obejmowaniu lub nabywaniu udziałów lub akcji w spółkach lub obejmowaniu warrantów subskrypcyjnych uprawniających do zapisu lub objęcia akcji w spółkach, w celu wdrożenia lub przygotowania do wdrożenia wyników działalności naukowej lub knowhow związanego z tymi wynikami.

Poradnik aktualny na dzień 05.05.2020 r.


Autorzy:
Anna Michalska, Paweł Szyszkowski
Redakcja:
Paweł Szyszkowski
Konsultacja:
Janusz Ludwik Gaca, Anna Kasperowicz, Krzysztof Otręba, Marta Paluch
Bibliografia

ABC przedsiębiorczości akademickiej. Red. Anna Tomtas-Anders, Fundacja Rozwoju Regionów ProRegio, Poznań 2009
Komercjalizacja B+ R dla praktyków. Red. Michał Barszcz, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Warszawa 2016
Komercjalizacja wiedzy. Podręcznik dla naukowców. Autorzy: Grzegorz Gawlik, Tomasz Łasecki, Jakub Sielewiesiuk. UM Województwa Dolnośląskiego, Wrocław 2015
Materiały Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej (http://www.uprp.pl)
Poradnik wynalazcy. Red. Andrzej Pyrża, Krajowa Izba Gospodarcza, Warszawa 2009, Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2009

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg