Centrum Wsparcia i Dostepności UPWr (Центр підтримки та доступності UPWr) надає всім студентам з України та Білорусі цілодобову допомогу. Якщо вам потрібна організаційна чи психологічна підтримка, звертайтеся:
Patrycja Krzemieniec
tel.: 609 655 089
e-mail: patrycja.krzemieniec@upwr.edu.pl
Перелік перевірених місць, де можна отримати психологічну підтримку у всій країні – також українською та російською мовами – можна знайти тут:
W każdym dziekanacie są pracownicy, do których możecie się zwrócić – w każdej sprawie. To te same osoby, z którymi kontaktujecie się na co dzień we wszystkich sprawach dotyczących studiów. Odezwijcie się do nich – dajcie znać, czy jesteście bezpieczni, jakiej pomocy potrzebujecie. Mając tę wiedzę, będziemy mogli działać, organizować wsparcie systemowe.
Do Waszej dyspozycji są również dziekani i prodziekani:
Wydział Biologii i Hodowli Zwierząt
prodziekan prof. Jacek Szczurowski – tel.: 71 320 5772, e-mail: jacek.szczurowski@upwr.edu.pl
Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności
prodziekan prof. Joanna Chmielewska – tel.: 503 943 899, e-mail: joanna.chmielewska@upwr.edu.pl
Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji
dziekan prof. Bernard Kontny – tel.: 71 320 1558
Wydział Medycyny Weterynaryjnej
dziekan prof. Stanisław Dzimira – tel.: 667 809 060, e-mail: stanislaw.dzimira@upwr.edu.pl
Wydział Przyrodniczo-Technologiczny
dziekan prof. Bogdan Stępień – tel.: 607 928 646, e-mail: bogdan.stepien@upwr.edu.pl
Centrum Wsparcia i Dostępności UPWr zapewnia wszystkim studentom pochodzącym z Ukrainy i Białorusi całodobową pomoc. Jeśli potrzebujecie wsparcia organizacyjnego lub psychologicznego skontaktujcie sie z:
Patrycja Krzemieniec
tel.: 609 655 089
e-mail: patrycja.krzemieniec@upwr.edu.pl
Listę zweryfikowanych miejsc udzielajacych wsparcia psychologicznego w całym kraju – również w języku ukraińskim i rosyjskim – można znaleźć tutaj:
Każdy student, który znalazł się w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej, w szczególności studenci będący uchodźcami z Ukrainy, może starać się o całkowite lub częściowe zwolnienie z opłat za usługi edukacyjne związane z:
- kształceniem na studiach w języku obcym,
- kształceniem na studiach niestacjonarnych,
- kształceniem cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim.
Wniosek o całkowite lub częściowe zwolnienie z opłat wraz z uzasadnieniem należy złożyć w swoim dziekanacie, a decyzję w przedmiocie zwolnienia z opłat podejmuje dziekan.
Szczegółowe zasady zwolnienia opłat za kształcenie na studiach w całości lub w części reguluje zarządzenie rektora nr 89/2021.
Studenci znajdujący się w trudnej sytuacji życiowej oraz ze szczególnymi potrzebami mogą wnioskować o:
- udzielenie urlopu od zajęć (nieprzekraczającego jednego roku, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach dłuższy, niż jeden rok) – w okresie urlopu student zachowuje prawa studenta, za zgodą prodziekana może także uzyskiwać zaliczenia i składać egzaminy,
- studiowanie według indywidualnej organizacji studiów (IOS).
Zasady wnioskowania o urlop od zajęć lub indywidualną organizację studiów określa Regulamin studiów UPWr (Uchwała nr 18/2021 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2021 roku).
Odpowiednie wnioski są dostępne w USOSweb (w języku polskim, w języku angielskim), należy je składać w swoim dziekanacie.
Studenci w przejściowo trudnej sytuacji życiowej mogą ubiegać się ponadto o zapomogę.
Przez trudną sytuację życiową uzasadniającą przyznanie zapomogi należy rozumieć ogół warunków (np. materialnych, rodzinnych, społecznych, zdrowotnych), w jakich znalazła się rodzina studenta, powodujących przejściowe problemy. Przyczyną trudnego położenia życiowego studenta mogą być w szczególności: choroba, niepełnosprawność lub śmierć członka rodziny, szkody spowodowane innym zdarzeniem losowym (np. pożarem, klęską żywiołową), utrata stałego źródła dochodu i in.
Dziekan na podstawie dokumentów złożonych przez studenta oceniając, czy sytuacja życiowa, w jakiej znalazł się student, uzasadnia udzielenie pomocy w formie zapomogi.
Wniosek o przyznanie zapomogi student wypełnia w USOSweb. Po wypełnieniu wersję papierową wraz z wymaganą dokumentacją należy złożyć w dziekanacie osobiście, drogą pocztową (za potwierdzeniem odbioru) lub za pomocą platformy ePUAP.
Studenci w trudnej sytuacji materialnej mogą ubiegać się o przyznanie stypendium socjalnego.
Sytuację materialną studenta ustala się na podstawie wysokości miesięcznej kwoty netto dochodu przypadającego na członka rodziny studenta, ustalanej na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach student może ubiegać się o stypendium socjalne w zwiększonej wysokości.
Miesięczny dochód netto na jedną osobę w rodzinie studenta uprawniający do otrzymania pomocy materialnej wynosi 1051,70 zł.
Student, którego miesięczny dochód netto na jedną osobę w rodzinie, jest niższy lub równy 600 zł, zobowiązany jest dołączyć do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego, zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej o sytuacji dochodowej i majątkowej swojej i rodziny. Niedołączenie takiego zaświadczenia skutkuje odmową przyznania stypendium socjalnego.
W przypadku studiowania na więcej niż jednym kierunku studiów stypendium socjalne można pobierać tylko na jednym, wskazanym kierunku studiów.
Stypendium socjalne nie przysługuje studentowi posiadającemu tytuł zawodowy (w tym również uzyskany za granicą):
- magistra, magistra inżyniera albo równorzędny,
- licencjata, inżyniera albo równorzędny, jeżeli ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia.
Łączny okres, przez który przysługuje stypendium socjalne, wynosi 12 semestrów, bez względu na ich pobieranie przez studenta, z zastrzeżeniem, że w ramach tego okresu świadczenia przysługują na studiach:
- pierwszego stopnia – nie dłużej niż przez 9 semestrów;
- drugiego stopnia – nie dłużej niż przez 7 semestrów.
Do powyższego okresu wlicza się wszystkie rozpoczęte przez studenta semestry na studiach (pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich), w tym semestry przypadające w okresie korzystania z urlopów, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 3 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, z wyjątkiem semestrów na kolejnych studiach pierwszego stopnia rozpoczętych lub kontynuowanych po uzyskaniu pierwszego tytułu zawodowego licencjata, inżyniera albo równorzędnego. W przypadku kształcenia się na kilku kierunkach studiów semestry odbywane równocześnie traktuje się jako jeden semestr.
Powyższe przepisy stosuje się odpowiednio do studentów, którzy kształcili się lub uzyskali tytuły zawodowe za granicą.
Wniosek o przyznanie stypendium socjalnego student wypełnia w USOSweb. Po wypełnieniu, wersję papierową wraz z wymaganą dokumentacją należy złożyć w dziekanacie osobiście, drogą pocztową (za potwierdzeniem odbioru) lub za pomocą platformy ePUAP.
Wniosek o przyznanie stypendium socjalnego w semestrze letnim roku akademickiego 2021/2022 można rejestrować i składać od 1 marca 2022 r.
Zgodnie z Regulaminem świadczeń § 3 ust. 1, student ubiegający się o stypendium socjalne jest zobowiązany do złożenia podpisanego wniosku wraz z wymaganymi dokumentami do 20. dnia rozpoczętego miesiąca.
Zgodnie z § 3 ust. 6 w/w regulaminu, studentowi ubiegającemu się o stypendium socjalne, świadczenie przysługuje od miesiąca, w którym złożył kompletny i prawidłowo wypełniony wniosek.
Uwaga!
- Student, który pobierał stypendium w semestrze zimowym 2021/2022, u którego nie nastąpiły zmiany w składzie rodziny lub wysokości dochodów, składa wniosek na semestr letni 2021/2022 wraz z oświadczeniem stanowiącym załącznik nr 6 do regulaminu,
- Student, który nie pobierał stypendium w semestrze zimowym i chce ubiegać się o nie po raz pierwszy, składa wniosek wraz z wymaganą dokumentacją (wykaz dokumentów znajduje się na dole strony).
Szczegółowe informacje dotyczące zasad przyznawania stypendium socjalnego znajdują się w § 7-11 Regulaminu świadczeń dla studentów i doktorantów Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.
Studentom UPWr będącym w trudnej sytuacji materialnej przysługuje pierwszeństwo w przyznawaniu miejsc w domach studenckich. Istnieje także możliwość przesunięcia regulaminowego terminu płatności za akademik.