wybierz kategorie wiadomości
Cyfrowy bliźniak pomoże w transformacji energetycznej miast
26.01.2024
Naukowcy z Instytutu Geodezji i Geoinformatyki UPWr pracują nad projektem DigiTwins4PEDs, który do modelowania aspektów energetycznych miast wykorzysta cyfrowego bliźniaka miasta. To krok w kierunku miast neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla i zrównoważonej przyszłości energetycznej. Badania finansuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Zielone dachy, zielone ściany… Ekstrawagancja czy rewolucja?
22.01.2024
W tym odcinku podcastu „Mamy zielone pojęcie” dr Marta Weber-Siwirska i Weronika Marcol omawiają korzyści płynące z wdrażania w miastach zrównoważonych rozwiązań, takich jak zielone dachy czy ściany. Rozmawiają na temat źródeł tej inicjatywy i różnorodnych projektów w Polsce i Europie, a także o tym, jaką funkcję zielone dachy pełnią w przestrzeni miejskiej.
Czysta energia – kto jest dłużnikiem, a kto wierzycielem
17.01.2024
Mieszkańcy małych miast i wsi mogą odegrać kluczową rolę w transformacji energetycznej w Polsce. Właśnie te społeczności mają potencjał stworzenia lokalnych i niezależnych systemów, które gwarantują bezpieczeństwo energetyczne w całym kraju.
MINIATURA 7 dla trójki naukowców z UPWr
11.01.2024
Dr Katarzyna Patejuk, dr Joanna Tunikowska i dr Błażej Nowak otrzymali blisko 140 tys. złotych z Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu MINIATURA 7. Grant umożliwi im badania dotyczące: nowych gatunków grzybów, innowacyjnej metody leczenia guzów nowotworowych i genetycznego podłoża rodzenia przez lochy martwych prosiąt.
Analiza sensoryczna w nauce o żywności: gdzie smak spotyka innowacje
08.01.2024
W kolejnym anglojęzycznym odcinku podcastu „Mamy zielone pojęcie" prof. Edgar Chambers IV i prof. Agnieszka Kita omawiają analizę sensoryczną żywności. Zagłębiają się w jej rolę w rozwoju produktów i preferencjach konsumentów, podkreślając wkład projektu SEASONED w rozwój nauki o żywności.
Skończmy z rutyną, czas podjąć ryzyko
01.01.2024
Prof. Jarosław Bosy, rektor UPWr o sytuacji finansowej uczelni, podziale subwencji, innowacyjnej dydaktyce, którą wymusza m.in. rozwój sztucznej inteligencji oraz decyzjach, jakich oczekuje od nowego ministra nauki.