eu_green_logo_szare.png

Aktualności

Studenci zagraniczni w Polsce 2021

Studenci zagraniczni w Polsce – według najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli w roku akademickim 2019/2020 było ich ponad 77 tysięcy, a od roku 2016 umiędzynarodowienie wzrosło o 27,1%. Dzisiaj jednak kluczowe pytanie brzmi: jak na umiędzynarodowienie wpłynęła pandemia i związane z nią ograniczenia?

Jak informuje raport Najwyższej Izby Kontroli „Kształcenie cudzoziemców na polskich uczelniach”, według danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju w latach 2017–2018 średnia wartość wskaźnika umiędzynarodowienia uczelni państw OECD wyniosła w 2017 r. 8,9%, a w 2018 r. 9,2%. Wśród wybranych krajów OECD odsetek studentów cudzoziemców wyniósł odpowiednio od 4,1% i 3,6% dla Polski, od 8,4% i 10% dla Niemiec, od 10,0% i 11,4% dla Węgier, po 12,5% i 13,6% dla Czech.

W latach akademickich 2016/2017–2019/2020 na wszystkich polskich uczelniach studiowało odpowiednio 60,8 tys. osób, 67,2 tys. osób, 74,4 tys. osób, 77,3 tys. osób, co oznaczało wzrost o 27,1% w powyższym okresie. Według stanu na dzień 31 grudnia 2019 r. najwięcej studentów cudzoziemców kształcących się na polskich uczelniach pochodziło z Ukrainy (38,5 tys. osób), Białorusi (8,2 tys. osób), Indii (3,3 tys. osób), Norwegii, Chin, Niemiec (odpowiednio po 1,4 tys. osób).

Studenci z zagranicy w roku akademickim 2019/2020 najczęściej wybierali medycynę (7,4 tys. osób), zarządzanie (2,1 tys.), informatykę (1,7 tys.), stosunki międzynarodowe (1,2 tys.) czy stomatologię (1,1 tys.). W latach 2016–2018 odsetek cudzoziemców przyjętych na studia w Polsce wynosił średnio 3,7%, podczas gdy w państwach OECD – 8,9%. Zgodnie z założeniami Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2020 odsetek studentów cudzoziemców na polskich uczelniach w 2020 r. miał wynieść 5%, ale już w 2019 r. osiągnął on poziom 6,4%. Z danych Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym POL-on wynika, że w roku akademickim 2019/2020 liczba studentów cudzoziemców kształcących się w szkołach wyższych publicznych i niepublicznych wynosiła 77,3 tys. osób, tj. o 27,1% więcej niż w roku 2016/2017 (60,8 tys. osób).

Wrocławską weterynarię od lat wybierają studenci ze Skandynawii – tak zrobiła grupa Norweżek, które swoje dyplomy odbierały w regionalnych strojach
Weterynarię na UPWr wybierają studenci ze Skandynawii – tak jak Norweżki, które dyplomy odbierały w regionalnych strojach
fot. Tomasz Lewandowski

W „Wieloletnim planie współpracy z zagranicą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego” zaplanowano zwiększenie stopnia umiędzynarodowienia polskiej nauki i szkolnictwa wyższego, ustalając cel – 100 tys. studentów cudzoziemców w 2021 roku. Nie tylko w ocenie ekspertów NIK ten plan wydaje się nierealny – w okresie od 2016 do 2020 roku liczba studentów cudzoziemców wzrosła o 16,3 tys. osób, przy czym w latach 2019–2020 zaledwie o 2,9 tys. osób. Dodatkowo od marca 2020 roku Polska zmaga się z pandemią, która wpłynęła nie tylko na sposób kształcenia, ale też ograniczyła możliwości przemieszczania się studentów z zagranicy.

Jak podkreślają prof. Arkadiusz Mężyk, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich i rektor Politechniki Śląskiej, prof. Jarosław Bosy, rektor Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz Waldemar Siwiński – prezes Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy”, umiędzynarodowienie było i jest główną siłą napędową rozwoju szkolnictwa wyższego na świecie. Rok 2020 środowisko naukowe postawił jednak przed pytaniem, jakie kroki powinny podjąć uczelnie i całe środowisko, żeby nie zmarnować lat pracy i sprostać wyzwaniom wynikającym z nowej sytuacji.

studia-polsko-chinskie.jpg
Polskę wybierają też studenci z Chin – na UPWr to polsko-chińskie studia na architekturze ktrajobrazu i zootechnice
fot. Tomasz Lewandowski

Odpowiedzi na te pytania goście z Polski i zagranicy będą szukać podczas dwudniowej konferencji „Study in Poland 2021”, czyli „Studenci zagraniczni w Polsce 2021” organizowanej przez KRASP, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu i Fundację Edukacyjną Perspektywy. Podczas 11 sesji panelowych wystąpi 38 mówców (w tym 9 rektorów), zostaną zaprezentowane dwa raporty specjalne nt. umiędzynarodowienia: „Studenci zagraniczni w Polsce 2021 – liczby i fakty” opracowany przez Ośrodek Przetwarzania Informacji PIB oraz „Uczelnie w czasach pandemii – z perspektywy roku” prezentujący wnioski z II części badania wśród uczelni akademickich przeprowadzonego przez Komisję dsWspółpracy Międzynarodowej KASP i Fundację Edukacyjną „Perspektywy”. Międzynarodowe aspekty rozwoju polskiego szkolnictwa wyższego i nauki przedstawi prof. Włodzimierz Bernacki, pełnomocnik rządu ds. monitorowania wdrażania reformy szkolnictwa wyższego i nauki. A przedstawiciele instytucji rządowych i organizacji finansowanych z budżetu unijnego odpowiedzą na pytania o to, jak na międzynarodowy rynek wiedzy i edukacji wpłynęła pandemia. Uczestnicy konferencji zapoznają się z konkluzjami z warsztatów konsultacyjnych NAWA-IROs Forum, które odbyły się w grudniu 2020 r., jak też z toczącą się w świecie debatą o przyszłym kształcie internacjonalizacji. Poszukają również odpowiedzi na pytania, jak zaprezentować uczelnię w Internecie i dotrzeć z tą informacją do różnych grup interesariuszy.

W trudnych okolicznościach określanych przez obostrzenia pandemiczne nie zrezygnowano z dwóch wydarzeń, trwale związanych z konferencją „Study in Poland". To gale XI edycji konkursu Interstudent 2021 – na najlepszego studenta zagranicznego w Polsce oraz IV edycji Nagrody Środowiskiej „Gwiazdy Umiędzynarodowienia 2021”. Partnerem i fundatorem nagród w kategoriach: „Research Star” i „Rising Star” są Eduinspiracje – konkurs organizowany przez Narodową Agencja Programu Erasmus + i Europejskiego Korpusu Solidarności.

kbk

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg