Naukowcy UPWr rozwijają u najmłodszych pasję do nauki na Uniwersytecie Dzieci
Na wydarzeniu Fundacji Uniwersytet Dzieci, które odbyło się 16 września, dr Anna Żołnierczyk została wyróżniona Nagrodą Uniwersytetu Dzieci, a prof. Wojciech Niżański przeprowadził wykład otwarty na temat tego, jak pomóc w ratowaniu ginących gatunków zwierząt za pomocą technik in vitro.
Fundacja Uniwersytet Dzieci jest fundacją non profit, która pozytywnie zmienia edukację. Od 2007 roku rozbudzają dziecięcą ciekawość i upowszechniają nowoczesne metody edukacji, wykraczając poza tradycyjne nauczanie. Działają w dwóch obszarach: organizują sobotnie zajęcia z naukowcami na Uniwersytecie Dzieci i popularyzują w szkołach autorskie scenariusze lekcji i projekty edukacyjne. Dzięki temu docierają do ponad 80 000 dzieci rocznie, rozwijając ich potencjał twórczy i intelektualny, aby korzystając w pełni ze swoich talentów, wiedzy i możliwości, rozumiały otaczający je świat i potrafiły w nim działać.
16 września, w trzech polskich miastach odbyły się wykłady otwarte dla dzieci połączone z rozdaniem Nagród Uniwersytetu Dzieci. Nagroda Uniwersytetu Dzieci przyznawana jest najlepszym spośród kilkuset naukowców i specjalistów za rozbudzenie w dzieciach pasji do zdobywania wiedzy i przekazywanie wiedzy w eksperymentalny sposób.
Wykład we Wrocławiu wygłosił prof. Wojciech Niżański. Opowiedział obecnym uczestnikom o wymieraniu różnych gatunków zwierząt na świecie, jakie są jego przyczyny i w jaki sposób można mu przeciwdziałać – m.in. dzięki technikom in vitro.
Prof. Wojciech Niżański przeprowadził wykład otwarty na temat tego, jak pomóc w ratowaniu ginących gatunków zwierząt za pomocą technik in vitro fot. Tomasz Lewandowski
W tym roku wśród wyróżnionych i nagrodzonych Nagrodą Uniwersytetu Dzieci znalazła się dr Anna Żołnierczyk z Katedry Chemii Żywności i Biokatalizy, która zajęcia na Uniwersytecie Dzieci prowadzi od 2014 roku, w formie warsztatów, wykładów czy zajęć laboratoryjnych. Tematy, które porusza dotyczą m.in. jadalnych owadów, chemii, czy kryzysu klimatycznego.
– Zachęcanie dzieci do nauki od zawsze jest dla mnie ważne i wyjątkowe. Staram się stworzyć dla nich inspirujące środowisko, gdzie nauka jest fascynującym wyzwaniem, a nie obowiązkiem – dzieci nie lubią obowiązków, ważniejsza jest dla nich zabawa. Jednym z kluczowych elementów mojego podejścia jest umożliwienie im samodzielnego rozwiązywania problemów. Daję im okazję do eksploracji i odkrywania wiedzy, zachęcając do stawiania pytań i szukania odpowiedzi. Ważne jest dla mnie, by podkreślić, że nie ma jednego właściwego rozwiązania, a każde podejście jest akceptowalne. To, co liczy się najbardziej, to proces zdobywania wiedzy i umiejętność krytycznego myślenia – mówi dr Żołnierczyk, podkreślając, że na jej zajęciach każdy młody student ma możliwość wyrażania swoich myśli i pomysłów. Wspólne dyskusje są kluczowe, bo stwarzają atmosferę otwartości i szacunku wobec różnorodnych perspektyw. – Satysfakcjonującym jest widzieć, jak dzieci rozwijają ciekawość i pewność siebie, zdobywając wiedzę nie tylko od mnie, ale także od siebie nawzajem – dodaje laureatka.
Jak mówi dr Żołnierczyk, udział naukowców z uczelni wyższych w prowadzeniu zajęć rozwijających ciekawość dla dzieci, takich jak te organizowane przez Fundację Uniwersytet Dzieci, ma wiele istotnych znaczeń. Po pierwsze wzbogaca wiedzę dzieci. Naukowcy posiadają specjalistyczną wiedzę i doświadczenie, które mogą przekazywać najmłodszym. Ich obecność może pomóc w zainteresowaniu dzieci nauką i technologią oraz poszerzeniu ich horyzontów. Po drugie, naukowcy mogą być inspirującymi postaciami dla dzieci, zachęcając je do dążenia do osiągnięć naukowych. Pokazują, że nauka może być fascynująca i dostępna dla każdego.
Dr Anna Żołnierczyk została wyróżniona przez Fundację Uniwersytet Dzieci fot. Tomasz Lewandowski
A dzięki przeprowadzaniu autentycznych eksperymentów i badań, dzieci uczą się poprzez doświadczenie. To sprawia, że nauka staje się bardziej zrozumiała i interesująca. Naukowcy uczą też dzieci, jak zadawać pytania, poszukiwać odpowiedzi i rozwiązywać problemy. Jest to istotne nie tylko w kontekście nauki, ale także w życiu codziennym. Jednocześnie podnosi się jakości edukacji i promowane są zróżnicowane ścieżki kariery. Współpraca z naukowcami dostarcza dzieciom dostępu do najnowszych informacji, metod naukowych i badawczych, a dzięki temu dzieci mogą zobaczyć różne możliwości zawodowe związane z nauką i technologią, co może skłonić je do wyboru kariery w tych dziedzinach.
– Zaangażowanie naukowców w zajęcia dla dzieci i młodzieży może również przynosić korzyści samym badaczom, pomagając im w rozwijaniu umiejętności komunikacji naukowej i dzieleniu się swoją pasją i wiedzą z młodszym pokoleniem. To może być również okazją do rozwoju umiejętności pedagogicznych – podsumowuje dr Żołnierczyk.
Nauka Porusza – to hasło tegorocznego Dolnośląskiego Festiwalu Nauki. Jak co roku program imprezy jest bogaty i atrakcyjny, a naukowcy UPWr mają w
tym spory udział. Fascynująca podróż do świata owadów oraz wirusów, bakterii i grzybów, odkrywanie tajemnic pszczelego ula, czy wykład o tym, jakie rośliny sprzyjają miłości, to tylko niewielka część naszych propozycji dla Dolnoślązaków.
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu gości w tym tygodniu ponad trzydziestu naukowców i przedstawicieli dziesięciu ukraińskich uniwersytetów w ramach projektu INTERACT.
Ta strona wykorzystuje pliki cookies własne w celu zapewnienia prawidłowego jej działania. Te pliki cookies pozostaną aktywne zawsze, nie ma możliwości wyboru w tym zakresie, ponieważ są to pliki cookies, dzięki którym strona funkcjonuje w prawidłowy sposób. W tych plikach cookies zapisana zostanie informacja o ustawieniach plików cookies użytkownika. Dodatkowo wykorzystywane są pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z narzędzi zewnętrznych. Więcej informacji w polityce prywatności.
Cel
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na reklamy spersonalizowane.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) dotyczących statystyk, np. czasu trwania wizyty.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych, które obsługują funkcje witryny lub aplikacji, np. ustawień języka.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych dotyczących personalizacji, np. rekomendacji filmów
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i inne mechanizmy ochrony użytkowników.