eu_green_logo_szare.png

Aktualności

Naukowcy UPWr rozwijają u najmłodszych pasję do nauki na Uniwersytecie Dzieci

Na wydarzeniu Fundacji Uniwersytet Dzieci, które odbyło się 16 września, dr Anna Żołnierczyk została wyróżniona Nagrodą Uniwersytetu Dzieci, a prof. Wojciech Niżański przeprowadził wykład otwarty na temat tego, jak pomóc w ratowaniu ginących gatunków zwierząt za pomocą technik in vitro.

Fundacja Uniwersytet Dzieci jest fundacją non profit, która pozytywnie zmienia edukację. Od 2007 roku rozbudzają dziecięcą ciekawość i upowszechniają nowoczesne metody edukacji, wykraczając poza tradycyjne nauczanie. Działają w dwóch obszarach: organizują sobotnie zajęcia z naukowcami na Uniwersytecie Dzieci i popularyzują w szkołach autorskie scenariusze lekcji i projekty edukacyjne. Dzięki temu docierają do ponad 80 000 dzieci rocznie, rozwijając ich potencjał twórczy i intelektualny, aby korzystając w pełni ze swoich talentów, wiedzy i możliwości, rozumiały otaczający je świat i potrafiły w nim działać.

16 września, w trzech polskich miastach odbyły się wykłady otwarte dla dzieci połączone z rozdaniem Nagród Uniwersytetu Dzieci. Nagroda Uniwersytetu Dzieci przyznawana jest najlepszym spośród kilkuset naukowców i specjalistów za rozbudzenie w dzieciach pasji do zdobywania wiedzy i przekazywanie wiedzy w eksperymentalny sposób. 

Wykład we Wrocławiu wygłosił prof. Wojciech Niżański. Opowiedział obecnym uczestnikom o wymieraniu różnych gatunków zwierząt na świecie, jakie są jego przyczyny i w jaki sposób można mu przeciwdziałać – m.in. dzięki technikom in vitro.

Wojciech Niżański
Prof. Wojciech Niżański przeprowadził wykład otwarty na temat tego, jak pomóc w ratowaniu ginących gatunków zwierząt za pomocą technik in vitro
fot. Tomasz Lewandowski

W tym roku wśród wyróżnionych i nagrodzonych Nagrodą Uniwersytetu Dzieci znalazła się dr Anna Żołnierczyk z Katedry Chemii Żywności i Biokatalizy, która zajęcia na Uniwersytecie Dzieci prowadzi od 2014 roku, w formie warsztatów, wykładów czy zajęć laboratoryjnych. Tematy, które porusza dotyczą m.in. jadalnych owadów, chemii, czy kryzysu klimatycznego.

– Zachęcanie dzieci do nauki od zawsze jest dla mnie ważne i wyjątkowe. Staram się stworzyć dla nich inspirujące środowisko, gdzie nauka jest fascynującym wyzwaniem, a nie obowiązkiem – dzieci nie lubią obowiązków, ważniejsza jest dla nich zabawa. Jednym z kluczowych elementów mojego podejścia jest umożliwienie im samodzielnego rozwiązywania problemów. Daję im okazję do eksploracji i odkrywania wiedzy, zachęcając do stawiania pytań i szukania odpowiedzi. Ważne jest dla mnie, by podkreślić, że nie ma jednego właściwego rozwiązania, a każde podejście jest akceptowalne. To, co liczy się najbardziej, to proces zdobywania wiedzy i umiejętność krytycznego myślenia – mówi dr Żołnierczyk, podkreślając, że na jej zajęciach każdy młody student ma możliwość wyrażania swoich myśli i pomysłów. Wspólne dyskusje są kluczowe, bo stwarzają atmosferę otwartości i szacunku wobec różnorodnych perspektyw. – Satysfakcjonującym jest widzieć, jak dzieci rozwijają ciekawość i pewność siebie, zdobywając wiedzę nie tylko od mnie, ale także od siebie nawzajem – dodaje laureatka.

Jak mówi dr Żołnierczyk, udział naukowców z uczelni wyższych w prowadzeniu zajęć rozwijających ciekawość dla dzieci, takich jak te organizowane przez Fundację Uniwersytet Dzieci, ma wiele istotnych znaczeń. Po pierwsze wzbogaca wiedzę dzieci. Naukowcy posiadają specjalistyczną wiedzę i doświadczenie, które mogą przekazywać najmłodszym. Ich obecność może pomóc w zainteresowaniu dzieci nauką i technologią oraz poszerzeniu ich horyzontów. Po drugie, naukowcy mogą być inspirującymi postaciami dla dzieci, zachęcając je do dążenia do osiągnięć naukowych. Pokazują, że nauka może być fascynująca i dostępna dla każdego.

Anna Żołnierczyk
Dr Anna Żołnierczyk została wyróżniona przez Fundację Uniwersytet Dzieci
fot. Tomasz Lewandowski

A dzięki przeprowadzaniu autentycznych eksperymentów i badań, dzieci uczą się poprzez doświadczenie. To sprawia, że nauka staje się bardziej zrozumiała i interesująca. Naukowcy uczą też dzieci, jak zadawać pytania, poszukiwać odpowiedzi i rozwiązywać problemy. Jest to istotne nie tylko w kontekście nauki, ale także w życiu codziennym. Jednocześnie podnosi się jakości edukacji i promowane są zróżnicowane ścieżki kariery. Współpraca z naukowcami dostarcza dzieciom dostępu do najnowszych informacji, metod naukowych i badawczych, a dzięki temu dzieci mogą zobaczyć różne możliwości zawodowe związane z nauką i technologią, co może skłonić je do wyboru kariery w tych dziedzinach.

– Zaangażowanie naukowców w zajęcia dla dzieci i młodzieży może również przynosić korzyści samym badaczom, pomagając im w rozwijaniu umiejętności komunikacji naukowej i dzieleniu się swoją pasją i wiedzą z młodszym pokoleniem. To może być również okazją do rozwoju umiejętności pedagogicznych – podsumowuje dr Żołnierczyk.

is

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg