eu_green_logo_szare.png

Aktualności

Międzynarodowy Kongres Tutoringu na UPWr

Aktywizujące narzędzia w tutoringu naukowym, jakim tutorem byłby Wiedźmin i Mały Książę? Czy możliwe jest sformułowanie listy 10 filmów, które powinien znać każdy tutor? To tylko kilka z wielu tematów, jakie poruszane będą na X Międzynarodowym Kongresie Tutoringu, którego UPWr jest głównym partnerem.

Kongres odbędzie się 22 i 23 września w auli im. Jana Pawła II oraz salach wykładowych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Uczelnia jest głównym partnerem wydarzenia, a nasi naukowcy wezmą w kongresie liczny udział.

Jak pisze organizator – Collegium Wratislaviense – na jubileuszowym kongresie tutoringu najważniejsze będzie pytanie, czy istnieje kanon tutorski? – Największe tutorskie wydarzenie w Polsce to też okazja do postawienia trudnego, a zarazem bardzo ważnego pytania o wolność, inspirację, wartości i granice – dodają organizatorzy i podkreślają, że pomogą w tym zaproszeni na kongres goście, m.in. dr Matthew Post z Uniwersytetu w Dallas, który odpowiada za programów szkoleniowych dla nauczycieli i liderów ze szczególnym naciskiem na kształtowanie charakteru i przywództwa oraz Ravi Scott Jain, wykładowca na Uniwerytecie w Oxfordzie, autor zajęć, na których uczniowie czytają dzieła Galileusza, aby zbadać ich głębsze znaczenie, zachowując jednocześnie matematyczny i naukowy rygor.

Tutoring na UPWr: pięć lat współpracy mistrz - uczeń

Tutoring na UPWr ma już kilkuletnią tradycję. – W tym roku nasza uczelnia kończy realizację dwóch projektów o charakterze wdrożeniowym, realizowanych na podstawie umów zawartych z Ministerstwem Edukacji i Nauki: „Mistrzowie dydaktyki” oraz „Mistrzowie dydaktyki 2” – mówi Urszula Siembieda z Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki.

W projekcie „Mistrzowie dydaktyki” udział wzięło pięciu tutorów: prof. Szymon Szewrański (WIKSIG), prof. Robert Karczmarczyk (WMW), dr Wojciech Kilian (WIKSIG), dr Magdalena Raftowicz (WP-T) i mgr Ewa Hajdasz. Był on skierowany w pierwszej kolejności do tutorów, którzy najpierw odbyli wizyty studyjne w europejskich ośrodkach akademickich specjalizujących się w dydaktyce z wykorzystaniem metody tutoringu: Uniwersytcie w Gandawie i w Aarhus oraz londyńskim Uniwersytet College.

tutoring_do_tekstu.jpg
Współpraca tutor – student to same korzyści 
fot. Shutterstock

Studenci, których zaprosili do współpracy, to osoby wykazujące się uzdolnieniami i pogłębionymi zainteresowaniami w tematach bliskich tutorom. Celem tej współpracy jest bowiem pogłębienie zainteresowań lub wyrównanie szans edukacyjnych studenta w obszarze związanym z przedmiotem prowadzonym przez tutora. W efekcie tego projektu powstały m.in. bardzo ciekawe prace dyplomowe.

Projekt „Mistrzowie dydaktyki 2” to krok dalej, polegający na wdrożeniu modelu tutoringu do praktyki uczelnianej. Od semestru letniego 2020/2021 w projekcie wzięło udział 65 studentów pierwszego roku studiów 1 lub 2 stopnia lub jednolitych studiów magisterskich. Współpraca tutor – student jest tu dłuższa (trwa co najmniej trzy semestry), a jej celem jest opracowanie artykułu naukowego, zagadnienia do pracy dyplomowej, wystąpienia konferencyjnego lub realizacja badań naukowych. Współpraca tutorska miała tu charakter akademicki – naukowy, a jej cele wprost nawiązywały do efektów uczenia się określonych na kierunku studiów podopiecznego – studenta.

W tym projekcie zespół tutorski ma swą liczną reprezentację na Wydziale Biotechnologii i Nauk o Żywności. To prof. Joanna Chmielewska, prof. Danuta Figurska-Ciura, prof. Barbara Żarowska, dr Dorian Nowacki, dr Ewa Piotrowska oraz dr Piotr Ordon. Wydział Biologii i Hodowli Zwierząt reprezentują: prof. Joanna Szyda, dr Magda Mielczarek oraz dr Magdalena Frąszczak, Wydział Medycyny Weterynaryjnej: prof. Błażej Poźniak, prof. Maciej Janeczek i dr Agnieszka Żak-Bochenek, Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji: prof. Katarzyna Pawęska i prof. Tomasz Malczyk, a Wydział Przyrodniczo-Technologiczny dr Anna Wondołowska-Grabowska.

Pod okiem tutora student UPWr uczy się samodzielnego studiowania

Dzięki dłuższemu niż w poprzedniej edycji projektu czasowi trwania współpracy tutorskiej, miały tu szanse zaistnieć wyjątkowe rezultaty aktywności studenckiej: opracowania naukowe, projekty naukowo-dydaktyczne, projekty aplikacji, prezentacje i wystąpienia konferencyjne, postery, referaty, cykle szkoleń oraz prace magisterskie i aplikacje do Szkoły Doktorskiej UPWr.

Prorektor ds. studenckich i edukacji UPWr prof. Damian Knecht nie ma wątpliwości, że dla studentów udział w projekcie to same korzyści: – Relacja mistrz-uczeń jest od wieków jednym z najskuteczniejszych kontekstów uczenia się. Najistotniejsze jest to, że pod okiem tutora student uczy się samodzielnego studiowania, dociekania, poszukiwania i znajdowania rozwiązań. Dzięki temu przybliża osiągnięcie konkretnych celów edukacyjnych i naukowych, otwiera się ponadto na potencjalną karierę naukową na uczelni – podkreśla prorektor.

Powrót
19.09.2023
Głos Uczelni
wydarzenia

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg