eu_green_logo_szare.png

Aktualności

EU-GREEN – UPWr, zrównoważony rozwój i Europejska Sieć Uniwersytetów

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu wraz z ośmioma europejskimi uczelniami stara się o wejście do Europejskiej Sieci Uniwersytetów. Wniosek do Komisji Europejskiej składać będzie koordynator konsorcjum – Universidad de Extremadura z Hiszpanii.

Konsorcjum, które stara się o wejście do Europejskiej Sieci Uniwersytetów tworzą Universidad de Extremadura z Hiszpanii, Université d'Angers z Francji, Universidade de Évora z Portugalii, szwedzki Högskolan i Gävle, Carlow it College z Irlandii, Otto von Guericke Universität Magdeburg w Niemczech, Università degli Studi di Parma we Włoszech, University of Oradea z Rumunii oraz Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu. Część z tych uczelni z powodzeniem współpracuje ze sobą od lat, jak chociażby Universidad de Extremadura i Universidade de Évora – w obszarze informatyki, medycynie, rolnictwie, naukach przyrodniczych czy zarządzaniu. Uczelnie z Magdeburga i Parmy to przede wszystkim współpraca w obszarze medycyny, ale już Włosi w kooperacji z Hiszpanami postawili na rolnictwo, informatykę i nauki przyrodnicze. Konsorcjanci mają też doświadczenie w realizacji projektów europejskich z programu Horyzont 2020. Najwięcej, bo 56, ma ich na koncie uniwersytet z Parmy, 39 z Évory, irlandzka uczelnia – 32, a magdeburska 28. Pod względem liczby publikacji w bazie SCOPUS przodują Włosi – 13 105.

Konsorcjum tworzą uczelnie porównywalne pod względem wielkości, lokalizacji i misji. Łącznie to ponad 144 000 studentów oraz 13 900 pracowników naukowych i administracyjnych, których łączy zakorzenienie terytorialne, dbałość o jakość kształcenia i życia studenckiego w kampusach.

Te dziewięć uczelni tworzy Europejską Sieć Uniwersytetów na rzecz Zrównoważonego Wzrostu, Edukacji Włączającej i Środowiska (The European Universities Network for Sustainable Growth, Inclusive Education and the Environment – EU GREEN). Punktem wyjścia do nawiązania współpracy jest podobne rozumienie znaczenia zrównoważonego rozwoju, obejmującego wymiar gospodarczy, społeczny i środowiskowy oraz ich wzajemne oddziaływanie. To podejście jest ściśle powiązane z Celami Zrównoważonego Rozwoju we wszystkich trzech podstawowych misjach: nauczaniu, badaniach i innowacjach, ale równie istotne znaczenie ma regionalne zakorzenienie umożliwiające dostosowywanie działań do rzeczywistych potrzeb lokalnych społeczności.

Sieć – motor innowacji

Idea stworzenia sieci integrującej uczelnie w Europie została przedstawiona przez prezydenta Francji we wrześniu 2017 roku. Emmanuel Macron podczas przemówienia na Uniwersytecie Sorbony powiedział wtedy: „Uważam, że powinniśmy stworzyć Europejskie Uniwersytety – sieć uczelni w całej Europie z kierunkami studiów, w ramach których wszyscy studenci będą studiować za granicą i uczestniczyć w zajęciach w co najmniej dwóch językach. Europejskie Uniwersytety będą również motorami innowacji i dążenia do doskonałości w szkolnictwie. Powinniśmy postawić sobie cel stworzenia co najmniej 20 takich uczelni do 2024 roku. Musimy jednak rozpocząć tworzenie pierwszych Europejskich Uniwersytetów już w przyszłym roku akademickim, z prawdziwymi europejskimi semestrami nauki i prawdziwymi europejskimi dyplomami”.

Europejska Sieć Uniwersytetów ma podnieść międzynarodową konkurencyjność uczelni
Europejska Sieć Uniwersytetów ma podnieść międzynarodową konkurencyjność uczelni
fot. Shutterstock

Propozycję ponadnarodowych sojuszy instytucji szkolnictwa wyższego mających umożliwić studentom uzyskiwanie stopni (poprzez łączenie studiów w kilku krajach UE) i przyczynić się do rozwoju międzynarodowej konkurencyjności uczelni europejskich zaaprobowali przywódcy państw Unii Europejskiej. Pomysł zyskał oficjalną aprobatę Komisji Europejskiej 14 grudnia 2017 roku, w 2019 wybrano 17 takich konsorcjów, rok później kolejnych 24. Docelowo ma być ich 60. Do połowy 2020 roku 41 uniwersytetów europejskich wsparto kwotą 287 milionów euro z budżetu Unii Europejskiej. W konsorcjach są już polskie uczelnie. Politechnika Warszawska jest w European Universities of Technology Alliance, Politechnika Poznańska – EUNICE – European University for Customised Education. Politechnika Śląska będzie partnerką EURECA-PRO The European University Alliance on Responsible Consumption and Production. Natomiast Uniwersytet Śląski stanie się członkiem konsorcjum Transform4Europe – T4E: The European University for Knowledge Entrepreneurs.

Cel: zrównoważony rozwój

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu walczy o akceptację sieci EU-GREEN zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju wyrażonymi w Agendzie 2030 ONZ i jej Celach Zrównoważonego Rozwoju, ale też uznanymi za priorytetowy cel polityki wewnętrznej i zewnętrznej Unii Europejskiej. W strategii przyjętej przez konsorcjum EU-GREEN podkreśla się, że zrównoważony rozwój jest wielowymiarowy. Środowisko, społeczeństwo i gospodarka tworzą całość wpływającą na jednostki i całe społeczności, ale dla uniwersytetów, takich jak dziewięciu członków EU-GREEN, kluczowa jest edukacja – tylko poprzez edukowanie obywateli w zakresie zrównoważonego rozwoju i zapewnienie im narzędzi do jego wdrażania, społeczeństwa staną się naprawdę zrównoważone.

– Wniosek do Komisji Europejskiej będzie składany 22 marca. Konsorcjum przyjęło założenie, że nawet jeżeli nie uda nam się uzyskać finansowania dla sieci, to będziemy działać zgodnie z przyjętymi założeniami, a więc uznając za stategiczne dla misji wszystkich zaangażowanych uczelni cele zrównoważonego rozwoju. Chcemy kształcić naszych studentów tak, by mogli stawiać czoło wyzwaniom współczesnego świata Jednocześnie mamy też służyć obywatelom, a więc społeczeństwu i efektem motyla, poprzez te uniwersytety, oddziaływać na kraje spoza Unii Europejskiej – mówi prorektor ds. współpracy z zagranicą prof. Anna Chełmońska-Soyta.

prof-dr-hab-anna-chelmonska-soyta_2.jpg
Prof. Anna Chełmońska-Soyta: – Projekt EU-GREEN ma dla naszej uczelni charakter proedukacyjny
fot. Tomasz Lewandowski

Jak podkreśla prorektor, konsorcjum ma charakter instytucjonalny, co z jednej strony w perspektywie ma poprawić umiędzynarodowienie kierunków na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu (średnio umiędzynarodowienie w tych dziewięciu uczelniach kształtuje się na poziomie 15 procent) z drugiej zaś ma wspomagać inne aktywności akademickie m.in. w obszarze życia studenckiego, współpracy naukowej i w obszarze B+R poprzez dzielenie dobrych praktyk i wzajemną współpracę. Dlatego w przygotowanie wniosku zaangażowana jest liczna grupa pracowników naszej uczelni w tym dziekani, naukowcy i pracownicy administracji  z działów spraw studenckich, nauki i umiędzynarodowienia. 

– Mamy na weterynarii English Division, ruszają studia po angielsku na Wydziale Biotechnologii i Nauce o Żywności, ale to wciąż za mało. Dziekani aktualnie pracują nad wyłonieniem kolejnych kierunków, co pozwoli nam na wspólne moduły programowe z konsorcjantami, tak by można było ujednolicić program i wymagania, a w efekcie dać studentom możliwość uzyskania podwójnych dyplomów. Ta operacja pozwoli nam nie tylko przekonać nauczycieli do dydaktyki po angielsku, ale też podnieść poziom technologii potrzebnej do tego kształcenia – mówi prorektor Chełmońska-Soyta, podkreślając, że projekt EU-GREEN z punktu widzenia Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu jest proedukacyjny. Jednocześnie jednak dzięki strategii budowy marki rozpoznawalnej w Europie daje szansę na ściąganie na UPWr zdolnych naukowców z całego świata.

Rozproszona doskonałość

Konsorcjum tworzą uczelnie porównywalne pod względem wielkości, lokalizacji i misji. Łącznie to ponad 144 000 studentów oraz 13 900 pracowników naukowych i administracyjnych, których łączy zakorzenienie terytorialne, dbałość o jakość kształcenia i życia studenckiego w kampusach. Wszystkie uczelnie znajdują się w stosunkowo peryferyjnych regionach, z dużym zapleczem wiejskim i poza głównymi centrami Europy. To zaś zwraca uwagę na nierównowagę terytorialną i tendencję do coraz większej koncentracji bogactwa i wiedzy w dużych miastach. Konsorcjum broni bardziej sprawiedliwego modelu opartego na koncepcji rozproszonej doskonałości, w której każde miasto i region Europy ma do odegrania rolę.

Konsorcjum dziewięciu uczelni walczące o wejście do sieci za jeden z celów ma zrównoważony rozwój
Konsorcjum dziewięciu uczelni walczące o wejście do sieci za jeden z celów ma zrównoważony rozwój
fot. Shutterstock

EU-GREEN powstało wokół czterech uniwersytetów o długiej historii współpracy (uniwersytety w Angers, Évora, Estremadura i Parma), stopniowo dodając partnerów (Gävle, IT Carlow, OVG Magdeburg, Oradea i Wrocław). Jego członkowie są doceniani za doskonałość badawczą w wielu dziedzinach, które dotyczą między innymi inżynierii i nauk społecznych, rolnictwa, żywności, zdrowia, energii odnawialnej, zrównoważonego rozwoju miast. Pola te są ściśle powiązane z kluczowymi celami zrównoważonego rozwoju, takimi jak SDG2 (zero głodu), SDG3 (dobre zdrowie i dobre samopoczucie); SDG7 (niedroga i czysta energia); oraz SDG 11 (zrównoważone miasta i społeczności); oprócz dwóch przekrojowych SDGs: SDG 5 (równość płci) i SDG 10 (zredukowana nierówność).

Lokalnie i globalnie

Głównym celem strategicznym EU GREEN jest stworzenie szerokiego europejskiego centrum edukacji, badań i innowacji w zakresie zrównoważonego rozwoju, które wykracza poza granice konsorcjum – zapewniając rozwiązania dla lokalnych lub regionalnych wyzwań, które mogą być implementowane na poziomie globalnym, również poza granicami Unii Europejskiej. Stąd też budowa wspólnej przestrzeni, nie tylko wirtualnej, ale także fizycznej, w której będą dzielone kształcenie, szkolenia, badania i/lub działania innowacyjne opracowane przez członków sieci i podmioty zaproszone do współpracy. Działalność pedagogiczna EU GREEN ma być dostępna wirtualnie za pośrednictwem platformy „EU GREEN European Virtual University”, wspierającej włączenie i dostęp do wysokiej jakości europejskiej edukacji dla obywateli z całego świata.

Punktem wyjścia do nawiązania współpracy jest podobne rozumienie znaczenia zrównoważonego rozwoju, obejmującego wymiar gospodarczy, społeczny i środowiskowy oraz ich wzajemne oddziaływanie.

Ten główny cel obejmuje pięć podstawowych osi działalności: edukację, badania, innowacje, służbę społeczeństwu i wartości europejskie. Pierwsza wiąże się z przygotowaniem nowego pokolenia studentów, a co za tym idzie i  społeczeństwa, aby zajmowały się zrównoważonym rozwojem z potrójnej perspektywy (gospodarki, społeczeństwa i środowiska) poprzez wykorzystanie wspólnych międzyuczelnianych i interdyscyplinarnych programów nauczania, badań, innowacji i programu zaangażowania wspierającego zrównoważony rozwój i wartości europejskie. Jednym z narzędzi do osiągnięcia tego celu będzie wspólne portfolio kursów dostępnych dla wszystkich. Oś badawcza pogrupuje działania w celu stworzenia wspólnych i interdyscyplinarnych grup badawczych z udziałem m.in. partnerów biznesowych, co ma znaczenie w kontekście transferu wiedzy i innowacji.

Nowa jakość

– Nie wiemy, czy Komisja Europejska spojrzy przychylnym okiem na nasz projekt. Konkurencja jest bardzo duża. Ale z drugiej strony już sam fakt powstania konsorcjum skupiającego dziewięć uczelni z tak różnych krajów, pokazuje, że po pierwsze, zależy nam na współpracy, po drugie – na nowoczesnej dydaktyce, a po trzecie, wszyscy mamy świadomość, że jakość tej dydaktyki to nie są puste słowa, ale dobrze wykształceni specjaliści, którzy w tak szybko zmieniającej się rzeczywistości, przy tak wielu wyzwaniach będą gotowi się z nimi mierzyć, bo naprawdę będą rozumieli, czym jest zrównoważony rozwój – podkreśla rektor Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu prof. Jarosław Bosy.

kbk

Zobacz także:

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg