eu_green_logo_szare.png

Aktualności

TikTok to nie miejsce dla uczelni?

Pojawiły się w Internecie głosy, że uniwersytety nie powinny prowadzić kont na TikToku, że to niepoważne, że to nie miejsce dla instytucji naukowych. Sukces konta Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu udowodnił jednak, że TikTok to jak najbardziej miejsce dla uczelni, mogące zarówno bawić, jak i edukować widzów.

Konto Uniwersytetu Przyrodniczego We Wrocławiu jest młodziutkie – powstało w marcu 2022 roku, ale ma już ponad 20 tysięcy obserwatorów i ponad milion polubień pod filmami. Najpopularniejszy z nich obejrzano już prawie 1,5 miliona razy. To wszystko zasługa studentów weterynarii – Kamili Kuźniak i Kamila Kempińskiego – prowadzących uczelniane konto. Jak podkreśliła w wywiadzie udzielonemu Perspektywom rzeczniczka UPWr, Małgorzata Moczulska: – Prowadzenie TikToka oddaliśmy w ręce naszych studentów i była to bardzo dobra decyzja. Mamy dziś jedno z najpopularniejszych (jeśli nie najpopularniejsze) kont polskich uczelni.

Kamil i Kamila, nim objęli prowadzenie konta uczelnianego, mieli już własne doświadczenie. Kamili konto, które początkowo założyła, by pokazywać jak rysuje, dziś obserwuje 365 tys. osób. Teraz publikuje głównie memy, scenki i śmieszne filmiki inspirowane popkulturą, szkołą czy bieżącymi wydarzeniami. Kamil zaś założył konto za namową wytwórni muzycznej, by promować swoje utwory. Poza studiowaniem weterynarii, spełnia się artystycznie – jest muzykiem – w końcu to on napisał legendarną piosenkę o kleszczach, która zyskała popularność nie tylko na TikToku, ale także w innych mediach społecznościowych i wśród największych influencerów weterynaryjnych. Dziś prywatnie obserwuje go ponad 111 tys. osób. 

tiktokerzy
Prowadzenie uczelnianego konta wymaga dobrego poczucia humoru i umiejętności ciekawego przekazywania wiedzy
fot. Tomasz Lewandowski

Statystyka nie kłamie

Dlatego gdy Kamil i Kamila zabrali się za prowadzenie konta uczelni, wiedzieli, co mają robić. Do tego ich studenckie poczucie humoru i intuicja dotycząca tego, co ma potencjał na viral (czyli treści, które rozprzestrzeniają się błyskawicznie po internecie) sprawdziły się wśród innych studentów i licealistów – bo to oni są głównymi odbiorcami konta UPWr. Statystyki konta pokazują, że 77% osób obserwujących UPWr_edu ma od 18 do 24 lat, co pokrywa się z globalnymi danymi, które mówią, że 52,38% użytkowników TikToka na całym świecie jest właśnie w wieku od 18 do 24 lat.

– Teraz większość młodych ludzi ma TikToka, który depcze po piętach Facebookowi i Instagramowi w kategorii popularności. Jego przewagą natomiast jest algorytm, dzięki któremu łatwiej jest się wypromować niż w innych mediach społecznościowych – mówi Kamila Kuźniak, jednocześnie podkreślając, że trzeba uważać na to, jak się prowadzi konto, bo nieumiejętnie prowadzone, to może stać się wizerunkowym strzałem w stopę. 

Dlatego rola prowadzących uczelniane konto UPWr została właśnie powierzona studentom – profesjonalistom z doświadczeniem. Bo to właśnie oni, funkcjonując na co dzień zarówno na platformie, jak i na studiach, mają najlepsze wyczucie aktualnych trendów. Najlepiej rozumieją także potrzeby i oczekiwania swojej społeczności, co pozwala im tworzyć angażujące treści. 

Za obecnością uczelni na TikToku stoją też twarde dane pochodzące od samego TikToka. Okazuje się, że ponad połowa użytkowników tej platformy – 55% – korzysta z niej do wyszukiwania marek lub produktów. Jeśli użytkownicy zobaczą organiczne treści marki nim zobaczą jej płatne reklamy, rozpoznawalność marki wzrasta o 27%

Z badania „TikTok Marketing Science Global Community and Self-Expression Study 2021” wynika zaś, że użytkownicy TikToka odczuwają głębszy związek z markami, z którymi wchodzą w interakcję na TikToku o 73% częściej niż ma to miejsce na innych platformach.

Film z piosenką „Kleszcze są złowieszcze”, który organicznie, czyli sam bez promocji, rozniósł się w mediach społecznościowych, jednocześnie buduje świadomość marki i niesie dobry przekaz na temat profilaktyki związanej z chorobami odkleszczowymi. – To dowód na to, że treści edukacyjne też mogą być popularne na TikToku, muszą być jednak przyswajalne i dynamiczne. Tego wymaga to medium – tłumaczy Kamila.

Kamila i Kamil
Kamil i Kamila zanim zaczęli prowadzić konto UPWr_edu rozbudowali własne kanały na TikToku
fot. Tomasz Lewandowski

Ale obecność uczelni na TikToku, jest też dobra z innych powodów. – Konto UPWr może pomóc studentom w rozładowaniu negatywnych emocji. Humor jest sposobem radzenia sobie ze stresem, a żartując z sesji czy kolokwiów staramy się zmniejszać presję, jaką odczuwają przed nimi studenci. Ponadto, nasze filmy oglądane przez licealistów pomagają im się oswoić z uczelnią. Nie jest już ona dla nich wielką, straszną niewiadomą – mówi Kamila, a Kamil podkreśla, że dzięki temu, że TikTok prowadzony jest przez studentów sprawiło, że to medium jest się częścią społeczności akademickiej, którą w dużej mierze tworzą właśnie studenci. 

– Cieszymy się, że konto uczelniane, które prowadzimy, stało się tak popularne, bo to jednak niełatwe zadanie. Jesteśmy też dumni, że staliśmy się przykładem dla innych, a motywację do wymyślania coraz to nowszych pomysłów stanowi fakt, że inne uczelnie zaczynają naśladować nasze filmy. A przecież chcemy nadal się wyróżniać i być o krok przed konkurencją –  mówi z uśmiechem Kamil Kempiński.

Według dr. Karola Jachymka, wykładowcy Uniwersytetu SWPS, medioznawcy i kulturoznawcy i specjalisty od TikToka, wśród polskich uczelni ciekawym przykładem przemyślanego podejścia do prezentowania się na TikToku stanowi właśnie kanał UPWr. – Jest żartobliwy, memiczny i widać spójną koncepcję publikowanych treści. Stanowi też dobry przykład wykorzystania studenckiej kreatywności i potencjału twórców – mówi w wypowiedzi dla Perspektyw.

is

Powrót
13.12.2022
Głos Uczelni
studenci
sukcesy

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg