Projekt badawczy realizowany przez prof. Pawła Swianiewicza z Instytutu Gospodarki Przestrzennej dotyczy struktur lokalnej władzy i stylów politycznego przywództwa w polskich samorządach. W tym roku rozpoczną się badania terenowe, wstępne wnioski będą znane za rok.
Prof. Paweł Swianiewicz, jeden z czołowych polskich ekspertów zajmujących się samorządem terytorialnym, do niedawna kierownik Katedry Rozwoju i Polityki Lokalnej Uniwersytetu Warszawskiego, obecnie kierownik Zakładu Studiów Społeczno-Ekonomicznych w Instytucie Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, będzie realizował grant finansowany z programu OPUS Narodowego Centrum Nauki „Struktura lokalnej władzy i stylów politycznego przywództwa w polskich samorządach”. W tym roku prof. Swianiewicz – wspólnie z Adamem Gendźwiłłem, Kurtem Houlbergiem i Janem Erlingiem Klausenem – opublikował w wydawnictwie Routledge książkę „Municipal Territorial Reforms of the 21st Century in Europe”, będącą pokłosiem badań zrealizowanych pod jego kierownictwem dzięki grantowi z NCN w ramach programu HARMONIA wspierającemu międzynarodową współpracę naukową.
– Tamten projekt skupiał się na zmianach granic w wyniku reformy terytorialnej na poziomie gminnym w 20 krajach europejskich, ten aktualny będzie przez nas prowadzony w trzech miastach w Polsce, dużym, średnim i małym, które będą modelami opisującymi pewne wzorce, style zachowań i zależności pomiędzy aktorami lokalnej sceny politycznej – mówi prof. Paweł Swianiewicz.
Wyniki – anonimowe
Miasta, w których zespół prof. Swianiewicza będzie prowadził badania, nie zostały jeszcze wybrane, ale nawet po wybraniu nie zostaną ujawnione. Wiadomo, że jedno będzie liczyło powyżej 100 tysięcy mieszkańców, drugie – powiatowe – ok. 30-40 tysięcy, a to najmniejsze od kilku do kilkunastu tysięcy mieszkańców.
– Nie ujawnimy, o jakie miasta chodzi, zobowiązaliśmy się do tego we wniosku, a to dlatego, że będziemy pisali o różnych delikatnych, drażliwych sprawach. Założyliśmy więc z góry, że opis wyników będzie anonimowy. Nie chodzi bowiem o przedstawienie konkretnych miast, ale stworzenie w oparciu o te konkretne miasta modeli, którymi możemy opisać nieformalną strukturę władzy i styl rządzenia. Mówiąc wprost, zamierzamy zbadać, kto rządzi miastem i jak – tłumaczy prof. Swianiewicz.
Polityka mobilności rowerowej to jeden z przykładów zmiany w sposobie zarządzania polskimi miastami fot. Shutterstock
Kierownik projektu przyznaje, że może się wydarzyć sytuacja, kiedy od włodarza miasta naukowcy usłyszą „nie”. Jak wyjaśnia, nie wyklucza to rozmów z mieszkańcami, lokalnymi dziennikarzami, organizacjami pozarządowymi, lokalnymi działaczami społecznymi, ale…
– W praktyce badania w sytuacji, kiedy władze lokalne patrzą na nas niechętnie, są trudniejsze, mogą się w ogóle nie udać, więc będziemy szukać takiego miasta, gdzie nas będą chcieli – uśmiecha się prof. Paweł Swianiewicz, dodając, że zespół naukowców do badań przystępuje z pewnymi założeniami i odwołuje się do kilku teorii.
Jedna z nich to teoria reżimów miejskich stworzona ok. 30 lat temu w odniesieniu do miast amerykańskich, później adaptowana w Europie, ale w Polsce do tej pory rzadko wykorzystywana jako podstawa w badaniach terenowych.
– Generalnie możemy powiedzieć, że mamy lukę w badaniach miast. Owszem, prof. Iwona Sagan z Gdańska pisała w takim kontekście o Trójmieście. Niedawno wyszła książka socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego, Anny Domaradzkiej, która pisze o roli tak zwanych nowych ruchów miejskich i ich wpływie na zarządzanie miastem. To też są dla nas jakieś odniesienia, ale mamy również swoje hipotezy – wyjaśnia prof. Paweł Swianiewicz.
Jak się zmieniało zarządzanie
Ekspert Rady Europy i Banku Światowego kilkanaście lat temu brał udział w międzynarodowym europejskim programie badawczym, w którym badano style przywództwa, a więc sposób komunikacji między liderami politycznymi miast a społecznościami lokalnymi, przedstawicielami biznesu i organizacji społecznych i wpływu tej komunikacji na zarządzanie miastem. Aktualny projekt ma dać odpowiedź, co się zmieniło od tego czasu.
Krytyków reformy administracyjnej czy samorządów powinno ucieszyć, że lokalne zaufanie do władz publicznych w Polsce wcale nie wygląda źle, a to dużo dla budowy społeczeństwa obywatelskiego
– Jedna z naszych hipotez zakłada, że zmienia się struktura komunikacji i zarządzania. Ważnym elementem tej zmiany jest pojawienie się tzw. nowych ruchów miejskich, które niejako wymusiły partycypację i formułowanie innych celów politycznych jak choćby polityka w zakresie mobilności rowerowej, jakości komunikacji miejskiej, zieleni miejskiej. To oczywiście nie oznacza, że bez tych ruchów władze samorządowe nic w tym kierunku by nie zrobiły, ale nie da się ukryć, że presja przyspieszyła zmiany – tłumaczy prof. Paweł Swianiewicz, dodając, że istotnym podmiotem w polityce zarządzania miastami są deweloperzy, co wprost wynika z konkretnego sposobu myślenia o rozwoju miasta. To koncepcja City as a growth machine, zgodnie z którą politykę miejską dominują deweloperzy i właściciele nieruchomości wymuszający model rozwoju miasta polegający na ciągłej intensyfikacji wykorzystania przestrzeni miejskiej.
– To wbrew pozorom nie jest polska specyfika, ten sposób myślenia ma charakter globalny. Jesienią zeszłego roku berlińczycy w referendum zdecydowali o wywłaszczeniu największych posiadaczy nieruchomości w stolicy Niemiec, sprzeciwiając się coraz trudniejszej sytuacji na berlińskim rynku mieszkaniowym. Obserwujemy więc powolny odwrót od dominacji tego myślenia – przyznaje prof. Swianiewicz, który wraz z zespołem badawczym sprawdzi, co różni duże miasta od małych.
Autorytarnie czy partycypacyjnie
Jedna z przyjętych hipotez badawczych zakłada bowiem, że w dużych miastach istnieje zjawisko czy też mechanizm nazywany reżimem miejskim – nieformalna grupa osób i organizacji, które mają najważniejszy wpływ na lokalną politykę jest bardziej stabilna. W małych miejscowościach, poza wąskich gronem lokalnych patrycjuszy, pojawiają się ad hoc różni inwestorzy, którzy interesują się możliwościami rozwoju swojego biznesu w danej miejscowości, ale nie oznacza to, że wiążą się z nią na lata, wchodząc w lokalną strukturę społeczno-gospodarczą.
Prof. Paweł Swianiewicz to jeden z czołowych polskich ekspertów zajmujących się samorządami fot. Tomasz Lewandowski
– Interesuje nas też stopień akceptacji dla różnych stylów zarządzania. W małych miejscowościach bezpośrednie kontakty z przedstawicielami władzy to oczywistość. Burmistrz czy wójt mieszka na sąsiedniej ulicy, zna się go osobiście. Ale z moich obserwacji wynika też, że w tych mniejszych miejscowościach jest większa akceptacja dla swoiście autorytarnego modelu zarządzania – mówi prof. Swianiewicz, dodając, że ta akceptacja wynika wprost z przekonania, że lokalny lider został wybrany, by zrealizować konkretną wizję. I dlatego dostaje wolną rękę. Model partycypacyjny, coraz silniej widoczny (lub pożądany) w dużych miastach, wiąże się z oczekiwaniami nie tyle oparcia polityki miasta na wizji lidera, ale oczekujący konsultowania celów i kierunków prowadzonych przez miasto działań, a także udziału członków społeczności lokalnej w realizacji przyjętej polityki.
– Tu istotne jest poczucie współuczestnictwa, otwarcia na pomysły lokalnych społeczności, ich oczekiwania i potrzeby – mówi prof. Paweł Swianiewicz, przyznając, że w świadomości Polaków pierwsze wolnej wybory – samorządowe w 1990 roku – nie zyskały takiego znaczenia, jak częściowo wolne parlamentarne w czerwcu 1989 . Reforma administracyjna z 1998 roku z kolei przyniosła mieszkańcom miast, które utraciły status wojewódzkich, poczucie degradacji. A wprowadzenie bezpośrednich wyborów prezydentów miast, burmistrzów i wójtów w 2002 roku przyczyniło się niekiedy do budowy bardzo stabilnych układów władzy lokalnej z wybieranym na kilka kolejnych kadencji liderem.
– Kwestie tzw. samorządowych książąt, czy też generalnie wybory bezpośrednie wprowadzone w 2002 roku pojawią się w naszym badaniu, choć jako wątek poboczny. Na pewno jednak krytyków reformy administracyjnej czy samorządów powinno ucieszyć, że lokalne zaufanie do władz publicznych w Polsce wcale nie wygląda źle, a to dużo dla budowy społeczeństwa obywatelskiego – podkreśla ekspert Banku Światowego, dodając, że co prawda frekwencja wyborcza w wyborach samorządowych zwykle jest niższa niż w parlamentarnych, ale tylko w dużych miastach. W małych i średnich, czy w gminach wiejskich jest odwrotnie, co wskazuje rozumienie roli lokalnego samorządu.
Polityka – lokalna i krajowa
– Staram się nie idealizować samorządu, dostrzegać jego najróżniejsze cienie, ale to też nie jest tak, że nam się w ogóle nie udało. Znam wielu włodarzy miast, którzy umieli wyciągać wnioski z własnych błędów. Wyjątkowym przykładem takiej przemiany jest dla mnie tragicznie zmarły Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. Pamiętam, jak zostawał tym prezydentem i pamiętam go z ostatnich lat życia. To były dwie różne osoby. Uczył się na własnych błędach i umiał dostrzec, że w pewnym momencie nadszedł czas, by zmienić swój styl zarządzania miastem – podkreśla prof. Paweł Swianiewicz, nie kryjąc, że w realizowanym projekcie swoje miejsce znajdzie też wielka polityka, bo dostęp do środków finansowych coraz bardziej zależy od decyzji podejmowanych na poziomie rządowym. Z analizy, jaką prof. Swianiewicz przeprowadził w 2021 roku razem z prof. Jarosławem Flisem z Uniwersytetu Jagiellońskiego wynika, że na poziomie rządowym jest wprost związana z polityką, czy też raczej podziałami politycznymi. Więcej na inwestycje i różnego rodzaju programy wsparcia dostają lokalne władze związane z koalicją rządzącą
– Główną część badań terenowych będziemy mieli za sobą latem 2023 roku, więc już jesienią za rok będziemy mogli mówić o wstępnych ustaleniach, o tym, które hipotezy się potwierdziły, a które nie – kończy prof. Paweł Swianiewicz, który w swoich badaniach koncentruje się na zagadnieniach związanych z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego: finansach lokalnych, mechanizmach polityki lokalnej oraz lokalnej i regionalnej polityce ekonomicznej.
Naukowiec związany do niedawna z Uniwersytetem Warszawskim, a obecnie z Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu w 1990 r. był stypendystą British Council w University of Bristol, a w latach 1992-1993 stypendystą Programu Fulbrightha w University of Chicago. W latach 1995-2001 r. był kierownikiem Programu Wspierania Samorządów Lokalnych Brytyjskiego Funduszu Know How w Polsce (za tę pracę otrzymał w 2002 r. Order Imperium Brytyjskiego), a w latach 1998-2002 był profesorem w Instytucie Ekonomii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Wielokrotnie pracował jako ekspert Rady Europy, Ministerstwa ds. Rozwoju Międzynarodowego Wielkiej Brytanii, Banku Światowego i UNDP w krajach Europy Środkowo-Wschodniej i Azji. W latach 2005-2010 był przewodniczącym Zarządu European Urban Research Association, a od 2006 do 2011 r. był członkiem Komitetu Sterującego Programu LGI Open Society Institute, wspierającego procesy decentralizacji w Europie Środkowo-Wschodniej i Azji Centralnej. Był też doradcą społecznym prezydenta Bronisława Komorowskiego.
Projekt „Struktura lokalnej władzy i stylów politycznego przywództwa w polskich samorządach” finansowany jest przez Narodowe Centrum Nauki, nr grantu: UMO-2021/41/B/HS5/00695/
Ta strona wykorzystuje pliki cookies własne w celu zapewnienia prawidłowego jej działania. Te pliki cookies pozostaną aktywne zawsze, nie ma możliwości wyboru w tym zakresie, ponieważ są to pliki cookies, dzięki którym strona funkcjonuje w prawidłowy sposób. W tych plikach cookies zapisana zostanie informacja o ustawieniach plików cookies użytkownika. Dodatkowo wykorzystywane są pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z narzędzi zewnętrznych. Więcej informacji w polityce prywatności.
Cel
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na reklamy spersonalizowane.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) dotyczących statystyk, np. czasu trwania wizyty.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych, które obsługują funkcje witryny lub aplikacji, np. ustawień języka.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych dotyczących personalizacji, np. rekomendacji filmów
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i inne mechanizmy ochrony użytkowników.