eu_green_logo_szare.png

Aktualności

Praca magisterska w formie artykułu? To możliwe

Nie każdy wie, że istnieje inna forma pracy magisterskiej, niż ta tradycyjna. Jedną z alternatyw jest napisanie artykułu naukowego. O swoim doświadczeniu z tą formą opowiadają Monika Siniawska, Kamila Koj i Martyna Rybak, absolwentki Technologii Żywności i Żywienia Człowieka.

Wybierając artykuł naukowy jako formę zaliczenia pracy magisterskiej, należy pamiętać o kilku głównych założeniach. Praca dyplomowa zostaje uznana za opublikowaną, jeżeli znajdzie się w czasopiśmie naukowym indeksowanym w bazie Web of Science lub Scopus, wydawanym w formule Open Access. Składany artykuł naukowy powinien być opracowany w trakcie trwania studiów i może być napisany samodzielnie lub wspólnie z promotorem. Praca może mieć także trzeciego współautora spoza uczelni. Dodatkowo uczelnia stwarza możliwość sfinansowania w 100% publikacji przedstawionych jako prace dyplomowe licencjackie, inżynierskie lub magisterskie. 

W ubiegłym roku na UPWr powstały cztery prace magisterskie w formie artykułów naukowych. Trzy na Wydziale Biotechnologii i Nauk o Żywności i jedna na Wydziale Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji.

Monika Siniawska, absolwentka Technologii Żywności i Żywienia Człowieka, podjęła się napisania artykułu naukowego o temacie „Polyphenol Profiling By LC QTOF/ESI-MS and Biological Activity of Purple Passion Fruit Epicarp Extract”. Skupiła się w nim na profilowaniu zawartości polifenoli w ekstrakcie ze skórek fioletowej marakui. Powstały preparat polifenolowy przeanalizowała pod kątem aktywności biologicznej – aktywności przeciwutleniającej, przeciwcukrzycowej, przeciwzapalnej oraz zdolności hamowania enzymów acetylocholinoesterazy i butyrylocholinoesterazy.

studentki_02.jpg
Monika Siniawska
fot. archiwum prywatne

Jak mówi, podjęła się tej formy, bo uzyskała finansowanie na swoją pracę magisterską w ramach konkursu „Young Minds Project — Młode Umysły", którego wynikiem miał być artykuł naukowy. Etap ten miał wskazać Monice czy podejmowana ścieżka naukowa podczas studiów jest dla niej odpowiednia.

Monika podkreśla, że pisanie artykułu naukowego było dla niej zarówno wyzwaniem, jak i fascynującym zadaniem. Wcześniej, działając w kole naukowym Fructus, pisała streszczenia naukowe na konferencje studenckie, co dało jej podwaliny do podjęcia się wyzwania zawiązanego z napisaniem artykułu naukowego, ale nie przygotowało w pełni do pisania artykułów naukowych. Jest wdzięczna swojej promotorce, prof. Anecie Wojdyło, która pomogła jej sprawnie przebrnąć przez ten nieznany w takim zakresie proces.

Kamila Koj, absolwentka drugiego stopnia Technologii Żywności i Żywienia Człowieka, postanowiła również napisać pracę magisterską w formie artykułu naukowego, w którym określiła dynamikę zmian zawartości węglowodanów złożonych w zakwasach inokulowanych potencjalnymi mikroorganizmami probiotycznymi, a także skład polisacharydowy powstałego pieczywa – „Rye Dietary Fiber Components upon the Influence of Fermentation Inoculated with Probiotic Microorganisms". Kamila podkreśla, że możliwość napisania pracy w formie artykułu naukowego, była dla niej czymś zupełnie nowym, ale zaintrygował ją temat wykorzystania mikroorganizmów probiotycznych, którymi się fascynuje. Jako jedyna ze swojej specjalizacji wybrała taką formę, a przez cały proces pisania wspierała ją promotorka dr Ewa Pejcz, bez której jak twierdzi - nie poradziłaby sobie. – Jestem jej wdzięczna za ogromne zaangażowanie i przesympatyczną atmosferę pracy – mówi absolwentka.

Kamila Koj
Kamila Koj
fot. archiwum prywatne

Martyna Rybak, również absolwentka kierunku Technologia Żywności i Żywienie Człowieka, zdecydowała się napisać artykuł związany z owocami Prunus – „Inhibition of α-Amylase, α-Glucosidase, Pancreatic Lipase, 15-Lipooxygenase and Acetylcholinesterase Modulated by Polyphenolic Compounds, Organic Acids, and Carbohydrates of Prunus domestica Fruit”. Jego celem było scharakteryzowanie jakościowe i ilościowe zawartości związków polifenolowych oraz potencjału przeciwutleniającego, przeciwcukrzycowego, przeciw otyłości i przeciw otępieniu 43 odmian owoców Prunus domestica.

– Tradycyjna praca magisterska obejmuje szeroki zakres tematyczny, podczas gdy artykuł naukowy wymaga skróconego i precyzyjnego przedstawienia informacji. Pierwsze zderzenie z rzeczywistością pisania artykułu było pełne wątpliwości, jednak wsparcie prof. Anety Wojdyło – jej rady i wskazówki, sprawiły, że proces nie był tak przerażający, jak się wydawał na początku – mówi Martyna.

Absolwentki przyznają, że pisanie pracy magisterskiej w formie artykułu naukowego różni się od tradycyjnej pracy magisterskiej. Wymagało np. korzystania z materiałów anglojęzycznych, posługiwania się formalnym językiem naukowym, większej specjalizacji, skupienia na konkretnym zagadnieniu i zwrócenia uwagi na standardy publikacyjne w danej dziedzinie nauki.

– Napisanie pracy magisterskiej w formie artykułu to niepowtarzalna okazja do tego, aby nasze pierwsze osiągnięcia mogły pojawić się w przestrzeni naukowej. Jest to ważne dla młodego naukowca – buduje rozpoznawalność wśród społeczności naukowej i wyróżnia na rynku pracy – mówi Monika, podkreślając korzyści z wybrania tej formy.

Martyna Rybak
Martyna Rybak
fot. archiwum prywatne

Wtóruje jej Kamila: – Studenci powinni spróbować swoich sił w realizacji takiej formy pracy magisterskiej, żeby poczuć, z jaką pracą zmagają się naukowcy na co dzień. To doświadczenie jest bardzo cenne – buduje umiejętności selekcji informacji i umiejętności analityczne, co jest istotne w pracy badawczej.

– Wybór formy artykułu naukowego jest atrakcyjny z kilku powodów. Po pierwsze, można skupić się na jakości i istotnych informacjach. Po drugie, to szansa na podzielenie się swoimi osiągnięciami z szerszą społecznością naukową, co jest cenne dla tych, którzy planują karierę naukową i nie tylko – mówi Martyna, podkreślając wartość obrony pracy magisterskiej na podstawie artykułu naukowego.

Pisanie pracy magisterskiej w formie artykułu naukowego to nie tylko wyzwanie, ale także unikalna szansa dla studentów na wejście w świat nauki. Monika, Kamila i Martyna podkreślają, że choć było to czasochłonne i wymagało wysiłku, finalna satysfakcja z opublikowanej pracy jest ogromna, a zdobyte doświadczenie buduje umiejętności, cenne dla każdego przyszłego naukowca, ale też pozwala na nabycie potrzebnych kompetencji w pracy zawodowej. 

is

Zarządzenie w sprawie wprowadzenia zasad ubiegania się o nadanie tytułu zawodowego na podstawie artykułu naukowego przedstawionego jako praca dyplomowa – oświadczenie i zasady

Obwieszczenie w sprawie dofinansowania publikacji i monografii w 2023 roku

Powrót
29.11.2023
Głos Uczelni
absolwenci

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg