Naukowczyni UPWr wyróżniona przez Wrocławskie Centrum Akademickie

Dr Karolina Sobieraj została wyróżniona w Studenckim Programie Stypendialnym realizowanym przez Wrocławskie Centrum Akademickie. Docenione zostały jej sukcesy na polu biologicznej produkcji tlenku węgla z bioodpadów.

Praca doktorska laureatki stypendium – „Biological production of carbon monoxide from biowaste” – zdobyła uznanie w środowisku akademickim, a autorka stała się pionierką w dziedzinie biologicznej produkcji tlenku węgla (CO) podczas kompostowania bioodpadów.

O stypendium ubiegać mogą się uczestnicy studiów doktoranckich, którzy mają wybitne osiągnięcia w dziedzinach ważnych dla rozwoju Wrocławia. Studencki Program Stypendialny realizowany jest – z inicjatywy Prezydenta Wrocławia – przez Wrocławskie Centrum Akademickie, a stypendia finansowane są ze środków Gminy Wrocław. W bieżącej edycji programu, stypendia otrzymało łącznie 24 doktorantek i doktorantów, a komisje stypendialne wyróżniły 22 osoby.

Karolina Sobieraj
Dr Karolina Sobieraj
fot. archiwum prywatne

Dr Karolina Sobieraj postanowiła sięgnąć po temat, który do tej pory był niewystarczająco zgłębiony. Jej praca doktorska, składająca się z cyklu 6 publikacji naukowych, skupia się na identyfikacji optymalnych warunków i mechanizmów produkcji CO podczas tego procesu.

Zwykle CO, jako cenny związek chemiczny wykorzystywany w wielu gałęziach przemysłu, powstaje w wyniku procesu termochemicznego – zgazowania bioodpadów. Wymaga to jednak energochłonnego suszenia surowca. Badania Karoliny Sobieraj wykazały natomiast, że kompostowanie bioodpadów również prowadzi do produkcji tego gazu.

– Podczas wcześniejszych badań własnych odnotowałam, że gaz ten jest produkowany także podczas kompostowania, osiągając wysokie stężenia. Jego wytwarzanie jest nieuniknione, ponieważ bioodpady zawierają duże ilości węgla organicznego, a za produkcję tą odpowiedzialne są mikroorganizmy. Proces kompostowania bioodpadów jako źródło CO staje się więc konkurencyjnym ekonomicznie i ekologicznie sposobem otrzymania tego gazu, opierającym się na naturalnych, biologicznych procesach prowadzonych przez bakterie – mówi dr Karolina Sobieraj, podkreślając, że informacja ta stała się punktem wyjściowym do jej dalszej działalności naukowej podczas studiów doktorskich w Szkole Doktorskiej UPWr, w trakcie rocznego stażu zagranicznego na Uniwersytecie BOKU w Wiedniu oraz przy realizacji projektu naukowego Preludium, którego jest kierownikiem. Obecnie pracuje jako asystent dydaktyczny w Katedrze Biogospodarki Stosowanej.

Jednym z kluczowych osiągnięć młodej naukowczyni było zidentyfikowanie bakterii odpowiedzialnych za produkcję CO w kompostowanych bioodpadach, w tym przedstawicieli rodzaju Bacillus. To odkrycie nie tylko wypełniło istniejącą lukę w literaturze naukowej, ale również otworzyło nowe obszary badawcze w dziedzinie mikrobiologii, inżynierii mikroorganizmów i biologii molekularnej.

Karolina Sobieraj
Młoda naukowczyni w laboratorium
fot. archiwum prywatne

Wartość pracy doktorskiej jest wieloaspektowa. Po pierwsze, wprowadza nowe spojrzenie na proces kompostowania bioodpadów, umożliwiając uzyskanie nie tylko nawozu organicznego, ale również cennego związku chemicznego – CO. Ma to ogromne znaczenie w kontekście rozwiązywania problemów nadprodukcji bioodpadów.

Praca dr Karoliny Sobieraj ma także istotne implikacje społeczne. Wskazuje na potencjalne zagrożenia związane z emisją CO w zamkniętych halach przemysłowych podczas kompostowania, co pozwala opracować wytyczne bezpieczeństwa dla pracowników. Proponuje również strategie minimalizacji narażenia, takie jak wprowadzenie środków ochrony osobistej i systemów monitorowania stężenia CO.

Naukowczyni nie pominęła też aspektów biznesowych. – W oparciu o istniejącą infrastrukturę kompostowni w Europie, proponuję wykorzystanie procesu kompostowania do równoczesnej produkcji CO. To może generować nowe miejsca pracy i obniżać koszty produkcji CO w porównaniu do obecnych metod – tłumaczy dr Karolina Sobieraj.

bioodpady
Bioodpady
fot. Shutterstock

Praca ma też potencjał rewolucyjny w przemyśle. – Koncepcja sprzężenia procesu kompostowania z produkcją CO, a następnie wykorzystania tego związku w różnych gałęziach przemysłu należy do cyrkularnych rozwiązań, które prowadzą do efektywności ekonomicznej – tłumaczy laureatka.

Dr Karolina Sobieraj, wyróżniona przez Wrocławskie Centrum Akademickie, pokazała, że  innowacyjne podejście do tematów naukowych może przynieść nie tylko sukces indywidualny, ale również wnosić istotny wkład w rozwój nauki i przemysłu. Jej praca otwiera nowe perspektywy badawcze i stawia wyzwania, które mogą przyczynić się do bardziej zrównoważonej i efektywnej gospodarki odpadami.

23.11.2023