UPWr wraz z partnerami projektu GATHERS: Uniwersytetem Technicznym w Delft, Uniwersytetem Technicznym w Wiedniu i Uniwersytetem Rzymskim zorganizował Letnią Szkołę GATHERS w ramach programu Horyzont 2020.
Projekt GATHERS ma wzmocnić pozycję Uniwersytetu Przyrodnicego we Wrocławiu w zakresie zdalnych technik geodezyjnych: radarowych (InSAR), laserowych (LiDAR) oraz nawigacyjnych (GNSS) służących badaniu deformacji gruntu i ocenie ryzyka sejsmicznego.
Obecne wyzwania w tym obszarze naukowym związane są ze stopniem i skalą deformacji, nieliniowym charakterem ruchów terenowych, ograniczoną amplitudą sygnału sejsmicznego, zróżnicowaniem źródeł odkształceń powierzchniowych, co wymaga udoskonalenia podejścia metodologicznego, a także znacznej wiedzy specjalistycznej w zakresie interpretacji wyników.
Współpraca z wiodącymi ośrodkami naukowymi w tym obszarach (Uniwersytetem Technicznym w Delft – technika InSAR, Uniwersytetem Technicznym w Wiedniu – technika LiDAR oraz Uniwersytetem Rzymskim – sejsmika GNSS) polegająca na stażach naukowych, wspólnych warsztatach, szkołach letnich, spotkaniach z przedsiębiorcami z branży pozwoli naukowcom, doktorantom i studentom wzmocnić potencjał badawczy UPWr.
Szkoła letnia zorganizowana w ramach projektu GATHERS skierowana jest do studentów studiów magisterskich, doktorantów oraz młodych naukowców z całej Europy zainteresowanych geodezją, geodynamiką i teledetekcją. Celem jest zgromadzenie i wsparcie nowego pokolenia wykwalifikowanych naukowców, aby zacieśnić więzi między pokoleniami i stworzyć nową europejską sieć interdyscyplinarną. Dodatkowo GATHERS ma za zadanie zacieśnić współpracę między naukowcami z Instytutu Geodezji i Geoinformatyki i Wiodącego Zespołu Badawczego SpaceOS na UPWr, z partnerami GATHERS, w celu dalszego rozwijania umiejętności organizacyjnych i liderskich.
Podczas Szkoły Letniej GATHERS odbyło się mnóstwo ciekawych warsztatów fot. archiwum prywatne
– Z ramienia UPWr projekt GATHERS prowadzony jest przez naukowców z Instytutu Geodezji i Geoinformatyki – mówi dr Maya Ilieva, liderka projektu, której praca naukowa dotyczy monitoringu zagrożeń naturalnych i antropogenicznych technologią InSAR oraz sejsmologii. Obecnie naukowczyni pracuje nad tymi zagadnieniami również z prof. Ramonem Hanssenem i dr. Freekiem van Leijenem z Uniwersytetu Technicznego w Delft.
Wśród naukowców z UPWr, którzy pracują nad projektem, jest m.in. prof. Jan Kapłon, specjalista z zakresu GNSS i sejsmologii GNSS. – Oprócz tego, że działa w szeregu projektów rządowych i europejskich, prowadzi kursy sejsmologii GNSS w letniej szkole i hackathony GATHERS z zespołem z Uniwersytetu Rzymskiego – z prof. Mattią Crespi, prof. Augustem Mazzonim, dr Michelą Ravanelli, dr Robertem Ravanelli i Marciem Fortunato – mówi dr Maya Ilieva i dodaje, że kolejnym badaczem zaangażowanym w projekt jest prof. Grzegorz Jóźków, który jest specjalistą od fotogrametrii i teledetekcji, w szczególności LiDAR i pracuje nad szkoleniami i badaniami LiDAR dla Szkoły Letniej GATHERS i organizacją hackathonu wraz z zespołem Uniwersytetu Technicznego w Wiedniu – prof. Norbertem Pfeiferem, dr Camillo Ressl i dr Wilfriedem Karelem. Zespół GATHERS wspiera także prof. Witold Rohm – szef Instytutu Geodezji i Geoinformatyki UPWr oraz lider Wiodącego Zespołu Badawczego SpaceOS. Rola prof. Rohma w projekcie GATHERS polega na wspieraniu osiągnięć naukowych jako kierownik ds. Innowacji i Danych.
Na czym polegała pierwsza Szkoła Letnia GATHERS?
Szkoła Letnia GATHERS składała się z zajęć teoretycznych i praktycznych dotyczących trzech technik geodezyjnych monitorowania deformacji powierzchni Ziemi spowodowanych głównie działalnością antropogeniczną, np. górnictwem podziemnym. Te trzy techniki dotyczą użycia interferometrycznego radaru z aperturą syntetyczną (InSAR), skanowania laserowego (LiDAR) oraz globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS) w sejsmologii. Tematy te zostały wybrane w odniesieniu do głównego celu projektu Horyzont 2020 GATHERS – zbadania możliwości zintegrowanego i nowoczesnego podejścia do monitorowania i modelowania deformacji powierzchni przy użyciu tych trzech technik.
Podczas szkoły letniej przeprowadzono również pomiary terenowe łączące pomiary sejsmologiczne GNSS oraz pomiary UAV (dronów) LiDAR na terenie Zabytkowej Kopalni Ignacy w Rybniku, gdzie odbyła się część wydarzenia.
Prowadzący Szkołę Letnią GATHERS fot. archiwum prywatne
– Zorganizowaliśmy również warsztaty prezentujące najnowsze osiągnięcia naukowe zespołu GATHERS. W ciągu ostatniego roku akademickiego udało nam się uzyskać staże doktoranckie dla trojga młodszych kolegów w siedzibach naszych europejskich partnerów, przy wsparciu ich promotorów z UPWr. W trybie hybrydowym Damian Tondaś współpracował z dr. Freekiem van Leijenem, prof. Ramonem Hanssenem i prof. Hansem van der Marela z Uniwersytetu Technicznego w Delft w sprawie integracji pomiarów GNSS i InSAR do monitorowania deformacji powierzchni na obszarze górniczym w Rybniku. Iwona Kudłacik miała cenną okazję pracować z zespołem prof. Mattii Crespi z Uniwersytetu Rzymskiego nad zastosowaniami GNSS do wykrywania wstrząsów górniczych, a Agata Walicka spędziła bardzo owocny czas w Wiedniu, pracując z prof. Norbertem Pfeiferem i jego zespołem. Innym godnym uwagi efektem tej współpracy jest też projekt NAWA Preludium 20, który w tym roku wygrali dr Walicka i prof. Pfeifer – wymienia dr Ilieva.
Oprócz zdobywania wiedzy uczestnicy mieli okazję rozwinąć też umiejętności miękkie podczas specjalnego kursu, poznać architekturę i historię Wrocławia – zwiedzając miasto z przewodnikiem, ale także zobaczyć wciąż działającą, stuletnią maszynę parową prezentowaną na wystawie w Zabytkowej Kopalni Ignacy w Rybniku.
Pierwsza edycja zakończyła się sukcesem
– Celem pierwszej edycji szkoły było zgromadzenie europejskich naukowców zajmujących się poszczególnymi tematami i rozpoczęcie pierwszego etapu tworzenia zespołu GATHERS z młodych naukowców zainteresowanych monitorowaniem deformacji powierzchni przy użyciu nowoczesnych technik geodezyjnych. I możemy mówić o sukcesie, bo udało nam się osiągnąć wszystkie założone cele – spośród ponad 70 zgłoszeń do udziału w szkole letniej, wybraliśmy 24 uczestników z ośmiu krajów. W sześciu grupach pracowali nad indywidualnymi zadaniami – wyjaśnia dr Maya Ilieva, dodając, że program był bardzo intensywny i obejmował teorię i praktykę w obrębie wymienionych wcześniej trzech technik, a także zawierał zadania terenowe.
Na warsztatach było dużo teorii i praktyki z zakresu trzech zdalnych technik geodezyjnych: radarowych (InSAR), laserowych (LiDAR) oraz nawigacyjnych (GNSS) służących badaniu deformacji gruntu i ocenie ryzyka sejsmicznego. fot. archiwum prywatne
– Zdecydowałam się wziąć udział w Szkole Letniej GATHERS, ponieważ chciałam dowiedzieć się więcej o innych systemach monitorowania w odniesieniu do tego, z którego obecnie korzystam. Zaczęłam więc zajęcia z ciekawością i muszę przyznać, że rzeczywistość przerosła moje oczekiwania! Lekcje były bardzo ciekawe, nie tylko część teoretyczna, ale także ćwiczenia były ważne i bardzo pomogły nam dogłębnie zrozumieć przekazywaną wiedzę. Podczas wyjazdu zdobyłam nie tylko masę przydatnych informacji, ale także poznałam polską kulturę. Nie był to typowy kurs, na którym profesorowie „uczą”, a studenci „się uczą”, ale były to kompleksowe warsztaty w stymulującym środowisku, na których poszerzyliśmy swoją wiedzę. Zdecydowanie było warto – mówi Lorenza Randali.
Rachele Fratini, inna uczestniczka z Włoch, podkreśla, że bycie częścią tego projektu było niesamowitym doświadczeniem. – Postanowiłam się zgłosić, mając nadzieję, że zdobędę dalszą wiedzę na temat połączenia technologii GNSS, którą dobrze znam z pracy magisterskiej, z prawie nieznanymi mi technologiami InSAR i LiDAR. W Szkole Letniej GATHERS panowało przyjazne i nieformalne środowisko, gdzie miałam możliwość lepszego zrozumienia, jak pracować z nowymi technologiami i interpretować dane pozyskane za ich pomocą. Pomogło mi to nie tylko ze strony akademickiej, ale także ze strony technicznej i praktycznej związanej z analizą danych – mówi Rachele, podkreślając, że współpraca z Uniwersytetem Rzymskim, Uniwersytetem Technicznym w Delft i Uniwersytetem Technicznym w Wiedniu zgromadziła jednych z największych ekspertów w dziedzinie. – Nie mogę się doczekać zastosowania zdobytej wiedzy we własnych badaniach – dodaje uczestniczka z Uniwersytetu Rzymskiego.
Nie zawsze było poważnie – czasem było sporo śmiechu fot. archiwum prywatne
– Wziąłem udział w projekcie, ponieważ tematy poruszane podczas szkoły letniej idealnie wpisują się w moją pracę naukową dotyczącą sejsmologii i technologii InSAR, LiDAR i GNSS do monitorowania i modelowania deformacji powierzchni Ziemi i ryzyka sejsmicznego. Wiedząc, że mój poziom wiedzy jest różny – dobry na temat sejsmologii GNSS, umiarkowany na temat InSAR i początkujący na temat LiDAR, chciałem ujednolicić swoją wiedzę – mówi dr Eduard Nastase, naukowiec z Narodowego Instytutu Fizyki Ziemi w Rumunii, dodając, że szkoła letnia dała mu też możliwość nawiązania współpracy i mnóstwo pomysłów na nowe badania.
Letnia Szkoła GATHERS pomogła również dr. Nastase w projekcie CRESCENTO prowadzonego w ramach Krajowej Sieci Sejsmicznej w Rumunii. – Chcemy skierować badania w kierunku monitorowania i modelowania warstw pod powierzchnią ziemi w oparciu o zintegrowaną geodezję i geofizykę, by poprawić naszą zdolność do przewidywania skutków interakcji z tymi warstwami żeby uniknąć lub złagodzić niepożądane efekty – mówi naukowiec.
Ta strona wykorzystuje pliki cookies własne w celu zapewnienia prawidłowego jej działania. Te pliki cookies pozostaną aktywne zawsze, nie ma możliwości wyboru w tym zakresie, ponieważ są to pliki cookies, dzięki którym strona funkcjonuje w prawidłowy sposób. W tych plikach cookies zapisana zostanie informacja o ustawieniach plików cookies użytkownika. Dodatkowo wykorzystywane są pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z narzędzi zewnętrznych. Więcej informacji w polityce prywatności.
Cel
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na reklamy spersonalizowane.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) dotyczących statystyk, np. czasu trwania wizyty.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych, które obsługują funkcje witryny lub aplikacji, np. ustawień języka.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych dotyczących personalizacji, np. rekomendacji filmów
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i inne mechanizmy ochrony użytkowników.