Mamy Wrocławskie Magnolie: za badania nad rowerem miejskim i torowiskami
Magdalena Michałkowska i Mateusz Szołdra zdobyli wyróżnienia w tegorocznym konkursie Wrocławska Magnolia na najlepsze prace magisterskie prezentujące pomysły na badania możliwe do wykorzystania w biznesie. Absolwenci kierunku geodezja i kartografia pracują. Magda w firmie geodezyjnej, Mateusz – projektowej.
- Magdalena Michałkowska analizowała system Wrocławskiego Roweru Miejskiego i szukała nowych lokalizacji stacji
- Mateusz Szołdra badał torowisko na ul. Mickiewicza we Wrocławiu – we współpracy z MPK
Wrocławska Magnolia to konkurs organizowany przez Wrocławskie Centrum Akademickie. Adresowany jest do absolwentów wrocławskich uczelni, którzy w swoich pracach magisterskich podejmują tematykę poprawy szeroko rozumianej jakości życia wrocławian, takie jak ochrona środowiska naturalnego i zdrowia człowieka, czy zagospodarowanie terenów zielonych. Wysokość nagrody pieniężnej dla laureatów może wynieść nawet 10 tys. Zł, w konkursie przyznawane są też wyróżnienia. W osiemnastej edycji Wrocławskiej Magnolii zdobyła je dwójka absolwentów Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, oboje studiowali na kierunku geodezja i kartografia. Magdalena Michałkowska została wyróżniona za pracę dotyczącą Wrocławskiego Roweru Miejskiego, a Mateusz Szołdra za pracę zrealizowaną we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem komunikacyjnym we Wrocławiu, a dotyczącą monitorowania stanu torowisk. Oboje przyznają, że nie wiedzą jeszcze, na co wydadzą pieniądze, jakie wiążą się z przyznanymi im wyróżnieniami.
– Będę się zastanawiać, jak już będą na koncie – uśmiecha się Magda Michałkowska.
Rower na zdrowie
Magdalena Michałkowska (na studiach jeszcze Wawrzynowicz) dzisiaj pracuje w firmie geodezyjnej i uczy w technikum – oczywiście przedmiotów geodezyjnych. Promotorem jej pracy magisterskiej był prof. Krzysztof Sośnica, a temat wynikał z osobistych doświadczeń autorki i życzliwej podpowiedzi opiekuna merytorycznego.
– W czasie studiów mieszkałam w akademiku, na zajęcia na uczelni miałam więc blisko, ale za to Wrocław poznawałam z pomocą nie tylko przewodników, ale przede wszystkim roweru. I w trakcie rozmów, zastanawiania się nad tematem, okazało się, że jest on w zasięgu ręki, czy też stacji Wrocławskiego Roweru Miejskiego – mówi Magdalena Michałkowska.
W pracy magisterskiej, która w konkursie Wrocławska Magnolia zdobyła wyróżnienie, przeprowadziła analizę przestrzenną istniejącej sieci Wrocławskiego Roweru Miejskiego (WRM) z wykorzystaniem przeznaczonych do tego narzędzi geoinformatycznych. Cel: zaproponowanie rozwiązań dążących do jego rozwoju. Powód: możliwość zwiększenia komfortu przemieszczania się mieszkańców miasta, promocja zdrowego trybu życia, ale też i samego Wrocławia pod względem turystycznym.
– Wykorzystanie analiz przestrzennych daje możliwość osiągnięcia otwartego i elastycznego charakteru docelowych rezultatów. Praca poszerza wiedzę nie tylko na temat samego systemu roweru miejskiego, ale też daje możliwość wyznaczenia nowych lokalizacji stacji, tak by w ciągu 20 minut można było dotrzeć na uczelnię, do szkoły czy pracy – tłumaczy absolwentka Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, dodając, że analiza wypożyczeń pomogła dostrzec zależności w działaniu systemu, a ich uwzględnienie może spowodować wzrost liczby użytkowników WRM.
Zaprezentowany przez Magdę Michałkowską pomysł, najatrakcyjniejszy dla dystrybutora WRM firmy Nextbike, może zostać wykorzystany do rozwoju podobnych inwestycji – np. systemu wypożyczeni skuterów miejskich czy hulajnóg.
Tramwaj dla komfortu
Mateusz Szołdra pracę magisterską pisał pod opieką dr Izabeli Wilczyńskiej z Instytutu Geodezji i Geoinformatyki. Zajął się w niej analizą funkcjonalną wybranych metod pomiarowych stosowanych do inwentaryzacji torowiska tramwajowego. Dzisiaj z tramwajami i torowiskami nie ma już nic wspólnego (chyba, że jako pasażer) – pracuje w prywatnej firmie projektowej i zajmuje się projektowaniem domów modułowych.
– Moja praca powstawała w ramach współpracy z MPK, które pracuje nad poprawą jakości podróżowania. Ta jakość zależy m.in. od monitorowania stanu torowisk, który wpływa na niezawodność przejazdów tramwajami – tłumaczy Mateusz Szołdra i przyznaje, że najtrudniejsze w realizacji jego pracy były pomiary prowadzone wzdłuż ul. Adama Mickiewicza.
Badania pozwoliły zebrać szczegółowe informacje na temat stanu geometrycznego toków jezdnych tego odcinka. Dzięki temu określono stan drogi szynowej osobno dla każdej zastosowanej metody pomiarowej, a to pozwoliło na ocenę wykorzystanych instrumentów pomiarowych pod względem przydatności do tego typu prac.
– Wyniki będą mogły zasilić bazę danych wrocławskich torowisk, która usprawnia system zarządzania infrastrukturą torową – mówi absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu dodając, że porównywał też nowoczesne metody pomiarowe (pod różnymi względami), by zaproponować najkorzystniejsze rozwiązanie.
– Dobry stan torowisk powoduje wzrost bezpieczeństwa i poprawia komfort życia mieszkańców miasta. Regularne przeglądy i pomiary są też zgodne z ideą zrównoważonego transportu, która w dłuższej perspektywie zapewnia stabilność ekologiczną oraz ekonomiczną miasta. W dobie wyzwań związanych ze środowiskiem i jakością życia w tym środowisku to temat ważny – dodaje Mateusz Szołdra, podkreślając, że zrealizowane badania pokazały możliwości i ograniczenia metod pomiarowych, które mogą być zastosowane podczas inwentaryzacji torowiska. Taka wiedza może w przyszłości pomóc wykonawcom tych prac, a więc przedsiębiorstwom geodezyjnym, w wyborze najlepszego w aspekcie ekonomicznym i ergonomicznym sposobu pomiaru.
kbk
Przeczytaj także:
|