Kampus Biskupin oczami studentów: zielony i innowacyjny projektowo
Studenci Architektury Krajobrazu UPWr stworzyli projekty zagospodarowania Kampusu Biskupin w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. – Studenckie pomysły są ciekawe i pełne innowacyjnych oraz „zielonych” rozwiązań projektowych. Dlatego powinny być impulsem do podjęcia działań, aby kampus stał się w przyszłości modelową, wielofunkcyjną przestrzenią publiczną Wrocławia – mówi dr Anna Bocheńska-Skałecka.
- Pomysły studentów są innowacyjne, w każdej strategii znalazło się jakieś ciekawe rozwiązanie
- Zielone dachy i zielony Kampus Biskupin – to marzenie młodych
Projekty, które do 16 czerwca można oglądać na posterach w hallu budynku Melioracji C2, powstały w ramach zajęć z Kształtowania Krajobrazu Miast. Ich autorami są studenci pierwszego roku Architektury Krajobrazu oraz studenci Erasmusa. – Impulsem do podjęcia tematu było przystąpienie naszej uczelni do konsorcjum EU GREEN, gdzie jednym z obszarów działań jest kształtowanie terenów uczelnianych kampusów w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju – opowiada dr Anna Bocheńska-Skałecka i dodaje, że zagadnienie „kształtowania terenów zieleni przestrzeni publicznej poprawiającej dobrostan środowiska miejskiego” wpisuje się także w problematykę samego przedmiotu.
W każdej strategii znalazł się ciekawy pomysł lub rozwiązanie
W ramach ćwiczeń studenci musieli m.in. zapoznać się ze współczesnymi trendami w kształtowaniu kampusów uniwersyteckich w Europie oraz kształtowania terenów przestrzeni publicznych po doświadczeniach pandemii. – Problem stanowiły trudności z wyciągnięciem wniosków z przeprowadzonych analiz, szczególnie, że lokalizacja Kampusu Biskupińskiego jest wyjątkowa: teren jest objęty ochroną konserwatorską, znajduje się na terenie tzw. Wielkiej Wyspy, w bezpośrednim sąsiedztwie z jednej strony terenów nadodrzańskich, które mają wysokie walory przyrodnicze, z drugiej – zabudowy mieszkalnej – mówi naukowczyni UPWr.
Podkreśla, że mimo to jest bardzo zadowolona, że temat udało się zrealizować, a dodatkowo stanowi on bardzo ciekawy materiał do dalszych działań. – Dziękuję wszystkim zespołom studenckim za koncepcje, a także za dobrą atmosferę podczas naszych spotkań. Myślę, że w każdej strategii znalazł się jakiś ciekawy pomysł lub rozwiązanie – dodaje dr Bocheńska-Skałecka i zwraca uwagę, że wszystkie zespoły projektowe w swoich strategiach odnosiły się do profilu uczelni – przyrodniczego i prośrodowiskowego.
To widać również w hasłach przewodnich dla Kampusu Biskupin. Jedno z nich, zespołu w składzie Marietta Kozica, Olga Kozieł i Emilia Krenz: „Kampus Biskupin, jako błękitno-zielone miejsce do nauki, wypoczynku i rekreacji” podkreśla np. delikatność i harmonię relacji między człowiekiem a naturą.
Kampus jako teren zielony
Ciekawą strategię aktywizacji zaprezentował natomiast zespół Joanny Zahor, Wandy Ziętek i Aleksandry Zdrojewskiej. Jest tam wyraźne etapowanie oraz podział terenu na strefy: publiczną z placem spotkań oraz pół publiczną, która ma służyć edukacji na wolnym powietrzu.
Na uwagę zasługują też pomysły na autorską małą architekturę zespołu Karoliny Gąszczak i Karoliny Kelner. Zaprojektowane zostały siedziska, ławki będące jednocześnie elementami tzw. informacji wizualnej, bramy wejściowe z „zielonymi dachami”, które z jednej strony mają pomóc w orientacji przestrzennej na terenie Kampusu, a z drugiej wzmocnić jego wizerunek jako terenu zieleni publicznej UPWr.
– Co bardzo ważne, podczas prac projektowych zespoły uwzględniły informacje dotyczące działań planowanych i realizowanych na Kampusie Biskupin. W tym miejscu chcę podziękować kilku osobom za pomoc i czas poświęcony studentom. To dr Sylwia Wierzcholska, dr Małgorzata Świąder i prof. Krzysztof Lejcuś. Liczę, że materiał, który stworzyliśmy ze studentami, może okazać się przydatny w kontekście EU GREEN zarówno jako baza dla przyszłych działań inwestycyjnych, ale też np. edukacyjno-dydaktycznych. Każdy zespół w swojej strategii uwzględnił możliwość etapowania projektu, a także rozwiązania minimalne, optymalne i maksymalne, co daje możliwość realizacji etapami, z uwzględnieniem ograniczeń finansowych, albo też wykorzystanie materiału w wnioskach o dofinansowanie proponowanych rozwiązań – podsumowuje dr Anna Bocheńska-Skałecka.
Projekty powstały w kilku studenckich zespołach (grupy mogły liczyć od 2-4 osób, studenci dobierali się dowolnie):
Ze wszystkimi projektami można zopoznać się klikając w ten link. |