eu_green_logo_szare.png

Aktualności

Autentyczna dydaktyka – dr Rozwadowska wyróżniona przez studentów

Dr Aleksandra Rozwadowska z Katedry Biostruktury i Fizjologii Zwierząt została wyróżniona przez studentów jako jedna z najlepszych dydaktyczek Wydziału Medycyny Weterynaryjnej. Jej filozofia nauczania opiera się na tworzeniu środowiska, w którym studenci mogą być sobą, co sprzyja efektywnemu przyswajaniu wiedzy i budowaniu pozytywnych relacji między wykładowcą a studentem.

Dr Rozwadowska prowadzi zajęcia z anatomii zwierząt oraz anatomii topograficznej, zarówno dla grup polskojęzycznych, jak i anglojęzycznych (English Division). – Lubię uczyć rzeczy, w których czuję się dobrze, i widzę, że studenci to doceniają. Chcę, żeby wiedzieli, że czas spędzony na moich zajęciach nie jest zmarnowany i że wyniosą z nich wiedzę – podkreśla. Jej zaangażowanie i głęboka wiedza w dziedzinie anatomii sprawiają, że studenci cenią jej zajęcia i chętnie uczestniczą w ćwiczeniach.

– Staram się mieć dobre relacje ze studentami, oparte na autentyczności. Gdy przychodzę na zajęcia, jestem dalej sobą, Olą Rozwadowską. Nie udaję bardziej poważnej ani bardziej wyluzowanej osoby niż jestem. Po prostu jestem sobą – mówi wykładowczyni. Zdaniem dr Rozwadowskiej, studenci potrafią wyczuć, kiedy wykładowca jest nieszczery, dlatego autentyczność jest kluczowa w budowaniu zaufania i otwartej komunikacji. – Staram się, żeby nasza relacja była w pewnym stopniu partnerska, ale pamiętajmy, że muszę też oceniać ich postępy. Nie będę więc ich koleżanką. Ważne jest, żeby szacunek był naturalny i wynikał z wzajemnego traktowania – wyjaśnia dr Rozwadowska. W przeciwieństwie do stresującego środowiska, atmosfera otwartości i wzajemnego szacunku pozytywnie wpływają na przyswajanie wiedzy. 

Oczywiście stresu nie da się całkowicie wyeliminować – na przykład często się słyszy wśród studentów, że kolokwia praktyczne z anatomii, takie jak szpilki in situ, mogą być dla wielu źródłem stresu. Mimo, że 30 sekund na jedną szpilkę wydaje się krótkim czasem, dr Rozwadowska uważa, że wystarczy, jeśli studenci opanują nerwy i skupią się na zadaniu. Wykładowczyni zdaje sobie jednak sprawę, że dokładanie studentom stresu w takich sytuacjach nie jest wskazane. Dlatego dba o pozytywną atmosferę.

rozwadowska-1.jpg
Dr Aleksandra Rozwadowska
fot. Tomasz Lewandowski

Stres nie jest jedynym wyzwaniem, z jakim muszą się mierzyć współcześni studenci oraz wykładowcy. Dr Rozwadowska zauważa zmiany w zachowaniu studentów, które wynikają z nowych realiów w jakich przyszło im studiować – takich jak pandemia, przez którą połowę liceum uczyli się zdalnie. – Studenci, którzy do nas obecnie przychodzą są często bardziej osamotnieni i indywidualistyczni, co przekłada się na ich wzajemne relacje czy też ich sposób komunikacji – na przykład wolą pisać maile niż zadawać pytania na zajęciach – zauważa. Ta zmiana w sposobie komunikacji wymaga od wykładowców elastyczności i dostosowania się w pewnym stopniu do nowych preferencji studentów i otwartości na różnorodne formy kontaktu.

Innym wyzwaniem przed jakim stoi dr Rozwadowska w codziennej pracy, to m.in. praca z grupami anglojęzycznymi. – Uczenie studentów z różnych kultur wymaga otwartości i zrozumienia ich zwyczajów. Na zajęciach bywa zupełnie inaczej niż z polskimi studentami, którzy dorastali w tym samym środowisku co ja, czy też mieli podobne doświadczenia – mówi dr Rozwadowska. – Taka różnorodność kulturowa wymaga od nas elastyczności i zdolności adaptacyjnych, aby skutecznie przekazywać wiedzę i zrozumieć różne konteksty zachowań studentów – dodaje.

Pomimo tych wyzwań, dr Rozwadowska przyznaje, że dydaktyka sprawia jej ogromną satysfakcję, szczególnie w momentach, gdy studenci zaczynają rozumieć i dzielić jej entuzjazm do przedmiotu. – Najbardziej lubię, gdy tłumaczę coś z pasją i widzę, że studenci to rozumieją i przejmują mój entuzjazm – mówi. Poza nauczaniem przedmiotów, dr Rozwadowska stara się przekazywać studentom wartości związane z życiem akademickim i równowagą między nauką a odpoczynkiem. – Nie samą nauką student żyje. Zachęcam więc ich zawsze do uczestnictwa w wydarzeniach takich jak juwenalia, aby w ich życiu był balans – podkreśla dydaktyczka.

Powrót
10.07.2024
Głos Uczelni
dydaktyka

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpglogo-1.png