eu_green_logo_szare.png

Aktualności

Atmosfera otwartości i zaufania kluczem do efektywnej dydaktyki

Dr Patrycja Wróblewska z Wydziału Biologii i Hodowli Zwierząt o praktycznym podejściu do edukacji, istotności tworzenia komfortowego środowiska dla studentów oraz otwartej komunikacji w procesie nauki.

Dr Wróblewska prowadzi zajęcia z dziedziny żywienia zwierząt i paszoznawstwa. Jej podejście do edukacji głęboko zakorzenione jest w przekonaniu o potrzebie stworzenia odpowiedniego środowiska dla studentów i praktycznym podejściu do nauczania. –  Do zajęć staram się zawsze dobierać odpowiednie metody i formy nauczania – mówi, podkreślając znaczenie stworzenia środowiska sprzyjającego otwartej wymianie myśli. Inspirację czerpie także z domu, gdzie jej mama, również nauczycielka, pokazała jej, jak dużą rolę w kształtowaniu postaw wobec nauki odgrywa podejście nauczyciela.

Budowanie otwartej komunikacji i wzajemnego zaangażowania

– Podchodzę do nauki na zasadzie partnerstwa. Na samym początku zajęć staram się zaciekawić studentów daną tematyką, która oparta jest na dyskusji czy grupowym rozwiązywaniu problemu, co wpływa na aktywność studentów, ponieważ uważam, że twórcza współpraca jest kluczowym elementem dydaktyki – mówi z uśmiechem dr Wróblewska, którą studenci ocenili pozytywnie w ankietach już po pierwszym roku pełnego nauczania. W poprzednich latach prowadziła zajęcia w ramach studiów doktoranckich.

– To bardzo motywujące, ponieważ zadowolenie studentów sprawia mi największą radość – dodaje wykładowczyni, podkreślając, że największą satysfakcję w procesie edukacji przynosi widok zaangażowanych i zadowolonych studentów, a także świadomość, że przekazana wiedza zostaje z nimi i znajduje odzwierciedlenie w ich ocenach i dalszej pracy.

Dr Patrycja Wróblewska
Dr Patrycja Wróblewska: – Podchodzę do nauki na zasadzie partnerstwa
fot. Tomasz Lewandowski

Metody nauczania wykładowczyni łączą wiedzę teoretyczną z wiedzą praktyczną, zwłaszcza w kontekście zajęć z żywienia zwierząt i paszoznawstwa. – Przede wszystkim staram się, żeby na zajęciach nie bazować wyłącznie na wiedzy przekazywanej „na sucho”, tylko by studenci mogli na żywo zobaczyć różne komponenty paszowe, bo wiem, że nie każdy ma możliwość i dostęp do tego na co dzień – tłumaczy, podkreślając, jak ważne jest, aby studenci mogli samodzielnie dokonać oceny czy rozróżnienia pasz, co w przyszłości może być istotnym elementem ich pracy zawodowej. W ten sposób stara się przekazać studentom nie tylko suchą wiedzę, ale również zaszczepić w nich pasję i zrozumienie dla swojej przyszłej profesji. 

– Nauka powinna być procesem dwustronnym, gdzie studenci są nie tylko biernymi odbiorcami wiedzy, ale także aktywnie uczestniczą w zajęciach – mówi dr Wróblewska, podkreślając, że dyskusja i dzielenie się doświadczeniami są fundamentem skutecznej edukacji.

Żywienie zwierząt to istotna kwestia, nie tylko dla studentów

Od niedawna dr Wróblewska prowadzi zajęcia nie tylko z żywienia zwierząt i paszoznawstwa, ale także z żywienia koni. To istotna wiedza, nie tylko dla studentów, ale także dla każdego posiadacza tych zwierząt. Dydaktyczka podkreśla, jak ważnym aspektem jest racjonalne podejście do żywienia zwierząt – dzięki temu możemy utrzymać naszych podopiecznych w dobrej kondycji i zdrowiu. Podkreśla też potrzebę edukacji właścicieli w zakresie prawidłowego żywienia. Odpowiednio zbilansowana dieta może zapobiegać niektórym schorzeniom czy przyspieszać rekonwalescencję.

pies
 dzięki racjonalnemu podejściu do żywienia zwierzą możemy utrzymać podopiecznych w dobrej kondycji i zdrowiu
fot. Shutterstock

W jakim kierunku zmierzamy?

Podnosząc kwestię przyszłości dydaktyki w kontekście rosnącej roli technologii, dr Patrycja Wróblewska twierdzi, że choć nowoczesne narzędzia są cenne, kluczowe pozostaje utrzymanie równowagi między korzystaniem z nich a rozwijaniem umiejętności krytycznego myślenia i samodzielnego poszukiwania wiedzy. 

Zdaniem dr Wróblewskiej, współczesna edukacja stoi przed wyzwaniem adaptacji do szybko zmieniającego się świata, gdzie dostęp do informacji jest większy niż kiedykolwiek, a rola nauczyciela ewoluuje w kierunku przewodnika po skomplikowanym świecie wiedzy. Jak podkreśla wykładowczyni, kluczem do sukcesu jest elastyczność, otwartość na zmiany i gotowość do ciągłego uczenia się – zarówno ze strony nauczycieli, jak i studentów. – Mam nadzieję, że dynamiczny rozwój technologii oraz zmieniające się potrzeby i oczekiwania młodszych pokoleń przyczynią się do ewolucji metod nauczania, które wniosą edukację na jeszcze wyższy poziom – podsumowuje dr Patrycja Wróblewska.

Powrót
04.04.2024
Głos Uczelni
dydaktyka

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg