eu_green_logo_szare.png

Aktualności

VI Ogólnopolski Kongres Tutoringu na UPWr

Jak rozwijać potencjał intelektualny studentów? Jak uczyć samodzielnej pracy? Jak poznawać mocne i słabe strony? Mamy 22 bezpłatne wejściówki dla naszych pracowników na dwudniowy kongres!

W dniach 31 maja i 1 czerwca w Centrum Dydaktyczno-Naukowym UPWr odbędzie się VI Ogólnopolski Kongres Tutoringu. Organizatorem głównym jest Collegium Wratistaviense, instytucja promująca tutoring, mentoring, innowacje w edukacji oraz dobre przywództwo. Nasza uczelnia, zainteresowana tutoringiem akademickim jako metodą wspierającą kształcenie w kierunku efektywności badawczej, osiąganej w relacji mistrz-uczeń, przyjęła rolę partnera strategicznego Kongresu.

tutoring2
fot. Shutterstock

– Tutoring jest w Polsce jeszcze wciąż elitarną metodą, jednak o olbrzymim znaczeniu tak dla studentów, tutorów, jak i uczelni, która podnosi dzięki niej swój prestiż. Zwykle pracuje się przy jej użyciu z najbardziej ambitnymi i zaangażowanymi studentami – co nie zawsze oznacza, że posiadającymi najwyższą średnią. Tutoring pozwala odkryć potencjał i znaleźć motywację, dzięki czemu student, który w trakcie zajęć w grupie jest uważany za przeciętnego, odkrywa swoje mocne strony i znacznie polepsza swoje wyniki w interesujących go obszarach. Wielu studentów, którzy decydują się na odbycie procesu tutorskiego, trwającego na przykład około ośmiu spotkań, mówi potem, że było to dla nich life changing experience, doświadczenie, które zmienia życia, a przynajmniej podejście do nauki, uniwersytetu czy kariery zawodowej – tłumaczy Bartosz Fingas, kierownik programowy Collegium Wratislaviense.

Bartosz Figas dodaje, że tutoring ma znaczenie również dla samych tutorów, którzy niejednokrotnie twierdzą, że dzięki pracy jeden na jeden ponownie odkrywają satysfakcję z dydaktyki, sami się rozwijają, a czasami nawet wychodzą z dydaktycznego wypalenia zawodowego.

– Kompetencje tutorskie – budowanie motywacji wewnętrznej, umiejętność zadawania pytań skłaniających do myślenia, udzielania konstruktywnej i motywującej informacji zwrotnej czy używanie metod problemowych – są kompetencjami, które z powodzeniem można wykorzystać również w pracy w grupie. Zwiększa to zaangażowanie studentów oraz sprawia, że uzyskują lepsze wyniki w nauce – podkreśla Bartosz Fingas.

Z czym się to je?

Tutoring, opierając się na twórczym paradoksie wspierania i wymagania, partnerstwa i podążania za mistrzem, może stanowić kwintesencję idei jedności badań i kształcenia.

Tutoring akademicki to metoda dydaktyczno-rozwojowa służąca rozwijaniu potencjału intelektualnego studentów oraz uczeniu ich samodzielnej pracy. Jego początków można się doszukiwać w humboldtowskim modelu partnerskiej wspólnoty uczących i uczących się, którzy wspólnie poszukują odpowiedzi na pytania współczesności.

Tutoring, opierając się na twórczym paradoksie wspierania i wymagania, partnerstwa i podążania za mistrzem, może stanowić kwintesencję idei jedności badań i kształcenia.

Metoda ta wpisuje się w specyfikę pracy w zespole naukowo-badawczym, której najwyższa jakość i efektywność staje się celem na uczelni pretendującej do statusu uczelni badawczej.

tutoring1
fot. Shutterstock

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu od lat buduje swoje doświadczenie w wykorzystywaniu metody tutoringu w dydaktyce akademickiej w obszarze przedmiotów przyrodniczych.

– W 2014 roku nasza uczelnia z sukcesem zrealizowała w ramach projektu „Zarządzanie potencjałem dydaktycznym UPWr poprzez wdrożenie technologii IT” program mentorsko-tutoringowy z udziałem 15 mentorów-tutorów oraz 15 podopiecznych – przypomina Urszula Siembieda z Centrum Kształcenia Ustawicznego, współorganizatora rozpoczynającego się w przyszłym tygodniu kongresu. Nauczyciele UPWr prowadzą szerokie spektrum przedmiotów z wykorzystaniem narzędzi tutoringowych i coachingowych. Często są to seminaria dyplomowe, ale narzędzia te mają także zastosowanie w dydaktyce języków obcych, przedmiotów o charakterze metodologicznym, prowadzenia tak studentów uzdolnionych, jak i potrzebujących wsparcia czy studentów z dysfunkcjami.

– Tutoring umożliwia personalizację nauczania. Nauczyciel jest partnerem, a relacja ze studentem jest rozwijająca dla obu stron. Można wspierać ucznia zgodnie z jego potrzebami, a więc skupiać się na słabych stronach i wspierać mocne, rozwijając potencjał danej osoby. Pozwala – i to jest nie do przecenienia – kształtować umiejętności planowania własnego rozwoju – mówi Ewa Hajdasz, dyrektor Studium Języków Obcych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, która uczestniczy w najnowszym projekcie tutoringowym realizowanym przez naszą uczelnię.

– W projekcie ministerstwa nauki realizowanym w ramach programu „Mistrzowie dydaktyki” bierze udział grupa pięciu dydaktyków. Przewiduje się wizyty studyjno-szkoleniowe w europejskich ośrodkach akademickich specjalizujących się w tutoringu jako skutecznej metodzie dydaktycznej, a następnie realizację opieki tutorskiej w ramach wybranych przedmiotów w toku kształcenia na UPWr – dodaje Urszula Siembieda.

Oprócz Ewy Hajdasz biorą w nim udział dr Wojciech Kilian, dr Magdalena Raftowicz, prof. Szymon Szewrański i dr Robert Karczmarczyk. Projekt „Mistrzowie dydaktyki” będzie realizowany na naszej uczelni do 31 grudnia 2020 roku.

Czas na zajęcia

Dlaczego warto wziąć udział w kongresie na UPWr?

Bartosz Fingas, kierownik programowy Collegium Wratislaviense, zachęca: – To miejsce zarówno dla praktykujących tutorów i doświadczonych dydaktyków, jak i dla osób, które z tutoringiem spotykają się po raz pierwszy. Inspirujące wystąpienia znanych ekspertów z zakresu rozwoju i edukacji mogą zmienić nasz sposób myślenia o nauczaniu. Warsztaty narzędziowe – każdy uczestnik może wybrać cztery spośród 20 propozycji, pozwolą poznać i przećwiczyć konkretne narzędzia i techniki do wykorzystania zarówno w tutoringu, jak i w pracy z grupą studentów.

Panel dobrych praktyk tutoringu akademickiego i innowacji dydaktycznych pozwoli uczestnikom poznać konkretne przypadki uczelni lub wydziałów, które wdrażają tutoring (jak również inne innowacje, np. Problem Based Learning), zobaczyć, jak to funkcjonuje, ale również poznać wyzwania i trudności, które się wiążą z ich wykorzystywaniem.

tutoring3
fot. Shutterstock

– Prelegenci chętnie dzielą się doświadczeniami, zarówno tym, jakie są efekty tutoringu, ale też jak go wdrożyć i jak pokonać trudności, które mogą się z tym wiązać – podkreśla Bartosz Fingas i dodaje z uśmiechem, że uczestnicy dotychczasowych kongresów chwalą je również za świetną  atmosferę, niespotykaną na innych konferencjach oraz możliwość poznania wielu pasjonatów dydaktyki i rozwoju.

Co warto wiedzieć?

VI Ogólnopolski Kongres Tutoringu to świetna okazja do pogłębienia i skonfrontowania własnych doświadczeń z tymi, które mają przedstawiciele społeczności akademickiej z uznanych, ogólnopolskich ośrodków. Tegoroczna edycja nosi podtytuł: „między wspieraniem a wymaganiem” i jest poświęcona w szczególności zagadnieniu motywowania. W każdym z dwóch dni Kongresu przewiduje się sesję główną – wykładową – oraz równoległe sesje panelowe i warsztatowe. Szczegółowe informacje na temat Kongresu można znaleźć na stronie, a także na stronie głównego organizatora. Ze strony UPWr w organizacji Kongresu uczestniczy CKU.

Już dzisiaj zapraszamy do bezpłatnego udziału w panelu dobrych praktyk tutoringu akademickiego i innowacji dydaktycznych –  31 maja w godzinach 14:20 - 16:10. O tutoringu i innowacjach dydaktycznych na uczelniach opowiedzą: dr Edyta Nowak-Żółty – Tutoring akademicki – czyli jaki model tutoringu jest oczekiwany przez studentów a jaki przez tutorów w relacji akademickiej; dr Anna Witek-Crabb, dr Sylwia Wrona – BIPS, czyli tutoring na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu; Paweł Jasiński – W stronę personalizacji edukacji - czy rozwój powinien boleć. Tutoring w Collegium da Vinci w Poznaniu; Aneta Powroźnik, dr Anna Stanisławska-Mischke - Metody problemowe na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Osoby zainteresowane wystąpieniem, są proszone o przesłanie tematu wystąpienia i krótkiej (2-zdaniowej) jego charakterystyki na adres: urszula.siembieda@upwr.edu.pl

Rozdajemy wejściówki!

Na pracowników naszej uczelni czekają też 22 bezpłatne wejściówki na całe obrady Kongresu. Uczestnictwo obejmuje sesję główną oraz udział w czterech warsztatach w ramach czterech różnych tur warsztatowych (jeden warsztat lub panel w ramach każdej tury). Zainteresowanych prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego na stronie.

O udziale decyduje kolejność zgłoszeń, które przyjmowane są do 24 maja. Serdecznie zapraszamy!

kbk

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg