Piwo warzone przez absolwentów Wydziału Nauk o Żywności UPWr we wrocławskim Browarze Stu Mostów zdobyło tytuł najlepszego nowego piwa na świecie 2016.
Takim sukcesem nie może się pochwalić żaden browar na świecie. Browar Stu Mostów, w którym królują absolwenci Wydziału Nauk o Żywności otrzymał tytuł "Best new beer in the world". Piwo ART#9 Oatmeal Hoptart dostało w sumie trzy medale. Tym samym zostało uznane przez prestiżowy portal RateBeer za najlepsze piwo minionego roku.
Browar Stu Mostów rozpoczął piwną rewolucję we Wrocławiu. Powstał w 2014, jako pierwszy rzemieślniczy browar od lat. Jego właściciele zamiłowanie do piwa przywieźli z zagranicy, zgromadzili fachowców i pasjonatów, znaleźli niemieckiego producenta sprzętu i miejsce z klimatem, po dawnym kinie Wodomierz, a potem rozpoczęli produkcję piwa, która okazała się strzałem w dziesiątkę. Chwilę później mapa Polski, a szczególnie Wrocławia i jego okolic pokryła się nowo powstającymi, małymi browarami.
Absolwenci Uniwersytetu Przyrodniczego i pracownicy Browaru Stu Mostów: (od lewej) Maciej Kośnik, Michał Żankowski, Jakub Borowski i główny piwowar – Mateusz Gulej /fot. Tomasz Lewandowski
Głównym piwowarem w Browarze Stu Mostów jest Mateusz Gulej – absolwent biotechnologii oraz technologii żywności i żywienia człowieka na Uniwersytecie Przyrodniczym. – Piwo i jego smak lubiłem zawsze, a fascynacja przyszła na studiach. Na zajęciach z technologii piwowarstwa tak bardzo urzekł mnie fakt, że można sobie samemu zrobić piwo, że zacząłem je warzyć w akademiku. Byłem chyba najpopularniejszym studentem na roku – śmieje się Gulej, który jeszcze w czasie studiów podjął decyzję, że chce pracować jako piwowar i wyjechał na pół roku do Kanady: – Pisałem pracę magisterską i prowadziłem malutki browar, w którym wszystko zależało ode mnie. Sprzęt był produkcji chińskiej i cały czas się psuł, ale dzięki temu bardzo szybko nauczyłem się wielu rzeczy, które po powrocie pozwoliły mi dostać pracę w Browarze Stu Mostów.
Pracują w nim również Michał Żankowski, pomocnik i wsparcie głównego piwowara, Maciej Kośnik, człowiek od kontroli i oceny gotowego produktu, oraz Jakub Borowski odpowiedzialny za sprzedaż i marketing. Wszyscy studiowali technologię żywności i żywienie człowieka na UPWr, wszyscy byli członkami Studenckiego Koła Technologii Rolnej i Przechowalnictwa – sekcji Browarników, i wszyscy zaczynali od warzenia piwa w domu. Teraz uczelnia wykorzystuje swoje zdolności i sukcesy w kształceniu piwowarów również na studiach podyplomowych – w październiku 2016 roku ruszyły pierwsze w Polsce studia z technologii piwowarstwa.
fot. Tomasz Lewandowski
Browar wytwarza 3,5 tys. hektolitrów piwa rocznie, z czego 80% sprzedaje głównie na rynku lokalnym, „wokół komina”. Ale piwo eksportowane jest również do Niemiec, Czech, Austrii, Holandii i Danii, debiutuje właśnie w Stanach Zjednoczonych i w Chinach. I to właśnie konsumenci z całego świata wybrali najlepsze piwa na portalu RateBeer, a wśród nich piwo ART9 Oatmeal Hoptart z Browaru Stu Mostów.
Pod marką ART kryją się piwa współtworzone z innymi browarami lub miłośnikami piwa, np. z kabaretem Neonówka. Zwycięski trunek powstał we współpracy z Bristol Brewing Company z Colorado Springs. – Użyliśmy najbardziej aromatycznych chmieli ze Stanów i Australii – Citra, Topaz i Galaxy. Dodawaliśmy je tylko metodą late hopping, czyli na zimno. Połączyliśmy z aksamitnością płatków owsianych. Powstało piwo lekkie, kwaśne, a jednocześnie orzeźwiające – opowiada Mateusz Gulej. Uwarzone przez niego piwo zdobyło także złoty medal w ramach stylu Berliner Weisse i w kategorii piw niskoalkoholowych.
Ta strona wykorzystuje pliki cookies własne w celu zapewnienia prawidłowego jej działania. Te pliki cookies pozostaną aktywne zawsze, nie ma możliwości wyboru w tym zakresie, ponieważ są to pliki cookies, dzięki którym strona funkcjonuje w prawidłowy sposób. W tych plikach cookies zapisana zostanie informacja o ustawieniach plików cookies użytkownika. Dodatkowo wykorzystywane są pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z narzędzi zewnętrznych. Więcej informacji w polityce prywatności.
Cel
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na reklamy spersonalizowane.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) dotyczących statystyk, np. czasu trwania wizyty.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych, które obsługują funkcje witryny lub aplikacji, np. ustawień języka.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych dotyczących personalizacji, np. rekomendacji filmów
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i inne mechanizmy ochrony użytkowników.