Uniwersytet Dzieci – dlaczego warto uczyć
500 naukowców z różnych dziedzin, scenariusze lekcji pobrane przez 12 tys. nauczycieli i zrealizowanych wśród 400 tys. dzieci. Uniwersytet dla najmłodszych okazał się strzałem w dziesiątkę, a o tym jak go rozwijać rozmawiano na Uniwersytecie Przyrodniczym.
„Śniadanie darczyńców” – tak nazwano spotkanie, w którym uczestniczyli przedstawiciele Fundacji Uniwersytet Dzieci, od 2007 roku organizującej wspólnie z uczelniami zajęcia i warsztaty dla dzieci w wieku od 6 do 13 lat. Uczestniczyli w nim m.in. rektor Uniwersytetu Przyrodniczego Roman Kołacz, Marek Bojarski – rektor Uniwersytetu Wrocławskiego i Piotr Kielan, rektor Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.
– Jestem szczęśliwy, że możemy się spotkać wśród przyjaciół Uniwersytetu Dzieci, bo to pokazuje, że kształcimy nie na trzech, ale na pięciu poziomach. Nie tylko na studiach licencjackich, magisterskich i doktoranckich, ale też dbamy o najmłodszych i najstarszych. Sam zresztą jestem pod wrażeniem sukcesu Uniwersytetu Dzieci, bo załatwiałem miejsce dla wnuka mojego przyjaciela, co pokazuje, jak ogromnym zainteresowaniem cieszą się te zajęcia – powiedział prof. Kołacz.
Uniwersytet Dzieci współpracuje z uczelniami we Wrocławiu, Krakowie, Warszawie i Olsztynie. Zajęcia odbywają się nie tylko w tych samych murach, gdzie wykształcenie zdobywają studenci, ale w muzeach, parkach technologicznych i innych organizacjach wiedzy.
W ciągu ponad ośmiu lat istnienia przez ten wyjątkowy uniwersytet przeszło 20 tysięcy dzieci, a pełen ośmioletni cykl edukacji ma za sobą 6200.
– To wyjątkowe doświadczenie dla nich, ale też i dla nas, patrzących jak się rozwijają, dojrzewają, jak nie tracąc ciekawości świata, poszerzają swoją wiedzę – mówiła Aneta Grąbczewska, prezes Zarządu Fundacji.
W ciągu roku akademickiego w programie Uniwersytetu Dzieci uczestniczy blisko 1400 dzieci we Wrocławiu i 6 tysięcy w całej Polsce – w jednym ośrodku akademickim. W całej Polsce jest to ponad 6000 dzieci, dla których wykłady i warsztaty prowadzi 500 naukowców z różnych dziedzin nauki. Zajęcia odbywają się w przestrzeni uczelni, co najmniej dwa razy – w soboty – w miesiącu.
Nasi wykładowcy odpowiadali dzieciom na tak trudne pytanie jak np. ile aut udźwignie most? Dr inż. Wojciech Kilian nie tylko opowiedział o najdłuższym moście na świecie – Perłowym, który ma prawie 4 kilometry długości i łączy dwie japońskie wyspy, ale tłumaczył też, co jest najważniejsze przy budowaniu każdego mostu. Dr Małgorzata Proćków wyjaśniła, czy ślimaki widzą i czują, a Natalia Kuśmierek na warsztatach pokazywała dzieciom, ile jest życia w kropli wody – a to tylko nieliczne z prowadzonych przez pracowników Uniwersytetu Przyrodniczego zajęć z najmłodszymi.
kbk