Szkoła Doktorska UPWr dostała 2 mln zł z programu STER
NAWA – Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, przyznała finansowanie w ramach programu STER na umiędzynarodowienie szkół doktorskich. W gronie 16 placówek, na trzecim miejscu, jest też Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, którego Szkoła Doktorska dostanie 2 miliony 97 125 złotych.
Pierwszy wniosek do programu STER Szkoła Doktorska UPWr złożyła w 2019 roku. Oceniony został bardzo wysoko, ale finansowania nie dostał.
– Zabrakło nam punktów przyznawanych za status uniwersytetu badawczego. W konkursie Inicjatywa Doskonałości Uczelnia Badawcza zajęliśmy miejsce poza finałową dziesiątką, która premiowana była także bonusowymi punktami przy aplikowaniu o finansowanie ze środków NAWA, w tym w programie STER – mówi prof. Małgorzata Korzeniowska z Rady Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu i od razu dodaje, że merytorycznie projekt, jaki złożyła SD, został oceniony bardzo wysoko, w jednej z recenzji autor zastanawiał się nawet, czy przedstawione działania nie są zbyt szeroko zakrojone, ale…
– Nie odwołaliśmy się. Zdecydowaliśmy, jako Rada SD, że poprawimy projekt i wystartujemy ponownie. I tym razem znaleźliśmy się w gronie szesnastu placówek naukowych premiowanych finansowaniem działań mających na celu zwiększenie umiędzynarodowienia – mówi prof. Korzeniowska podkreślając, że do tego sukcesu przyczynili się zarówno członkowie Rady SD, osoby współpracujące ze szkołą, jak również pracownicy Działu Nauki i Biura Współpracy z Zagranicą UPWr.
Prof. Małgorzata Korzeniowska: – Fundusze z programu STER pomogą nam w promocji Szkoły Doktorskiej fot. Tomasz Lewandowski
Przyznane ponad 2 miliony złotych mają zostać wydane do końca 2024 roku. W budżecie rozplanowanym na trzy lata wydzielono fundusz przeznaczony na wyjazdy zagraniczne w postaci krótkoterminowych staży (od jednego do trzech miesięcy) i wizyt dla studentów Szkoły Doktorskiej UPWr – zarówno na uczelniach, jak też w centrach naukowo-badawczych czy laboratoriach i klinikach. Założenie jest proste: najlepsi wyjeżdżający zagranicę mają nie tylko budować własną sieć kontaktów, ale też być wizytówką szkoły, w której realizują swój doktorat i projekt badawczy. Z tej części budżetu będą też finansowane wyjazdy promotorów – bo to oni mają za zadanie proponować kandydatom jak najbardziej aktualne tematy doktoratów realizowanych w ramach w międzynarodowej interdyscyplinarnej współpracy na najwyższym poziomie, w tym także w ramach projektów z finansowaniem zewnętrznym.
– Dzięki pieniądzom z programu STER chcemy pozyskać najlepszych kandydatów do naszej szkoły. Mamy zaplanowane intensywne kursy dla międzynarodowych studentów zainteresowanych kontynuacją nauki w SD, które prowadzone będą wspólnie z uczelniami zagranicznymi, z którymi współpracujemy. Zakładamy organizację szeregu webinarów, wykładów, seminariów, treningów i zajęć praktycznych w laboratoriach UPWr, w tym część oczywiście w systemie on-line, a część w formie otwartej dla chętnych z uczelni krajowych – mówi prof. Małgorzata Korzeniowska i dodaje, że sama w tym tygodniu ma seminarium na Uniwersytecie Migueala Hernandeza w Elche, oczywiście w trybie on-line.
Jak tłumaczy prof. Korzeniowska, z analiz Szkoły Doktorskiej wynika, że trudno jej konkurować z prestiżowymi uczelniami brytyjskimi, niemieckimi czy francuskimi. Wyznaczono więc kierunki obecności w miejscach, gdzie również można znaleźć bardzo dobrych kandydatów do SD, przyszłych adeptów nauki, docierając do nich z informacjami o Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu i jej ofercie programowej, jak również benefitach związanych z realizacją doktoratu właśnie na naszej uczelni. W projekcie opartym na wiodących i rozpoznawalnych w środowisku międzynarodowym (m.in. dzięki liczbie cytowań prac) osobowościach naukowych UPWr tj. prof. Aneta Wojdyło, prof. Agnieszka Noszczyk-Nowak, prof. Andrzej Białowiec, prof. Krzysztof Marycz czy prof. Krzysztof Sośnica, położono nacisk na współpracę i kontakty z uczelniami z całej Europy. W STER-ze zaplanowano także fundusze na celowaną promocję Szkoły Doktorskiej bezpośrednio na uniwersytetach, w tym zwłaszcza z Europy centralnej, południowej i południowo-wschodniej.
– Mamy listę uczelni, z którymi dzięki temu finansowaniu, będziemy zacieśniać współpracę, ale to nie oznacza, że ta lista jest zamknięta. Jeśli student Szkoły Doktorskiej lub promotor właściwie uargumentuje propozycję wyjazdu do jednostki spoza listy w celu prowadzenia ciekawych i nowoczesnych badań, ma taką szansę – podkreśla prof. Małgorzata Korzeniowska i wylicza uczelnie, które na tej liście są: University Miquel Hernandez w Elche, Iowa State University w Stanach Zjednoczonych, Technical University w Wiedniu i Dreźnie, Justus-Liebig-University w Gießen, Ghent University, Utrecht University, Hannover Veterinary University, Uniwersytet w Bern w Szwajcarii.
– Z tymi uczelniami nasi naukowcy współpracują od lat, prowadzą wspólne projekty, są także współpromotorami doktoratów powstających już w naszej Szkole Doktorskiej, jak również w jednostkach zagranicznych. Większość naszych doktorantów realizuje swoje prace pod kierunkiem kopromotora z zagranicy. STER pozwoli nam na większą intensywność podejmowanych działań, a przede wszystkim na wysyłanie tam naszych doktorantów, którzy – nie będę ukrywać – będą najlepszą wizytówką naszej Szkoły Doktorskiej, naszymi ambasadorami promującymi siebie, nas, UPWr, Wrocław i Polskę, a to przyczyni się do dalszego rozwoju naszej SD – podkreśla prof. Małgorzata Korzeniowska.
Ta strona wykorzystuje pliki cookies własne w celu zapewnienia prawidłowego jej działania. Te pliki cookies pozostaną aktywne zawsze, nie ma możliwości wyboru w tym zakresie, ponieważ są to pliki cookies, dzięki którym strona funkcjonuje w prawidłowy sposób. W tych plikach cookies zapisana zostanie informacja o ustawieniach plików cookies użytkownika. Dodatkowo wykorzystywane są pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z narzędzi zewnętrznych. Więcej informacji w polityce prywatności.
Cel
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na reklamy spersonalizowane.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) dotyczących statystyk, np. czasu trwania wizyty.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych, które obsługują funkcje witryny lub aplikacji, np. ustawień języka.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych dotyczących personalizacji, np. rekomendacji filmów
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i inne mechanizmy ochrony użytkowników.