Studenci uczą młodszych bezpiecznie żyć
Półfinał 12. edycji konkursu dla dzieci i młodzieży Dolnego Śląska „Uczę się bezpiecznie żyć” odbył się na UPWr – studenci z koła naukowego „Bezpiecznik” sprawdzili wiedzę z odpowiedzialnego wykorzystywania prądu.
Od 2009 roku Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji UPWr kształci studentów inżynierii bezpieczeństwa. Jego absolwenci są wszechstronnie przygotowani do analizy ryzyka, monitorowania zagrożeń, oceny skutków katastrof czy awarii zarówno z obszaru bezpieczeństwa maszyn, urządzeń i instalacji, jak i żywności czy bezpieczeństwa pracy.
Studenci m.in. tego właśnie kierunku sprawdzali wiedzę z odpowiedzialnego wykorzystania prądu podczas 12. edycji konkursu dla dzieci i młodzieży „Uczę się bezpiecznie żyć”.
– Postaramy się, żeby uczestnicy wiedzieli, jak oszczędzać prąd i bezpiecznie go używać. Mamy dla gimnazjalistów serię pytań – przedsmak egzaminów na uczelni – między innymi o powody, dla których warto i powinniśmy oszczędzać prąd, urządzenia, które zużywają w domu najmniej i najwięcej prądu – mówił tuż przed rozpoczęciem konkursu Krzysztof Małek, student III roku inżynierii bezpieczeństwa i członek SKN Inżynierii Bezpieczeństwa „Bezpiecznik”, które o zarządzaniu kryzysowym, ochronie środowiska, bezpieczeństwie i higienie pracy, a nawet ratownictwie wie niemal wszystko. Ostatnio jego członkowie zgłębiali system bezpieczeństwa kopalni węgla w Bełchatowie.
W konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu Nysa i samorząd województwa dolnośląskiego praktyczną wiedzę i umiejętności sprawdzały też miejskie służby ratunkowe i mundurowe (m.in. ratownicy medyczni, straż miejska, pożarna i graniczna, policja). Uczniowie „zerówek”, szkół podstawowych i gimnazjów musieli wykazać się umiejętnością zareagowania na atak psa, zatamować krew po dźgnięciu nożem, unieruchomić kolegę po wypadku, zabezpieczyć złamaną rękę, wezwać pomoc, wydostać się z płonącego budynku, przeprowadzić masaż serca i sztuczne oddychanie, znać prawa zwierząt, rodzaje odnawialnych źródeł energii i formy ich wykorzystania, znaki ostrzegawcze i numery alarmowe. Jak się okazuje – nie jeden przedszkolach wie więcej o bezpieczeństwie, niż niektórzy dorośli.
mj