eu_green_logo_szare.png

Aktualności

SKN PUZZLE z aplikacją dla Timisoary

Rumuńska Timisoara w 2021 będzie Europejską Stolicą Kultury, a już dzisiaj Studenckie Koło Naukowe Planowania Przestrzennego Puzzle z UPWr przygotowało aplikację mobilną dla turystów, którzy odwiedzą to miasto.

Studenckie Koło Naukowe Planowania Przestrzennego PUZZLE z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu podjęło się realizacji projektu prezentującego życie kulturalne w rumuńskiej Timisoarze. Miasto w 2021 roku będzie Europejską Stolicą Kultury. Organizacja ECC zwiększa korzyści gospodarcze i społeczne, pozwala na  rozgłos, a ten z kolei może przełożyć się na wzrost liczby turystów, dla których infrastruktura i informacja turystyczna muszą być przygotowane na najwyższym poziomie. Tym samym, dzięki zainteresowaniu rozwiązaniami GIS, a także możliwości wymiany wrażeń  związanych z organizacją i przebiegiem wrocławskiej kadencji ECC2016, SKN PUUZZLE zostało zaproszone przez Instytut Interkulturalny w Timisoarze do współpracy. W jej ramach zrealizowano Szkołę Letnią, podczas której przygotowano rozwiązania mapowe prezentujące ofertę kulturalną miasta w ramach ECC2021.

aplikacja-rumunia1

Podczas Szkoły Letniej jej uczestnicy podjęli się kilku zadań: stworzenia aplikacji mobilnej przedstawiającej ofertę kulturalną z wykorzystaniem rozwiązania Collector for ArcGIS; przygotowania interaktywnej mapy z wykorzystaniem rozwiązania Story Maps oraz uaktualnienia internetowej bazy zdjęć atrakcji miasta wykorzystując geotagowane zdjęcia wykonane podczas prac terenowych. Działania te miały na celu  zlokalizowanie atrakcyjnych miejsc oraz wydarzeń kulturalnych w Timisoarze w ramach ECC2021.

Pierwszy etap prac projektowych stanowiła inwentaryzacji terenowa wykonana za pomocą aplikacji mobilnej Collector for ArcGIS.  Aplikacja bazuje na systemie GPS, dzięki czemu możliwe jest zbieranie, aktualizowanie oraz tworzenie baz danych w terenie. Zebrane dane stanowić mogą podstawę do utworzenia z poziomu ArcGIS Online aplikacji Story Map. Obszar opracowania obejmował głównie centrum miasta – bogate w zabytki, parki oraz związane z tymi miejscami historie. Przed rozpoczęciem inwentaryzacji zdefiniowano trzy tematyczne kategorie, którymi chcieliśmy się zająć: monuments (zabytki, pomniki, ciekawe dzieła architektury, muzea), recreations (miejsca spotkań i wypoczynku, parki, teatry, zoo) oraz ECC2021 (miejsca związane z Europejską Stolicą Kultury). Dodano również kategorię miscellaneous (różności), gdzie zmapowane zostały obiekty niemieszące się w ramach pozostałych trzech kategorii. Na potrzeby projektu została stworzona geobaza, w ramach niej zestaw obiektów klasowych oraz obiekt klasowy (o nazwie ECC), dla którego zdefiniowano atrybuty (Name POI, Type, Description, Photos). Dzięki temu każdy z dodanych obiektów z poziomu smartphone’ów  został scharakteryzowany za pomocą: nazwy, przypisanej kategorii tematycznej (typ), krótkiego opisu oraz załączonych zdjęć.  Chcąc dodać nowe miejsce, które było warte uwagi, należało mieć włączoną aplikację oraz Moduł lokalizacyjny GPS, a następnie dodać punkt za pomocą ikonki „+”. W rezultacie otrzymano bazę danych przestrzennych składającą się z 61 obiektów, co pozwoli użytkownikowi na uzyskanie informacji przestrzennej o obiekcie oraz na poznanie krótkiej historii danego miejsca.

aplikacja-rumunia2

W wyniku inwentaryzacji centrum Timisoary wybrano miejsca najbardziej atrakcyjne i znane, które mogłyby odzwierciedlić życie kulturalne w mieście. Uzyskane dane posłużyły również do stworzenia mapy interaktywnej, tzw. Story Map pn. LightUP Timisoara! Nazwa nie jest przypadkowa, ponieważ Timisoara była prekursorem w wielu aspektach, m.in. to pierwsze miasto w Europie, w którym pojawiła się elektryczność na ulicach miasta, a także pierwsze miasto w Rumunii, w którym wybuchła rewolucja w 1989 roku – przeciwko reżimowi autorytarnemu Nicolae Ceaușescu. Stąd w materiałach ECC2021 widnieje slogan „Shine your light – light up your city!”, do którego nawiązuje aplikacja.

W Story Maps przedstawiono miejsca ważne dla Timisoary, co może pozwolić użytkownikowi na lepsze zaplanowanie trasy zwiedzania w tym mieście. Aplikację przygotowano w taki sposób, aby użytkownik mógł zapoznać się z historią miejsca w trzech różnych językach: angielskim, rumuńskim oraz (na życzenie Instytucji goszczącej) polskim.

Aleksandra Besser, Agata Zembik

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg