O wsparciu studenckiej mobilności przez stworzenie międzynarodowego systemu przeliczania ocen i punktów zdobytych na studiach rozmawiało na UPWr 36 partnerów nowego projektu.
W ostatniej dekadzie znacznie wzrosła (i nadal wzrasta) mobilność studentów, którzy decydują się na wyjazd i studia za granicą – czasami tylko przez semestr, czasami przez kilka lat. Atrakcyjne są już nie tylko anglojęzyczne kraje czy państwa zachodniej Europy. Coraz większą mobilność zaobserwować można również wśród studentów Dalekiego Wschodu.
Projekt, w którym – wraz z 35 innymi partnerami z 13 krajów – bierze udział Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, ma stworzyć narzędzia i procedury, wspomagające studencką mobilność nie tylko między Europą a Dalekim Wschodem, ale również między krajami Dalekiego Wschodu. Będzie to transparentny system przeliczania ocen i punktów kredytowych dla 5 kierunków – system wzorcowy dla uczelni wysyłających swoich studentów za granicę na przykład w ramach programu Erasmus+, który Komisja Europejska wykorzysta prawdopodobnie do opracowania międzynarodowego systemu przeliczania ocen i punktów.
fot. Tomasz Lewandowski
– To czego w tym momencie brakuje w systemie mobilności studentów to sprawiedliwy transfer ocen. Już w samej Europie nie jest łatwo o mądry, przejrzysty i odpowiadający rzeczywistości system przeliczania ocen – we Włoszech minimum punktów potrzebnych do zdania egzaminu wynosi 18 na 30 możliwych do zdobycia. W niektórych krajach jest to tylko stwierdzenie „zdał” lub „nie zdał”, w jeszcze innych skala ocen kończy się na 5. We Francji student może zdobyć na egzaminie 20 punktów, przynajmniej teoretycznie, bo 19 i 20 się w praktyce nigdy, naprawdę nigdy nie zdarza. Musimy więc uwzględnić jaki procent studentów dostaje jaką ocenę czy liczbę punktów, żeby wiedzieć jaka jest realna wartość danej oceny na danej uczelni. Bo ocenianie często różni się także w obrębie jednego kraju, a nawet uczelni. 3 punkty na jednym kierunku, mogą być tak trudne do zdobycia jak 5 punktów na innym – wyjaśniała na pierwszym spotkaniu partnerów projektu, które odbyło się na UPWr, Anna Tozzi, prorektor do spraw współpracy z zagranicą uniwersytetu w L’Aquila we Włoszech, koordynująca projekt.
fot. Tomasz Lewandowski
W projekcie „Paving the way to interregional mobility and ensuring relevance, quality and equity of access (PAWER)” bierze udział 5 krajów Unii Europejskiej (Bułgaria, Polska, Węgry, Wielka Brytania i Włochy) oraz 8 państw spoza UE – Azerbejdżan, Gruzja, Rosja, Mongolia, Kazachstan, Kirgistan, Tadżykistan i Uzbekistan. W sumie w projekcie uczestniczy 36 instytucji – uczelnie wyższe i ministerstwa odpowiedzialne za szkolnictwo wyższe z każdego z azjatyckich regionów. Budżet działań planowanych na 3 lata wynosi prawie 1 mln euro, z czego ponad 42 tys. euro przypada Uniwersytetowi Przyrodniczemu we Wrocławiu, który w projekcie pełni rolę kontrolera i gwaranta jakości.
Ta strona wykorzystuje pliki cookies własne w celu zapewnienia prawidłowego jej działania. Te pliki cookies pozostaną aktywne zawsze, nie ma możliwości wyboru w tym zakresie, ponieważ są to pliki cookies, dzięki którym strona funkcjonuje w prawidłowy sposób. W tych plikach cookies zapisana zostanie informacja o ustawieniach plików cookies użytkownika. Dodatkowo wykorzystywane są pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z narzędzi zewnętrznych. Więcej informacji w polityce prywatności.
Cel
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na reklamy spersonalizowane.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) dotyczących statystyk, np. czasu trwania wizyty.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych, które obsługują funkcje witryny lub aplikacji, np. ustawień języka.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych dotyczących personalizacji, np. rekomendacji filmów
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i inne mechanizmy ochrony użytkowników.