Będą „łapać” grzyby z powietrza, badać tkanki roślin, zastanawiać się, jak można wykorzystywać odpady do produkcji energii. Ruszają nowe zajęcia Uniwersytetu Dzieci – prowadzone na Uniwersytecie Przyrodniczym.
Fundacja Uniwersytet Dzieci od 10 lat organizuje zajęcia dla uczniów w wieku 6-13 lat. Z powodzeniem wprowadza ich w świat nauki i jej tajemnic – we Wrocławiu między innymi we współpracy z Uniwersytetem Przyrodniczym. Po 10 latach wspólnej, twórczej pracy okazało się, że… jest potrzeba stworzenia oferty zajęć dla nieco starszych uczniów.
– Od pewnego czasu wiedzieliśmy, że istnieje potrzeba stworzenia nowego kierunku dla nastolatków w wieku 14-16 lat. Rodzice naszych studentów i sami studenci upominali się o zajęcia dla starszej grupy wiekowej – przyznaje Joanna Zielińska-Kowal z Fundacji Uniwersytet Dzieci. Chcąc walczyć z mitem, że nastolatki nie lubią się uczyć – postanowiliśmy stworzyć dla nich zajęcia, na których pokazujemy, że nauka potrafi być fascynująca.
W poprzednich latach zajęcia w ramach Uniwersytetu Dzieci odbywały się m.in. w Katedrze Chemii, gdzie dzieci poznawały tajniki kuchni molekularnej /fot. Tomasz Lewandowski
Partnerstwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz Fundacji Uniwersytet Dzieci, otrzymało dofinansowanie od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Uniwersytet Młodego Odkrywcy”. Dzięki temu już w drugim semestrze staruje nowy kierunek dla młodzieży w wieku 14-16 lat – „Nauka do kwadratu”.
Studenci uczestniczyć będą w wykładzie, warsztatach kompetencyjnych i zajęciach w ramach jednej wybranej specjalizacji. Te prowadzone na Uniwersytecie Przyrodniczym to: biologia (2 grupy, 15 miejsc w grupie), mykologia (2 grupy, 15 miejsc w grupie), odnawialne źródła energii (2 grupy, 15 miejsc w grupie).
Wykład inauguracyjny dla wszystkich studentów odbędzie się 4 marca na UPWr i poprowadzi go dr Łukasz Srokowski, trener i doradca specjalizujący się m.in. w innowacyjnych metodach nauczania, który spróbuje odpowiedzieć na pytanie „Czego uczy się człowiek XXI wieku?”, przybliżając zmiany, jakim podlegało szkolnictwo przez wieki. Warsztaty kompetencyjne dla każdej grupy specjalizacyjnej poprowadzi Ewelina Seklecka, która wytłumaczy studentom, jak skutecznie pracować nad projektem – coraz powszechniejszej metodzie pracy stosowanej zarówno w instytucjach naukowych, jak i koncernach i przedsiębiorstwach. Te zajęcia będą miały ważny cel: nie tylko wprowadzą studentów w schemat metody pracy w podejściu projektowym, ale też przygotują ich do kilkumiesięcznej pracy w jednej specjalizacji.
Uniwersytet Dzieci to nauka przez zabawę /fot. Tomasz Lewandowski
Zajęcia z biologii, które odbywać się będą w Instytucie Biologii UPWr, poprowadzą prof. Jarosław Proćków, dr Kamil Konowalik i Anna Faltyn. W ich trakcie wykładowcy nauczą studentów tego, czym jest projekt badawczy – w tym wypadku obserwacja przystosowań roślin do życia w różnych warunkach siedliskowych. Uczestnicy zajęć nie tylko wykonają doświadczenia i zbadają różne tkanki roślinne przy użyciu specjalistycznego sprzętu laboratoryjnego, ale też stworzą atlas tkanek roślinnych i ich wytworów odpowiedzialnych za gromadzenie wody. Mykologii, a więc wszystkiego, co trzeba i co warto wiedzieć o grzybach, uczyć będą prof. Elżbieta Pląskowska, Agata Kaczmarek, Jakub Grzeszczuk i Maciej Rdzanek, którzy pokażą studentom m.in. jak robi się preparaty mikroskopowe i na czym polega „łapanie” grzybów z powietrza. Zajęcia będą się odbywały w Katedrze Ochrony Roślin na Wydziale Przyrodniczo-Technologicznym.
A w Centrum Odnawialnych Źródeł Energii Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego dr inż. Przemysław Bukowski, dr inż. Przemysław Kobel i dr inż. Marek Brennenstuhl będą studentom wyjaśniać, jaki jest związek problemów ekologicznych i energetycznych współczesnego świata, dlaczego ludzie muszą szukać nowych źródeł energii i do czego można wykorzystywać odpady.
fot. Shutterstock
– Dzieci z natury rzeczy są ciekawe i lubią poznawać otaczającą je rzeczywistość. Stąd też duże zainteresowanie zajęciami, które wykraczają poza program szkolny, poszerzają go i pokazują fascynujący świat nauki. Projekt „Nauka do kwadratu” jest ważny, bo to krok dalej. Już nie tylko przyciągamy najmłodszych, ale też nastolatkom, które lada moment staną w obliczu decyzji o wyborze studiów, proponujemy zajęcia, które nie tylko dają wiedzę, ale też poszerzają horyzonty. A jeśli dzięki nim złapią bakcyla i odkryją, co chcieliby studiować czy robić w przyszłości, tym lepiej – mówi Urszula Siembieda z Centrum Kształcenia Ustawicznego UPWr, która współpracuje z Fundacją Uniwersytet Dzieci i uczestniczyła w przygotowaniu projektu, który otrzymał dofinansowanie z ministerstwa.
Ta strona wykorzystuje pliki cookies własne w celu zapewnienia prawidłowego jej działania. Te pliki cookies pozostaną aktywne zawsze, nie ma możliwości wyboru w tym zakresie, ponieważ są to pliki cookies, dzięki którym strona funkcjonuje w prawidłowy sposób. W tych plikach cookies zapisana zostanie informacja o ustawieniach plików cookies użytkownika. Dodatkowo wykorzystywane są pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z narzędzi zewnętrznych. Więcej informacji w polityce prywatności.
Cel
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na reklamy spersonalizowane.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) dotyczących statystyk, np. czasu trwania wizyty.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych, które obsługują funkcje witryny lub aplikacji, np. ustawień języka.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych dotyczących personalizacji, np. rekomendacji filmów
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i inne mechanizmy ochrony użytkowników.