Międzynarodowe projekty Erasmus+ na UPWr
W ramach „Współpracy na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk” (program Erasmus+) na UPWr realizowane są trzy projekty międzynarodowe – SEMA II dla wielofunkcyjnego rolnictwa, TOPAS dla wypełnienia luk w systemie edukacji przyrodniczej i PAWER dla zwiększenia mobilności.
SEMA II
Projekt „Zrównoważona przedsiębiorczość oparta na wielofunkcyjnym rolnictwie II” (Sustainable Entrepreneurship based on Multifunctional Agriculture II), w skrócie określany SEMA II, ma na celu wdrażanie i upowszechnianie innowacyjnych rozwiązań na uczelniach w krajach programu, czyli w Polsce, Niemczech, Litwie, Belgii i Hiszpanii. Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu jest jego liderem.
Efektem projektu ma być modernizacja oferty dydaktycznej wszystkich partnerów, jej lepsze dostosowanie do potrzeb społeczeństwa i gospodarki oraz podniesienie jakości kształcenia. Powstanie system szkoleń pomagających europejskim rolnikom w problemach związanych z wielofunkcyjnym rolnictwem.
– Młodzi rolnicy mają nauczyć się dzięki niemu przedsiębiorczości, czego dotychczasowe programy studiów zazwyczaj im nie zapewniają. Większość rolników (zwłaszcza młodych) i zarządców rodzinnych gospodarstw nie potrafi wdrażać środków Unii Europejskiej, wspomagających wielofunkcyjne rolnictwo – wyjaśnia dr Barbara Król z Katedry Żywienia Zwierząt i Paszoznawstwa Wydziału Biologii i Hodowli Zwierząt. – Projekt wykorzysta innowacyjne sposoby wdrażania poprzez połączenie materiałów szkoleniowych online z przykładami najlepszych praktyk i bezpośrednim szkoleniem rolników, mentorów i trenerów.
Wielofunkcyjne rolnictwo jest w tej chwili kluczową w UE koncepcją leżącą u podstaw reformy polityki rolnej i polityki rozwoju obszarów wiejskich, zmierzającej do zwiększenia zrównoważenia rolnictwa, a jednocześnie konkurencyjności na rynku europejskim i światowym. SEMA II wpisuje się także w obecną politykę UPWR realizowaną w ramach programu „Dolny Śląsk. Zielona Dolina Żywności i Zdrowia”.
TOPAS
Koordynatorem projektu TOPAS (From Theoretical-Oriented to Practical education in Agrarian Studies) jest Hochschule Weihenstephan-Triesdorf w Niemczech, a biorą w nim udział również uczelnie z Polski, Anglii, Rumunii, Ukrainy, Armenii i Uzbekistanu. Jego głównym celem jest wypełnienie luki, która powstała pomiędzy byłym sowieckim systemem edukacji w szkolnictwie wyższym (w ramach nauk przyrodniczych) na Ukrainie, w Armenii i Uzbekistanie a praktycznym podejściem w rzeczywistym środowisku pracy, tak aby zapewnić lepsze dopasowanie pomiędzy potrzebami rynku pracy a oferowanymi przez uczelnie wyższe kwalifikacjami.
Projekt zakłada ocenę i aktualizację programów kursów i efektów kształcenia na kierunku zarządzanie w agrobiznesie, intensywny program szkoleń dla nauczycieli, budowanie potencjału i formowanie kadry wspierającej w celu monitorowania praktyk zgodnie z modelami UE, zwiększenie świadomości dotyczącej edukacji opartej na praktycznym podejściu, wykorzystanie danych zebranych podczas praktyk do dalszych badań, a także do uzyskania wytycznych polityki edukacyjnej i rolnej.
PAWER
Projekt „Paving the way to interregional mobility and ensuring relevance, quality and equity of access (PAWER)” wspomaga budowanie potencjału w szkolnictwie wyższym. – Aktualnie w dziedzinie szkolnictwa wyższego w Unii Europejskiej i jej instytucjach przywiązuje się ogromną wagę do mobilności studentów, zarówno pomiędzy uczelniami w krajach unii, jak też z krajami znajdującymi się na innych kontynentach – wyjaśnia Krzysztof Kafarski, dyrektor Działu Współpracy z Zagranicą.
– W projekcie uczestniczy 36 instytucji, w tym uczelnie wyższe i ministerstwo szkolnictwa wyższego każdego z regionów. Celem projektu jest opracowanie transparentnego systemu przeliczania ocen i punktów kredytowych dla 5 kierunków studiów, które stanowić będą wzór dla instytucji wysyłających studentów do uczelni zagranicznych w ramach programu Erasmus+ i innych programów wymiany, w tym w ramach wymiany studentów pomiędzy uczelniami znajdującymi się w różnych krajach. Opracowane w projekcie narzędzia do przeliczania ocen i punktów kredytowych mają też służyć innym uczelniom, niebiorącym udziału w projekcie. Rezultaty projektu zostaną prawdopodobnie wykorzystane przez Komisję Europejską do opracowania międzynarodowego systemu przeliczania ocen i punktów kredytowych, podobnie jak stało się to w przypadku wprowadzenia systemu ECTS.
Projekt koordynuje Anna Tozzi, prorektor ds. współpracy z zagranicą Uniwersytetu w L’Aquila we Włoszech, we współpracy z 4 uczelniami z krajów UE (z Bułgarii, Polski, Węgier i Wielkiej Brytanii) oraz z 8 uczelniami z krajów spoza UE: Azerbejdżanu, Gruzji, Rosji, Mongolii, Kazachstanu, Kirgistanu, Tadżykistanu i Uzbekistanu.