eu_green_logo_szare.png

Aktualności

Rozpoczęliśmy realizację projektu EU GREEN

Podczas tzw. kick-off meeting przedstawiciele dziewięciu partnerskich uczelni europejskiego konsorcjum EU GREEN zainaugurowali projekt służący budowie i rozwojowi wspólnych działań w ramach sojuszu. Do współpracy zaproszono uczelnie z Ukrainy – z inicjatywy UPWr do Cáceres w Hiszpanii przyjechali przedstawiciele dziesięciu, m.in. z Kijowa i Lwowa.

Inauguracyjne spotkanie reprezentantów uczelni wchodzących w skład konsorcjum EU GREEN połączono z uroczystościami 50-lecia Uniwersytetu w Estremadurze, który jest koordynatorem projektu. Dzięki staraniom Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu do  Cáceres w Hiszpanii przyjechali też przedstawiciele dziesięciu uczelni z Ukrainy. UPWr reprezentowali rektor prof. Jarosław Bosy, prorektorzy ds. umiędzynarodowienia prof. Anna Chełmońska-Soyta i ds. studenckich i edukacji prof. Damian Knecht oraz koordynatorzy UPWr dwóch zadań  sojuszu EU GREEN – Krzysztof Kafarski, dyrektor Biura Współpracy z Zagranicą i dr Katarzyna Lech-Książkiewicz, dyrektor Centrum Spraw Studenckich i Anna Posadowska-Malarz, Koordynator Uczelniany Erasmus+, a także Agnieszka Musik – dyrektor Biura Rektora odpowiedzialna za kontakty pomiędzy biurami rektorów sojuszu.

Zadania i ludzie

– Bezpośrednie spotkania zawsze lepiej pozwalają się poznać, łatwiej się wtedy rozmawia i szybciej dochodzi do konkluzji. Dlatego czas spędzony w Caseres, w mieście, gdzie znajduje się główny kampus i rektorat Uniwersytetu w Estremadurze, pozwolił na ustalenie wielu kluczowych kwestii dotyczących sposobu zarządzania i realizacji projektu – mówi prorektor Anna Chełmońska-Soyta.

W ciągu tygodnia więc rektorzy uczelni tworzących EU GREEN  zatwierdzili strukturę zarządzania tym projektem, wskazali i zaakceptowali zadania rektorów, prezydenta i wiceprezydenta konsorcjum, ale też określili skład i zadania senatu, samorządu studenckiego, zgromadzenia ogólnego i komitetu sterującego, a więc najważniejszych struktur zarządzających.

Inauguracyjny tydzień miał wyjątkowy charakter również ze względu na zaproszenie do współpracy z EU GREEN 10 ukraińskich uczelni. Podstawą do tego działania jest projekt INTERACT finansowany z programu NAWA, który daje możliwość polskim uczelniom, będących członkami uniwersytetów europejskich, zapraszania do współpracy naukowców z Ukrainy. Jak dotąd w naukowych i edukacyjnych  kontaktach polsko-ukraińskich dominuje model współpracy  bilateralnej. Na Uniwersytecie Przyrodniczym jednak pojawił się inny pomysł.

Otwarcie na Ukrainę

– Dzięki aktywności dyrektora Krzysztofa Kafarskiego, uzyskaliśmy projekt z NAWA i na posiedzeniu komitetu sterującego zadaliśmy pytanie, kto z naszych konsorcjantów współpracuje z uniwersytetami ukraińskimi. I wtedy okazało się, że w sumie jest to dziesięć uczelni. Tak pojawił się pomysł, aby projekt INTERACT realizować w konsorcjum i by tę dziesiątkę zaprosić do współpracy  z partnerami sojuszu, co ma znacznie szerszy wydźwięk w porównaniu z kontaktami dwustronnymi  i jest też ważne dla samych partnerów z Ukrainy – mówi prof. Chełmońska-Soyta i dodaje, że przede wszystkim obecność gości z Ukrainy w Hiszpanii pozwoliła przedstawicielom krajów Europy zachodniej inaczej spojrzeć na trwającą na wschodzie kontynentu wojnę.

Nie bez znaczenia było tu też wystąpienie prorektor ds. umiędzynarodowienia Uniwersytetu Narodowego im. Tarasa Szewczenki w Kijowie, prof. Ksenii Smyrnovej. A podczas jednej z sesji ustalono nie tylko warunki współpracy doraźnej w ramach trwającego rok projektu INTERACT, ale też długofalowej, po jego zakończeniu.

– Podczas rozmów padło wiele konkretnych rozwiązań. Będziemy starali się współpracować w obrębie naukowych klastrów, które zostały określone przez konsorcjum, możliwe, że każda ukraińska uczelnia będzie miała swojego mentora. Na ten moment ukraińskie uczelnie przedstawią nam listę osób, które będą mogły wyjechać zagranicę, co nie jest takie proste. Nie każdy przecież może opuścić kraj ze względu na wojnę – podkreśla prof. Anna Chełmońska-Soyta.

Z Ukrainy na inaugurację EU GREEN przyjechali przedstawiciele uczelni z Kijowa, Lwowa, Żytomierza, Użhorodu i Odessy.

Lato kursów i webinarów

Podczas trwających tydzień spotkań, rozmów, sesji, warsztatów zorganizowano także szkolenia z metodologii zarządzania projektami Agile, a studenci przedstawili swoje pomysły na wdrożenie wszystkich założeń projektowych. Ustalono też, że dzięki finansowaniu uzyskanemu z programu Erasmus+ latem tego roku w ramach Blended Intensive Programmes (BIPs) odbędą organizowane przez różne instytucje kursy, webinary i zajęcia praktyczne ze studentami w mieszanych, międzynarodowych grupach. Oprócz tego oczywiście realizowane będą zadania wyznaczone dla poszczególnych grup roboczych projektu – UPWr jest liderem w obszarze dydaktyki i ko-liderem w obszarze mobilności i internacjonalizacji.

Czym jest sojusz EU GREEN

Sojusz EU GREEN został wybrany przez Komisję Europejską w 2022 roku –  jako jeden z zaledwie czterech zwycięzców inicjatywy “Uniwersytety Europejskie" w całej Europie. Decyzja KE pozwoliła dziewięciu uczelniom nie tylko oficjalnie rozpocząć współpracę, ale przede wszystkim zapewnić jej finansowanie – to ponad 14 milionów euro na 4 lata, ale istnieje możliwość odnowienia projektu na kolejne  4  lata. Ponad 158 tysięcy studentów i 18 tysięcy pracowników sprawia, że EU GREEN to europejski „super kampus”. Tworzą go Uniwersytet w Gävle (Szwecja), Uniwersytet w Parmie (Włochy), Uniwersytet w Evorze (Portugalia), Uniwersytet Otto von Guericke w Magdeburgu (Niemcy), Atlantycki Uniwersytet Techniczny (Irlandia), Uniwersytet w Oradei (Rumunia), Uniwersytet w Angers (Francja), Uniwersytet w Estremadurze (Hiszpania) – koordynator sojuszu oraz Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu (Polska).

Partnerzy zostali dobrani m.in. według klucza realizacji badań naukowych wpisujących się w Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Na podstawie mapowania z baz bibliograficznych ustalono, które cele będą wyznaczać kierunki współpracy. Są to cel 2: zero głodu, cel 8: wzrost gospodarczy i godna praca, cel 11: zrównoważone miasta i społeczności, cel 12: odpowiedzialna konsumpcja i produkcja i cel 15: życie na lądzie. Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu już raportuje i jest oceniany w części z tych celów w międzynarodowym rankingu THE Impact.

eu-gerrn-sdg-pl.jpg

Główne obszary działania EU GREEN

Każdy z partnerów odpowiada za realizację jednego z dziewięciu obszarów, przy czym w pracach nad każdym z nich uczestniczą przedstawiciele każdej z uczelni oraz zewnętrzni interesariusze (władze lokalne, fundacje, stowarzyszenia). 

Obszar 1 (WP1) – Innowacyjne zarządzanie i koordynacja projektu

Koordynator: Uniwersytet w Estremadurze (Hiszpania) we współpracy z Uniwersytetem w Magdeburgu.

Obszar 2 (WP2) – Model edukacyjny oparty na zrównoważonym rozwoju i SDG (Celach Zrównoważonego Rozwoju)

Stworzenie wspólnej strategii edukacyjnej, włączenie idei zrównoważonego rozwoju w programy nauczania, wspólne kierunki studiów.

Koordynator: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu (Polska) we współpracy z Uniwersytetem w Evorze.

Obszar 3 (WP3) – Tworzenie struktury nauki opartej na badaniach poprzez klastry doskonałości

Stworzenie wspólnej strategii badań nad zrównoważonym rozwojem, wsparcie dla badań interdyscyplinarnych oraz międzynarodowych projektów badawczych.

Koordynator: Uniwersytet w Angers (Francja) we współpracy z Uniwersytetem w Parmie.

Obszar 4 (WP4) – Innowacyjność i przedsiębiorczość na rzecz zrównoważonego rozwoju 

Promocja przedsiębiorczości, wsparcie dla spin offów oraz współpracy z biznesem w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Koordynator: Uniwersytet w Evorze (Portugalia) we współpracy z Atlantyckim Uniwersytetem Technicznym.

Obszar 5 (WP5) – Zaangażowanie na rzecz zrównoważonych społeczeństw i gospodarek

Nawiązanie współpracy z partnerami zewnętrznymi (władzami lokalnymi, NGOsami), stworzenie platformy do budowania zaangażowania społecznego opartego m.in. na koncepcji 'citizen science'.

Koordynator: Atlantycki Uniwersytet Techniczny we współpracy z Uniwersytetem w Oradei.

Obszar 6 (WP6) – Wspieranie mobilności i współpracy międzynarodowej w zakresie edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju

Zwiększenie mobilności studentów i pracowników, wsparcie w zakresie wspólnych międzynarodowych badań i kierunków studiów.

Koordynator: Uniwersytet w Parmie (Włochy) we współpracy z UPWr.

Obszar 7 (WP7) – Dostępność, różnorodność i inkluzywność

Stworzenie wspólnej polityki różnorodności i inkluzywności, programów edukacyjnych 'lifelong learning', zapewnienie dostępu do edukacji grupom wykluczonym.

Koordynator: Uniwersytet w Oradei (Rumunia) we współpracy z Uniwersytetem w Gävle.

Obszar 8 (WP8) – Tworzenie zrównoważonego kampusu

Opracowanie strategii wdrażania zrównoważonych rozwiązań na kampusach, m.in. w kwestii zapewnienia godnych warunków pracy, zmniejszenia śladu węglowego oraz wodnego (zrównoważony transport oraz odżywianie).

Koordynator: Uniwersytet w Gavle (Szwecja) we współpracy z Uniwersytetem w Anger.

Obszar 9 (WP9) – Komunikacja, dyseminacja i oddziaływanie

Opracowanie standardów komunikacji między partnerami oraz e-infrastruktury, pozwalającej promować dobre praktyki w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Koordynator: Uniwersytet Otto von Guericke w Magdeburgu (Niemcy) we Współpracy z Uniwersytetem w Estremadurze.

W czasie kick-offu wraz z parterami z Ukrainy pracowano nad ustaleniem wspólnych celów, ram funkcjonowania i realizacji projektu.

kbk, mmj

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg