eu_green_logo_szare.png

Wystąpienie inauguracyjne rektora Tadeusza Trziszki – inauguracja roku akademickiego 2016/2017

Magnificjencje, Ekscelencje,
Wielce szanowne Panie, dostojni Panowie,
Drodzy Przyjaciele,

z poczuciem powagi i odpowiedzialności, wzruszony, rozpoczynam nowy rozdział w życiu. Rzeczywistość, którą wyznacza Siła Najwyższa, przekracza ludzką wyobraźnię, także moją. Zatem przyjmuję moją misję z pokorą i ze świadomością służebności mego posłannictwa jako rektora wspaniałego Uniwersytetu Przyrodniczego, który ma się stać jeszcze, wspanialszy, obecny na wyżynach europejskiej nauki, kultury i wartości.

Wystąpienie pana rektora Romana Kołacza przypomniało osiągnięcia minionych lat, a zwłaszcza ostatnich dwóch kadencji, podczas których dokonano wielkich inwestycji i upiększenia uczelni. Jest to ogromna zasługa ustępującego rektora, za co mu dziękuję.

Ja zyskuję piękny prezent w postaci dobrej infrastruktury, ale przede wszystkim wspaniałych pracowników uniwersytetu, doktorantów i studentów, którzy odnoszą sukcesy naukowe, kulturalne i sportowe… 49 Studenckich Kół Naukowych i 13 studenckich organizacji twórczych, wolontariat, zespół „Jedliniok” i Chór Akademicki, sportowcy osiągający światowe sukcesy, trzy wydziały ze statusem Krajowego Naukowego Ośrodka Wiodącego…. Mamy przeszło 11 tysięcy studentów i doktorantów. Dwadzieścia siedem kierunków studiów i pięćdziesiąt specjalizacji. Wspaniała pozycja i osiągnięcia!

Teraz, wraz z moimi współpracownikami – prorektorami, stoję przed Państwem, aby zaprezentować moją – naszą wizję uczelni i jej misję, a Państwa: pracowników i kierowników jednostek organizacyjnych uczelni, doktorantów i studentów proszę o jej przyjęcie, zrozumienie i pełne zaangażowanie się wbudowanie naszej przyszłości.

Proszę także osoby reprezentujące administrację państwową i samorządową, absolwentów oraz przyjaciół wywodzących się z polskiego biznesu, o wsparcie zaprezentowanych idei. Jestem pewny, że – jeśli współpracę z Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu oprzecie Państwo na solidnym rachunku ekonomicznym – okaże się on korzystny dla każdej ze stron. Tylko partnerska współpraca, podejmowana w atmosferze przyjaźni i wzajemnego zrozumienia – przyniesie owoce wszystkim: Polsce, regionowi i miastu. Będzie społecznie pożyteczna i po ludzku satysfakcjonująca.

WIERZĘ W POTENCJAŁ PRACOWNIKÓW I STUDENTÓW NASZEJ UCZELNI. WIEM, ŻE MOGĘ WYKORZYSTAĆ SWOJE DOŚWIADCZENIA ORAZ KRAJOWE I MIĘDZYNARODOWE KONTAKTY W REALIZACJI NOWYCH STRATEGICZNYCH CELÓW UCZELNI – DOŁĄCZCIE DO MNIE I DO MOICH WSPÓŁPRACOWNIKÓW!

Szanowni Państwo,

najwyższą wartością każdej jednostki organizacyjnej, w tym uczelni, jest CZŁOWIEK, jako podmiot i jako perła w koronie, bez której brak kolorytu. Z największym szacunkiem odnoszę się do ludzi, zwłaszcza ludzi czynu i odważnych. Zatem działania w zarządzaniu uniwersytetem zamierzam skupić na potencjale tkwiącym w ludziach Uniwersytetu Przyrodniczego.

Głównymi filarami działania uczelni są: NAUKA, szeroko pojęta EDUKACJA oraz INTEGRACJA Z GOSPODARKĄ w dobrze ułożonym systemie organizacyjnym. Przedstawię teraz Państwu mój punkt widzenia dotyczący każdego z trzech filarów. Przyjęli go już najbliżsi współpracownicy, zwłaszcza prorektorzy odpowiadający za poszczególne elementy tego systemu, liczę też na Państwa akceptację.

NAUKA jest podstawowym elementem tożsamości uniwersytetu, dlatego zwracam uwagę na następujące obszary:

  1. Chciałbym, wspólnie z całym managementem uczelni, stworzyć mechanizmy skutecznego pozyskiwania środków finansowych na badania i rozwój zaplecza badawczego. Zrobimy to m.in. poprzez wspieranie najbardziej aktywnych pracowników i doktorantów w procesie przygotowawczym projektów, zapewniając im wsparcie finansowe, formalno-prawne i administracyjne. Będą mogli też liczyć na aktywną, służebną pomoc administracji w czasie realizacji projektów;
  2. Zamierzam rozszerzyć możliwości działania w ramach programu internacjonalizacji badań i wymiany naukowej, m.in. w programie Horyzont 2020, Wspólnot Wiedzy i Innowacji, w tym KIC: Climate, Health, Food4Future;
  3. Będziemy wspierać najbardziej twórczych i ambitnych pracowników uczelni, realizujących wielkie projekty, zwłaszcza młodą kadrę, m.in. poprzez nagrody, wyróżnienia i premie finansowe, obniżanie pensów dydaktycznych oraz promowanie osób i zespołów;
  4. Będziemy umacniać współpracę naukowo-badawczą z całym środowiskiem akademickim i instytucjami naukowymi Wrocławia, a także z innymi jednostkami naukowymi kraju poprzez wspólne projekty m.in. w zakresie Inteligentnych specjalizacji i Wspólnot wiedzy i innowacji. Pogłębimy współpracę z WCN, EIT+ i Wrocławskim Parkiem Technologicznym – to szczególnie ważne w aspekcie transferu wiedzy i innowacji;
  5. Będę wspierał wydziały w zakresie ubiegania się o kolejne prawa doktoryzowania i habilitowania, co buduje prestiż naukowy, ale na poparcie liczyć mogą też inicjatywy dotyczące prowadzenia studiów magisterskich, m.in. na biologii;
  6. Będziemy kłaść duży nacisk na zatrudnienie najbardziej twórczych i najlepszych studentów, doktorantów i młodych pracowników naukowych w wiodących zespołach badawczych. Kierunkujemy działania na tworzenie know-how. Zamierzamy wspierać rozwój inkubatorów przedsiębiorczości oraz tworzenie spółek spinowych i start-up-owych, działających na rzecz transferu wiedzy do gospodarki;
  7. Ważnym priorytetem jest sprawa szybkiego zdobywania stopni i tytułów naukowych przez naszych doktorantów i młodych pracowników nauki, co będzie wymagało szczególnie dużej aktywności twórczej i publikacyjnej zwłaszcza w renomowanych czasopismach;
  8. Wspólnie z pionem prorektora ds. nauki i współpracy z zagranicą, profesora Jarosława Bosego,będziemy tworzyć warunki i podejmować działania na rzecz przyspieszenia internacjonalizacji badań i wszelkiej międzynarodowej kooperacji naszej uczelni z innymi jednostkami naukowymi;
  9. Szczególną uwagę chciałbym zwrócić na programy realizacji studiów doktoranckich, zwłaszcza w sieciach międzynarodowych. W tym tkwią nasze ambicje i potencjał rozwojowy;
  10. Chcę położyć duży nacisk na zwiększenie reprezentacji pracowników nauki w międzynarodowych i krajowych gremiach kolegialnych i ewaluacyjnych. Jest to istotne dla przyszłości uczelni.

EDUKACJA to drugi filar, a zarazem priorytet oraz element najmocniej kształtujący wizerunek uczelni. Jakość kształcenia powinna być naszym nadrzędnym celem. Wiem, że największy ciężar będą ponosiły wydziały i w tym wspólnie z prorektorami będziemy chcieli im pomóc. Jestem otwarty na kreatywną współpracę z dziekanami. Musimy jednak podjąć ogromny wysiłek:

  1. Wspólnie z pionem prorektora ds. studenckich i edukacji, profesora Józefa Sowińskiego, przy wsparciu wszystkich jednostek uczelni, a zwłaszcza wydziałów, musimy dokonać zasadniczej rekonstrukcji systemu nauczania, tak aby stać się wiodącą jednostką w przestrzeni edukacyjnej Europy;
  2. Chciałbym, byśmy mogli doprowadzić do sytuacji, by werbalne zapisy lansowane przez Polską Komisję Akredytacyjną dotyczące jakości kształcenia (na rzecz: wiedzy, umiejętności, kompetencji) wnosiły autentyczne i realne wartości w rzeczywistym kształceniu kreatywności, przedsiębiorczości i komunikacji w znaczeniu globalnym;
  3. Przeanalizujmy plany studiów w kierunku zmniejszenia liczby godzin, a zwłaszcza nadgodzin, na rzecz samodzielnego kształcenia się studentów poprzez udział w warsztatach, panelach dyskusyjnych, seminariach itp., dążąc do standardów europejskich;
  4. Będziemy dążyć do dalszego zwiększania liczby studentów w międzynarodowej przestrzeni edukacyjnej w ramach różnych programów europejskich, w tym m.in. Socrates-Erasmus;
  5. Dostosowując kształcenie do zmieniających się potrzeb gospodarki będziemy rozszerzać ofertę na studiach magisterskich, ale także na studiach podyplomowych i na kursach specjalizacyjnych, w celu pozyskiwania nowych słuchaczy. Jednak kluczowym elementem musi być jakość kształcenia;
  6. Będę wspierał tworzenie kolejnych kierunków studiów w języku angielskim oraz programy sprzyjające zachęcaniu studentów z zagranicy do studiowania na naszym uniwersytecie, np. oferty studiów rolnictwa tropikalnego i subtropikalnego;
  7. Chciałbym, byśmy praktycznemu kształceniu poświęcili więcej uwagi. Będziemy więc wspierać działania w pozyskiwaniu miejsc praktyk, w tym również w uczelni, dlatego zamierzamy unowocześniać i rozwijać bazę we własnych stacjach i zakładach doświadczalnych, a ponadto poprzez inkubatory przedsiębiorczości dążyć to rozwoju firm start up-owych;
  8. Należy rozwinąć system szeroko pojętej edukacji dla społeczeństwa z upowszechnianiem wiedzy zgodnie z zasadami przyjętymi w programach Horyzont 2020, a zwłaszcza we Wspólnotach Wiedzy i Innowacji (KIC);
  9. Będziemy dążyć i zachęcać, aby wzorem dobrych uniwersytetów zachodnich włączać studentów, zwłaszcza studiów II stopnia, w realizowane projekty naukowe i w życie wydziałów, instytutów i katedr;
  10. Misją uniwersytetu – obok nauki – jest kształcenie, a solą uczelni są studenci, dlatego ze szczególną troską i otwartością należy traktować studentów i wspierać studenckie instytucje: samorząd, koła naukowe, grupy twórcze, wolontariat i inne organizacje. Zatem dostęp studentów i doktorantów do rektora winien mieć klauzulę pierwszeństwa.

WSPÓŁPRACA Z GOSPODARKĄ – to trzeci filar uczelni i jej siła napędowa. Kluczowym i egzystencjalnym warunkiem sukcesu współczesnej uczelni jest szeroko pojęta współpraca z biznesem i administracją samorządową przy wsparciu administracji rządowej. Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu musi to mieć wpisane w swój system strategiczny:

  1. Będziemy umacniać nasze kontakty z gospodarką i regionem, w czym ważnymi dla nas partnerami są: Urząd Marszałkowski, Urząd Miasta Wrocławia, inne urzędy miast, gmin i powiatów, organizacje biznesowe, m.in. BCC, instytucje transferu wiedzy, w tym WPT, WCN, EIT+, klastry, m.in. NUTRIBIOMED;
  2. Kluczowym i strategicznym działaniem Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu w kadencji 2016 – 2020 i dalej do 2030 roku będzie program „Dolny Śląsk. Zielona Dolina Żywności i Zdrowia”. Program ten został przyjęty na podstawie porozumienia ujętego w uchwale Zarządu Woj. Dolnośląskiego z 26 maja tego roku. Program ten otwiera nam drogę do przedsięwzięć transferu wiedzy do gospodarki w niespotykanej dotychczas skali.W program będzie włączone całe środowisko akademickie Wrocławia, biznes i administracja samorządowa województwa. Program „Zielona Dolina” stanowi strategiczne przedsięwzięcie Uniwersytetu Przyrodniczego jako lidera w obszarze agrobiznesu i produkcji żywności. Przyniesie zyski nie tylko uczelni, ale także efekty gospodarcze i społeczne, bo wpłynie na jakość życia, w tym poziom profilaktyki zdrowotnej;
  3. Równolegle do strategicznych działań naszego uniwersytetu obok „Zielonej Doliny” będą realizowane programy Wspólnot Wiedzy i Innowacji, zwłaszcza tworzący się KIC Food4Future oraz nadal wdrażane KIC Klimat i KIC Zdrowie. Będziemy wchodzić w aktywne działania programów globalnych, w tym: „Nowy jedwabny szlak”, a także tzw. działania 16 + 1 w obszarze żywności dla przyszłości we współpracy Europy Środkowej i Azji. Z tymi aktywnościami wiążę szczególne nadzieje na rozwój naszego uniwersytetu i wielki sukces w przyszłości. Zapraszam środowisko akademickie Wrocławia i przedsiębiorców do współpracy!
  4. Chcę też zwrócić uwagę na racjonalne wykorzystanie środków z funduszy europejskich w realizacji strategicznych inwestycji służących nauce i rozwojowi uczelni oraz regionu. Bardzo mocno liczę na kontrakt terytorialny. Będę starać się pozyskiwać środki własne i z biznesu we wspólnym interesie ekonomicznym i społecznym;
  5. Prace dyplomowe i doktorskie w zdecydowanej większości winny być realizowane dla potrzeb gospodarki. Nie może być tak, aby uczelnia nie podejmowała wspólnych wysiłków z biznesem i administracją na rzecz rozwoju regionu i innowacji. Dlatego wspólnie z panią prorektor ds. innowacji i współpracy z gospodarką, profesor Anną Chełmońską-Soytą, poświęcimy temu szczególną uwagę;
  6. Duży nacisk chciałbym położyć na współpracę z absolwentami naszej uczelni z możliwością wykorzystania ich potencjału dla rozwoju uczelni. Absolwenci to nasi dozgonni ambasadorowie. Dlatego apeluję do studentów: dzień, w którym przekroczyliście mury uczelni stał się spoiwem wiążącym was z uczelnią na zawsze, a jako absolwenci pozostajecie uczestnikami rozwoju uczelni i musicie się z nią zawsze utożsamiać, natomiast uczelnia będzie się wami szczycić. Tak jest w Izraelu, USA, Japonii i dlatego tam osiągnięto największe sukcesy. Stawiam bardzo mocno na realną współpracę z absolwentami!

Aby osiągnąć wymienione cele ważnym jest SYSTEM ZARZĄDZANIA I ORGANIZACJA UCZELNI, bez którego nie da się zrealizować zamierzeń i osiągnąć sukcesu. Dlatego wspólnie z panem prorektorem ds. rozwoju uczelni, profesorem Adamem Szewczukiem i panem kanclerzem Marianem Rybarczykiem będziemy podejmować intensywne działania:

  1. 1. Niezbędnym czynnikiem sprawnego zarządzania jest administracja uczelni oraz systemy zarządcze i programy wspierające. Mam szacunek i zaufanie do ludzi administracji uczelni. Będę jednak chciał dokonać audytu i przeglądu wszystkich struktur uczelni w zakresie systemu zarządczego i analizy ich wykorzystania w realizacji badań, dydaktyki i współpracy z gospodarką. Kładę akcent na służebność w realizacji podstawowych zadań uczelni; oraz dostosowanie wdrażanych systemów, w tym EOD i pozostałych systemów zarządczo-informatycznych;
  2. 2. Bardzo ważnym ogniwem funkcjonowania uczelni są wydziały, to na nich spoczywa większość obowiązków. Będę chciał poświęcać im więcej uwagi i wsparcia w realizacji celów. Chciałbym zwiększyć rolę i odpowiedzialność za rozwój uczelni poszczególnych jednostek organizacyjnych, w tym zakładów, katedr i instytutów;
  3. 3. Podejmę działania zmierzające do racjonalizacji kosztów, by można było zaoszczędzone środki przeznaczyć na wspomaganie badań naukowych i wzrost uposażeń pracowników najbardziej aktywnych;
  4. 4. Chcę realizować strategię rozwoju uczelni do 2020 roku w zakresie inwestycji, a także dokonać niezbędnych korekt służących rozwoju uczelni. Szczególnie istotną dla nas jest perspektywa inwestycyjna w ramach kontraktu terytorialnego, związana z projektem stworzenia Regionalnego Centrum Innowacyjnych Technologii Produkcji, Przetwórstwa i Bezpieczeństwa Żywności. Ważnym jest przyjęcie i zrealizowanie programu modernizacji i usprzętowienia sal wykładowych, ćwiczeniowych i seminaryjnych w uczelni i w Rolniczym Zakładzie Doświadczalnym w celu poprawy jakości kształcenia;
  5. 5. Z troską będę podchodził do problemów indywidualnych pracowników i studentów. Uważam, że każdego należy wysłuchać, zrozumieć i udzielić pomocy w ramach możliwości.

Podsumowując, podkreślam z całą mocą: UNIWERSYTET TO WSPÓLNOTA PRACOWNIKÓW I STUDENTÓW, WIĘC WSZYSCY JESTEŚMY WSPÓŁODPOWIEDZIALNI ZA ROZWÓJ UCZELNI, JEJ KONKURENCYJNOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ. UNIWERSYTET TO TAKŻE CZĘŚĆ SZERSZEJ WSPÓLNOTY: SPOŁECZEŃSTWA MIASTA, REGIONU, KRAJU – POTENCJAŁ UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO WE WROCŁAWIU MA TEJ WSPÓLNOCIE SŁUŻYĆ, A ONA BYĆ ŹRÓDŁEM JEGO SIŁY I OPARCIEM W ROZWOJU.

Szanowni Państwo,

trzeba szukać sposobu na rozwój i odniesienie sukcesu w warunkach trudnych. Trudnych, jeśli nie będziemy zdolni zaakceptować konwergencji, czyli dostosowania się do istniejącej rzeczywistości, która staje się wyznacznikiem codzienności. Podjąłem się zarządzania jednostką w warunkach trudnych, w których trzeba mieć świadomość walki o godny byt, rozwój i sukces, ale nie walki o przetrwanie. Odrzucam walkę o przetrwanie.

Mam ogromne poczucie odpowiedzialności, nie wolno się cofać, trzeba podejmować trudne decyzje, nie wolno wątpić , trzeba iść czasem pod prąd i nie wolno się bać. Trzeba czasem podejmować wysokie ryzyka i mieć wiarę, że można – jak w zapisano w Biblii – przejść przez morze suchą stopą.

Wszelkie problemy są dziełem pochodzącym wyłącznie od ludzi, m.in. przez złą organizację lub niechęć do kreatywnych działań. Dlatego chcę rozmawiać z ludźmi, a przez to problemom w miarę możliwości zapobiegać, nie dopuszczać do ich eskalacji.

Trzeba projektować przyszłość (na wiele lat… 20…,30… i więcej), projektować kompetencje pod przyszłość oraz przewidywać kierunki działań pod przyszłość, a nie czekać aż rynek narzuci, bo wówczas będziemy wyrobnikami a nie liderami. A my chcemy, my musimy być liderami w naszych obszarach aktywności! Nadając ton przyszłości musimy już dzisiaj tworzyć konsorcja naukowo-biznesowe i budować wielki potencjał edukacyjny oraz instytucje transferu wiedzy. To inni muszą nas doganiać, a nie odwrotnie.

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu na przestrzeni ostatnich 20 lat osiągnął wielki sukces i nie uległ siłom przeciwności, gdyż był dobrze zarządzany. Teraz wymaga nowego przyspieszenia aby wzbić się na wyżyny europejskiej przestrzeni akademickiej transferu wiedzy i innowacji.

Naszym przesłaniem na nową kadencję niech będzie: „PRZYJAZNY, KREATYWNY I NOWOCZESNY UNIWERSYTET W ZINTEGROWANYM I ZINTERNACJONALIZOWANYM ŚRODOWISKU”.

Ja wierzę, że wspólnie z całą społecznością akademicką osiągniemy cel z wielkim sukcesem. To jest pragnienie moje, moje wielkie pragnienie i chciałbym, by było wspólnym naszym pragnieniem. Paolo Coehlo pisze w „Alchemiku”: „Kiedy czegoś gorąco pragniesz To cały świat i wszechświat działa potajemnie, by udało ci się to osiągnąć”. Katie Holmes wskazuje, iż „Wszyscy marzymy i szczęśliwie dla nas marzenia naprawdę często się spełniają”. Chciałbym, aby w nas wszystkich została tchnięta wielka wiara w sukces. Św. Faustyna mówiła: „Zaufajcie”, a ja dodam „Zaufajcie mi i moim wspaniałym prorektorom”. Wierzę w głęboką odpowiedzialność kierowników jednostek organizacyjnych uczelni.

Zawsze obawy ludzi, także pracowników i są związane ze zmianami, ale zmiany są kluczowym elementem postępu. Dlatego pochylmy się nad słowami ewangelii, gdzie bardzo często pojawiają się słowa otuchy: „Nie lękajcie się”. Niech to będzie też naszą dewizą: NIE LĘKAJMY SIĘ NIEZBĘDNYCH ZMIAN, KTÓRE MUSZĄ NASTĄPIĆ DLA NASZEGO DOBRA! NIE LĘKAJCIE SIĘ ZMIAN, KTÓRE UNIOSĄ NASZĄ ALMA MATER.

Na tych zmianach skorzystamy wszyscy i cała społeczność akademicka. Niech wspierają nas słowa Walta Disney’a: „Nasze marzenia spełniają się jeśli tylko mamy odwagę za nimi podążać”.

Zatem nie lękając się podążajmy za marzeniami, które staną się faktem zmaterializowanym dla naszego wspólnego dobra i dla naszej przyszłości.

Dziękuję za uwagę i cierpliwość. Zapraszam do współdziałania.

Rok akademicki 2016/2017 uważam za rozpoczęty:

„QUOD FELIX, FAUSTUS FOTUNATUMQUE SIT”

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg