eu_green_logo_szare.png

Przemówienie rektora – inauguracja roku akademickiego 2024/2025

Przemówienie rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu prof. Krzysztofa Kubiaka z okazji inauguracji roku akademickiego 2024/2025

Szanowni Państwo!

Inauguracja roku akademickiego jest wyjątkowym świętem całej wspólnoty uniwersyteckiej. Już niebawem wrócimy do naszych rozlicznych i różnorodnych zadań, laboratoriów, sal wykładowych, biur, książek oraz dyskusji… a studenci pierwszego roku przekroczą po raz pierwszy progi naszej uczelni. 

Zgromadziliśmy się, aby ich powitać i uroczyście przyjąć. Chcemy wspólnie przeżywać radość z rozpoczęcia nowego roku akademickiego.

Największą wartością każdej uczelni i prowadzonych na niej badań jest możliwość bycia niezależnym. Co to oznacza? To oznacza, że Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu musi - kierując się wiedzą, mądrością i prawdą –  odpowiedzialnie zabierać głos, a przede wszystkim szukać rozwiązań, w ważnych sprawach, które stanowią wyzwania XXI wieku. 

Spośród najistotniejszych wyzwań - należących do domeny naszej uczelni -wymieńmy:

  • zmiany na naszej planecie wywołane działalnością człowieka, 
  • zmiany klimatu oraz ich konsekwencje, 
  • kwestie bioróżnorodności i ochrony zanikających gatunków roślin i zwierząt,
  • obfitość dóbr, a zarazem wyczerpywanie się zasobów naturalnych,
  • nasilające się klęski żywiołowe,
  • nadprodukcję zanieczyszczeń,
  • inwazyjny i destrukcyjny wpływ gospodarki na środowisko, 
  • kurczący się dostęp do zdrowej żywności, czystej wody, czystego powietrza i niezdewastowanych terenów zieleni. 

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu jest wiodącym ośrodkiem nauk stosowanych i transferu wiedzy na rzecz zrównoważonego rozwoju. 

Naszą rolą jest wspieranie naszych naukowców w maksymalnym wykorzystaniu ich intelektualnego potencjału, kreatywności i koncentracji na misji badawczej, a także jej wymianie z innymi ośrodkami naukowymi na świecie. Oczywiście jest to możliwe tylko wtedy, gdy Uczelnia gwarantuje twórczą swobodę w sposób całkowicie odległy od korporacyjnych zasad. 

Obok prawa bycia niezależnym mamy także na uczelni wybór i przywilej, wiążące się z wolnością badań naukowych, a warunkiem tej wolności jest m.in. pluralizm dyscyplin naukowych i wolność w  podejmowaniu tematów badawczych.   

Na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu prowadzone są badania w następujących wiodących dyscyplinach naukowych: 

  • „Biotechnologia”,
  • „Geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna”, 
  • „Inżynieria lądowa, geodezja i transport”, 
  • „Inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka”,
  • „Nauki biologiczne”, 
  • „Rolnictwo i ogrodnictwo”,
  • „Technologia żywności i żywienia”, 
  • „Weterynaria”,
  • „Zootechnika i rybactwo”.

Jest oczywiste, że interesuje nas rozwój nauki i innowacji na najwyższym światowym poziomie – gdyż tego wymagają od nas wyzwania, które wcześniej wymieniłem, a przed którymi stoją wszystkie społeczeństwa wszystkich kontynentów. 

Drodzy Goście,

dziękuję, że przyjęliście zaproszenie na inaugurację roku akademickiego. Wasza obecność uświetnia to radosne święto uniwersyteckie, podkreśla partnerstwo i współpracę Uniwersytetu z otoczeniem, ale przede wszystkim przypomina nam,   że jesteśmy jako Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu usytuowani w konkretnej przestrzeni i w konkretnej społeczności. Jesteśmy zobowiązani, aby jej służyć. 

Na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu prowadzone są badania ważne dla całego świata i doceniane w światowej nauce. Na tej samej Uczelni wielu naukowców prowadzi badania istotne dla naszego kraju i regionu. Jest dla nas bardzo ważne, aby poprzez badania, odkrycia i naukowe wnioski pomagać społecznościom lokalnym przystosowywać się i zachować dobrostan w warunkach zmieniającego się środowiska i kurczących się zasobów naturalnych. 

W przededniu nowego roku akademickiego byliśmy świadkami szalejącego żywiołu – powodzi, która zniszczyła wiele małych miast i wsi naszego kraju. Byliśmy zaangażowani: 

  • nasi naukowcy byli do dyspozycji wszystkich sztabów kryzysowych Dolnego Śląska oraz mediów. Odpowiadali na pytania, tłumaczyli, dementowali nieprawdziwe informacje wywołujące panikę; 
  • pracownicy Instytutu Inżynierii Środowiska prowadzili unikatowe badania na Odrze. Mierzyli przepływy Odry na wejściu do Wrocławskiego Węzła Wodnego w rejonie jazów Opatowice i Bartoszowice. Były to pierwsze tego typu badania prowadzone przy tak dużym wezbraniu powodziowym – niezbędne dla ustalenia punktów na krzywej przepływu, co w przyszłości pomoże precyzyjnie modelować przejście fali powodziowej przez miasto i pozwoli je ochronić; 
  • Pan dr Radosław Stodolak z Zakładu Modelowania Hydrodynamicznego Instytutu Inżynierii Środowiska UPWr został powołany na pełnomocnika premiera ds. kontaktu z Wodami Polskimi. Jak sam przyznał nominacja, którą otrzymał od premiera Donalda Tuska, to ogromny zaszczyt, ale też ogromna odpowiedzialność.

Jednak nasze zadanie się nie skończyło. Rekordowe upały, susze, cyklony, powodzie, spływy wód powierzchniowych, zaburzenia w ekosystemach – to katastrofalne skutki zmian klimatycznych, które dzieją się na naszych oczach i dotykają nas bezpośrednio. 

Jesteśmy uczelnią specjalistyczną, nasza wiedza, badania, umiejętności, wypracowane rozwiązania są potrzebne – dzisiaj bardziej niż kiedykolwiek do tej pory. Już są wykorzystywane, lecz można oczekiwać od nas jeszcze więcej.

Drogie Koleżanki i drodzy Koledzy, szanowne Słuchaczki i szanowni Słuchacze Szkoły Doktorskiej,

życzę Wam w dniu rozpoczęcia nowego roku, abyście czuli radość z uprawiania nauki, gdyż ona jest najważniejszym determinantem odkryć i przełomów. Tak bardzo nam potrzebnych wobec wyzwań XXI wieku. 

Jako rektor nowej kadencji będę Was wspierał, dopingował oraz premiował innowacje i wdrożenia.

Szanowni Państwo, 

Uniwersytet to wspólnota akademicka obejmująca studentów, doktorantów, nauczycieli, pracowników naukowych, administracyjnych i inżynieryjno-technicznych, czyli różne grupy, które łączą te same cele. 

Sprawne i profesjonalne działanie pracowników niebędących nauczycielami akademickimi jest istotnym warunkiem skutecznej realizacji strategii Uczelni. 

Doświadczenie uczy, iż lepiej sprawdza się władza niescentralizowana, współpracująca na różnych poziomach. Wyrażam głębokie przekonanie, że nadmierna centralizacja i brak elastyczności utrudniają efektywną pracę. 

Będziemy zatem dążyć do tego, aby każdy pracownik uczelni czuł się decyzyjny w zakresie swoich obowiązków i odpowiedzialny. Nie ma nic gorszego niż biurokratyczny bezwład. Nie ma nic gorszego niż lęk przed podejmowaniem jakichkolwiek decyzji i przepychanie ich w inne miejsca. Musimy być skuteczni i efektywni. 

Szanowni Państwo, i mam na myśli grupę nienauczycieli, życzę Wam zadowolenia i satysfakcji z pracy w nadchodzącym roku akademickim, abyście prawdziwie czuli się współtwórcami sukcesów Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. 

Panie i Panowie, 

Uniwersytet to miejsce, które kształci. Istnieje dla studentów. Nasz uniwersytet oferuje obecnie młodym ludziom:

  • 30 kierunków studiów na sześciu wydziałach, 
  • 18 kierunków studiów podyplomowych, 
  • 3 międzynarodowe programy wymian uniwersyteckich, 
  • liczne koła naukowe na każdym z wydziałów, 
  • a także organizacje studenckie, grupy twórcze oraz wszechstronne i różnego typu wsparcie studiującej u nas młodzieży a wreszcie – jak najlepszą infrastrukturę.

Jako nauczyciele akademiccy mamy wielki przywilej i szczęście kształtować młodych ludzi; powodować, aby naszą Alma Mater opuszczali absolwenci o szerokich horyzontach i nieograniczonej kreatywności, obdarzeni  wrażliwością estetyczną i etyczną.   

Naszą rolą jest kształcenie świadomych obywateli – zdolnych zmieniać świat na lepszy.  Oznacza to, że w żadnym wypadku nie można traktować studenta jak klienta, który przyszedł, aby nagromadzić punkty do życiorysu, lecz jako członka wspólnoty akademickiej. 

Naszym celem – oprócz przekazywania wiedzy i umiejętności poprzez modularne programy zogniskowane na kompetencjach – jest budzenie motywacji rozwojowej, a także stworzenie takiego środowiska edukacyjnego, które wesprze integralny rozwój młodych, lecz dorosłych ludzi w obecnych czasach.

Słowem kluczem doskonałości dydaktycznej na najbliższe cztery lata niech będzie odpowiedzialność  – rozumiana nie tylko jako odpowiedzialność nauczycieli akademickich za przekazywaną wiedzę i kształcone umiejętności, ale odpowiedzialność wszystkich członków wspólnoty akademickiej za drugiego człowieka - studenta, który wejdzie w świat rządzony przez nieustanne kryzysy. I on nie tylko musi sobie w nim poradzić. Musi go zmienić na lepszy.    

Drogie Koleżanki i drodzy Koledzy, 

życzę Wam na początku nowego roku akademickiego, abyście czuli i rozumieli tę odpowiedzialność, lecz nie jako ciężar, ale jako wysoką wartość, zaangażowanie i intencjonalność. Jako ideę, która umożliwia autonomię i elastyczność w procesie dydaktycznym. Życzę Wam także wytrwałości i pasji, które staną się także udziałem Waszych wychowanków.     

To jest odpowiedni moment, abym zwrócił się do młodzieży. Drogie Studentki i drodzy Studenci!

Witam Was w progach naszej Uczelni – zarówno studentów starszych roczników –  mam nadzieję, że wróciliście z wakacji wypoczęci i pełni entuzjazmu – jak i tych, którzy pojawili się tu po raz pierwszy. Cieszę się, że za chwilę – w akcie immatrykulacji – nasi nowi studenci staną się częścią wspólnoty Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. 

Wybraliście dobrą, nowoczesną Uczelnię, której wyróżnikiem jest praktyczne podejście, a studia, które oferujemy, są potrzebą i przyszłością zarówno polskiej, jak i światowej gospodarki. Będziemy pomagać Wam w rozwijaniu pasji i zainteresowań, a także w zdobywaniu zawodów, o jakich marzycie. Nie będzie łatwo. Czeka Was dużo nauki, ciężkiej pracy, wiele godzin w laboratoriach, salach ćwiczeń i nad książkami i z pewnością wiele trudnych egzaminów. 

Pamiętać należy, że czas studiów to także czas poznawania ludzi, zawierania głębokich przyjaźni, czasami na całe życie, a także znajomości i kontaktów, które przydadzą się w Waszym życiu zawodowym. 

Na uczelni na wielu z Was czekają studenckie koła naukowe i realizowanie wspólnie profesorami ciekawych projektów badawczych. Korzystajcie! Pamiętajcie, że jesteście współautorami własnego rozwoju. 

Chcę podkreślić, że nasi absolwenci, odbierając dyplomy ukończenia studiów w tej samej auli, w której dziś rozpoczynamy rok akademicki – rzucają birety w górę i mówią, że było warto się trudzić. A to jest dla nas – Waszych wykładowców i nauczycieli akademickich największą nagrodą. 

Szanowni Państwo!

Uroczyście rozpoczynam rok akademicki 2024/2025

Quod felix faustum fortunatumque sit

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpglogo-1.png