Szkoły letnie to efekt współpracy Uniwersytetu Przyrodniczego z uczelniami w Europie. Właśnie skończyła się jedna – Międzynarodowa Szkoła Letnia dla Studentów Budownictwa. I ruszyła właśnie druga – w Kijowie – poświęcona innowacjom w produkcji żywności.
Przyjechali do Wrocławia z Łotwy i Portugalii, by w praktyce poznać problemy trwałości i bezpieczeństwa budowli. Pierwsza edycja Międzynarodowej Szkoły Letniej organizowanej przez Instytut Budownictwa UPWr to efekt współpracy z Uniwersytetem Tras-os-Montes i Alto Douro z Portugalii oraz Łotewskim Uniwersytetem Przyrodniczym w Jełgawie.
Pamiątkowe zdjęcie uczestników Międzynarodowej Szkoły Letniej dla Studentów Budownictwa fot. materiały własne Międzynarodowej Szkoły Letniej
– Pomysł wyszedł od nas. Współpracujemy z uczelniami w Portugalii i na Łotwie od dłuższego czasu, efektem tej współpracy jest wspólna, cykliczna konferencja naukowa, ale postanowiliśmy pójść krok dalej i do współpracy wciągnąć również studentów – mówi dr Maciej Orzechowski i dodaje, że uczestnicy letniej szkoły nie płacą za pobyt, a ich jedynym ich wydatkiem jest pokrycie kosztów dotarcia do Wrocławia.
– Udało nam się zdobyć środki zarówno z UPWr jak i spoza uczelni. Wsparli nas: prof. Józef Sowiński, prorektor ds. studenckich i edukacji, prof. Bernard Kontny, dziekan Wydziału Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji, kanclerz Marian Rybarczyk, prof. Jan Kempiński, kurator wydziałowy studenckich kół naukowych. Mamy też sponsorów, którzy podczas szkoły mają okazję zaprezentować swoje firmy uczestnikom – dodaje dr Orzechowski – jest to niezwykle cenne, ponieważ prezentują oni również narzędzia projektowe pozwalające w praktyce wykorzystać ich produkty przy renowacji czy modernizacji konstrukcji obiektów. Wśród sponsorów znalazły się m.in. firma Controls Polska oraz Dolnośląska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa. – Wsparcie uzyskaliśmy również od firmy Akwawit – dodaje dr Zofia Zięba.
Zajęcia w terenie – oczywiście obowiązkowe – odbywały się m.in. w Rolniczym Zakładzie Doświadczalnym na Swojcu fot. materiały własne Międzynarodowej Szkoły Letniej
Piętnastu studentom pracującym w trzech grupach (międzynarodowych) zorganizowano zajęcia terenowe i laboratoryjne. W Karpaczu weszli do od lat nieużytkowanego pensjonatu byłego Funduszu Wczasów Pracowniczych „Zakopianka 1”. W Rolniczym Zakładzie Doświadczalnym na Swojcu wykonywali terenowe badania geotechniczne, obejmujące odwierty i sondowanie. Następnie pobrane próbki gruntów badali w Laboratorium Badań Geotechnicznych Instytutu Budownictwa. Uzyskane wyniki posłużyły do modelowania osiadań podłoża gruntowego pod budynkami, co następnie porównywane było z wymogami norm europejskich.
– Zależało nam, by szkoła była rodzajem nagrody dla najlepszych i najbardziej zaangażowanych studentów. To jest pewnego rodzaju połączenie praktyki inżynierskiej z poszerzaniem wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim staraliśmy się tak zorganizować zajęcia, by wyjść poza ramy wyznaczane programami nauczania poszczególnych przedmiotów i przedstawić interesujące nas zagadnienia w szerszej perspektywie – tłumaczy dr Radosław Tatko.
Przez pierwsze dwa tygodnie lipca studenci poszerzali więc praktyczna wiedzę inżynierską dotyczącą metod wykonywania oceny stanu technicznego, zabezpieczania, naprawiania i wzmacniania elementów oraz renowacji obiektów budowlanych, określania podstawowych cech materiałów budowlanych wbudowanych w konstrukcję budynku, rozpoznania podłoża gruntowego, zachowania lub poprawy relacji istniejących pomiędzy obiektem a środowiskiem.
W programie były również zajęcia laboratoryjne, prowadzone m.in. przez dr Zofię Ziębę (pierwsza po prawej) fot. materiały własne Międzynarodowej Szkoły Letniej
Organizatorzy zadbali też o wyjątkowość zajęć – zaplanowano konkursy praktycznej wiedzy inżynierskiej. W Karpaczu zadaniem uczestników było oszacowanie parametrów mechanicznych decydujących o nośności zginanego elementu drewnianego, a we Wrocławiu zaprojektowanie i wykonanie betonu o jak największej wytrzymałości z dostarczonych składników. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim konkursie poprawność rozwiązań weryfikowana była doświadczalnie. Oczywiście dla zwycięzców przewidziane były atrakcyjne, słodkie nagrody. Należy także podkreślić aspekt socjalny: studenci i opiekunowie nie tylko spędzali dużą część czasu razem przygotowując materiały i opracowując wyniki, ale także biorą udział w licznych atrakcjach, takich jak wycieczka w góry, wspólne ognisko, zwiedzanie zabytków dziedzictwa kulturowego. Dało im to unikalną szansę poznania swoich obyczajów, kultury a także nauki pracy zespołowej. W organizację pierwszej edycji szkoły zaangażowani byli pracownicy Instytutu Budownictwa: Jerzy Sobota, Radosław Tatko, Zofia Zięba, Wojciech Kilian, Maciej Orzechowski oraz Agata Włóka. W kolejnym roku szkoła odbędzie się w Portugalii, a następnie na Łotwie.
A 19 lipca w Kijowie ruszyła III Międzynarodowa Letnia Szkoła organizowana Państwowy Uniwersytet Przyrodniczy w Kijowie, naszą uczelnię i Szkołę Wyższą Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Tegoroczne motto szkoły brzmi „Innowacje w produkcji żywności dla zrównoważonego rozwoju regionów”.
fot. materiały własne Międzynarodowej Letniej Szkoły
– Misją Międzynarodowej Szkoły Letniej jest podniesienie świadomości uczniów i nauczycieli na temat zrównoważonego systemu żywnościowego i stworzenie nowego pokolenia przyszłych specjalistów w procesie podejmowania decyzji, które biorą pod uwagę wartości społeczne, kulturalne i ekologiczne zasobów naturalnych – mówi koordynator międzynarodowej szkoły letniej, prof. Natalia Demeshkant.
Intensywny program szkoły letniej przewiduje m.in. wykłady teoretyczne, warsztaty oraz pracę w grupach projektowych. Główną częścią programu jest kurs „Nauka dla zrównoważonego rozwoju”, kończący się przygotowaniem i prezentacją projektów grupowych. Oprócz aspektów naukowych ważna jest również, zarówno formalna, jak i nieformalna, komunikacja pomiędzy młodymi ludźmi, budowanie ich rzeczywistego partnerstwa dla przyszłej wymiany tradycji kulturowych i wartości europejskich.
II Międzynarodowa Letnia Szkoła UPWr, SGGW i Państwowego Uniwersytetu Przyrodniczego w Kijowie odbywała się we Wrocławiu fot. materiały własne Międzynarodowej Letniej Szkoły
Podczas pierwszej edycji, która odbyła się na Ukrainie, studenci poznawali m.in. wpływ rolnictwa na zmiany klimatyczne, specyfikę rolnictwa ekologicznego, gospodarkę wodną i jakość wody, czy zastosowanie aplikacji HecRas w hydrotechnice. Rok temu w Polsce podczas zajęć zajmowano się zagadnieniami związanymi z organicznymi farmami, tradycyjnym i zdrowym żywieniem, ekosystemem i ochroną lasów oraz modelowaniem naturalnych kataklizmów. Studenci analizowali sytuacje rzeczywistych gospodarstw i jako ostateczny projekt kończący szkołę, przygotowywali projekty ich modernizacji.
Ta strona wykorzystuje pliki cookies własne w celu zapewnienia prawidłowego jej działania. Te pliki cookies pozostaną aktywne zawsze, nie ma możliwości wyboru w tym zakresie, ponieważ są to pliki cookies, dzięki którym strona funkcjonuje w prawidłowy sposób. W tych plikach cookies zapisana zostanie informacja o ustawieniach plików cookies użytkownika. Dodatkowo wykorzystywane są pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z narzędzi zewnętrznych. Więcej informacji w polityce prywatności.
Cel
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na reklamy spersonalizowane.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) dotyczących statystyk, np. czasu trwania wizyty.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych, które obsługują funkcje witryny lub aplikacji, np. ustawień języka.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych dotyczących personalizacji, np. rekomendacji filmów
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i inne mechanizmy ochrony użytkowników.