eu_green_logo_szare.png

Aktualności

Lokalne produkty w zasięgu ręki

W Hali Targowej we Wrocławiu od 17 grudnia rusza nowy punkt sprzedaży – na stoisku numer 70 będzie można znaleźć sery, chleby, pasty, miody, pierniki, soki, przyprawy, a nawet wina. Wszystkie łączy hasło „Produkt Lokalny” i projekt „Dolny Śląsk. Zielona dolina żywności i zdrowia”.

Produkty, które można kupić na Hali Targowej we Wrocławiu łączy jedno – są lokalne, do ich produkcji wykorzystuje się więc surowce dostępne na Dolnym Śląsku. Ale są też wytwarzane metodami tradycyjnymi, z poszanowaniem dla dziedzictwa kulinarnego, które jest częścią dziedzictwa kulturowego, mają właściwości prozdrowotne. I są certyfikowane przez Zieloną Dolinę – jako produkty najwyższej jakości.

Wizualizacja stoiska:

 

Producenci, uczelnia i samorząd

– Idea utworzenia w 2016 roku Zielonej Doliny narodziła się z potrzeby wspólnego działania na płaszczyznach: naukowej, edukacyjnej, biznesowej i społecznej po to, by wykorzystać potencjał Dolnego Śląska w produkcji żywności funkcjonalnej, suplementów diety, nutraceutyków i żywności wysokiej jakości – mówi Paweł Paszkowski, dyrektor ds. inwestycji spółki Dolnośląska Zielona Dolina i przypomina, że to  dla realizacji tej idei podpisano porozumienie pomiędzy Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, które stało się podstawą do zbudowania programu „Dolny Śląsk. Zielona dolina żywności i zdrowia”. Inicjatorem porozumienia był Uniwersytet Przyrodniczy – to na UPWr prowadzi się badania nad żywnością funkcjonalną, suplementacją, szuka nowych metod przetwarzania surowców naturalnych tak, by zachowały jak najwięcej właściwości prozdrowotnych. To naukowcy z UPWr szkolą winiarzy, serowarów, piwowarów, słowem wspierają swoją wiedzą merytoryczną tych, którzy produkują produkty lokalne, stawiając na ich jakość.

Poznaj lokalnych producentów żywności:

 

Na specjalne zaprojektowanym stoisku w zabytkowej Hali Targowej we Wrocławiu przy ul. Piaskowej 17 dostępne będą więc regionalne produkty spożywczy, produkowane przez przedsiębiorców z Dolnego Śląska m.in. soki, wody, syropy, miody, wina, warzywa, sery, jaja, pasty, chleby i słodycze.  W ofercie znajdą się między innymi produkty mogące poszczycić się certyfikatem „Zielona Dolina Żywności i Zdrowia”, przyznawanym w oparciu o restrykcyjny audyt. Ceryfikat jest poświadczeniem wysokich parametrów jakościowych produktu oraz naturalnej produkcji z wykorzystaniem surowców regionu bądź swoistych technik lokalnych.

– Wszystkie produkty, które można kupić na naszym stoisku, podchodzą od lokalnych producentów, są więc świeże, z gwarancją pochodzenia i zrównoważonego sposobu produkcji, co dla wielu klientów jest ważne. Wspieramy nie tylko lokalne serowarnie czy pszczelarzy, ale też dajemy kupującym gwarancję, że u nas dostaną to, co najlepsze – uśmiecha się Anna Szczęśniak, który w piątek od rana szykowała stoisko na sobotnie otwarcie, zapewniając, że nie tylko każdy, kto przyjdzie na halę na zakupy, dowie się, co kupuje i jaka jest idea programu „Dolny Śląsk. Zielona dolina żywności i zdrowia”.

– Będą też degustacje, więc będzie można sprawdzić, czy smakuje nam chleb Karkonoski, a może Kapuśniaczek, czy do tego chleba weźmiemy kozią Fettinę z czosnkiem i czosnkiem niedźwiedzim czy może ser Tylżycki z serowarni wytwarzającej sery ślubowskie – zachęca Anna Szczęśniak.

Co można kupić w Hali Targowej?

Na stoisku „Produkt Lokalny”  będzie można kupić ser Fettina z czosnkiem i czosnkiem niedźwiedzim z Gospodarstwa Rolnego Koziołkowo z Holendrów, miód wielokwiatowy i miód lipowy z Pasieki Zuzia z Domaszkowa, miód Leśny z Pasieki Karkonoskiej z Miłkowa, ser Rudy Kozak, wytwarzany przez Sernicę Dolnośląską z Długołęki, kabanosy z dzika wytwarzane przez firmę Dziki Zwierz z Bolesławca, ser Górski Sudecki, pastę z pokrzywy – jedyny tego rodzaju produkt na rynku, nalewkę z kwiatów czarnego bzu według starej receptury rodzinnej, chleb „Kapuśniaczek” wypiekany na dwóch zakwasach – piekarskich i kapusty kiszonej, szafran izerski, chleb Vitafit Ziarna, pierniki Trzcińskie, wytwarzane ręcznie, według starodawnych receptur. Będzie też chleb Karkonoski wypiekany w starym piecu  sprzed II wojny światowej, dojrzewający ser kozi Koziniec z gospodarstwa „Kozia Łąka” (w 2010 r. Ser Kozi Łomnicki został wpisany na listę produktów tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa, a podczas szczytu Partnerstwa Wschodniego, który odbył się w Warszawie w ramach pierwszej prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej  Sery Łomnickie promowały polską kuchnię). Zwolennicy pieczenia chleba w domu będą mogli tu kupić mąkę pszenną typu 500 z rodzinnego młyna w Skokowej prowadzonego przez rodzinę Sznajderów (ich gospodarstwo prowadzone jest od 1955 roku). Warto też kupić jarmuż ekologiczny, goudę farmerską z Wańczykówki, ser Tylżycki produkowany przez Przetwórstwo Farmerskie SERY ŚLUBOWSKIE Igora Pietrzyka, a smakosze powinni koniecznie zaopatrzyć się w pierogi z karpia milickiego.

Na liście produktów, które będą dostępne na stoisku nr 70 są też masło tradycyjne z Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Międzyborzu, bioaktywny napój z aronii, kwas chlebowy Młody Buk z Browaru Rzemieślniczego Sowie w Bielawie, agrest, wiśnia i jabłka w czekoladzie manufaktury DOTI, górska woda źródlana Wojcieszowianka niegazowana, podsuszana kiełbasa z Borów Dolnośląskich, kwasy chlebowe Honey Hania i Free Anka z manufaktury Vitafit. woda Potencjałka AOxETNO, wydobywana w Zdroju Jelenia Struga i butelkowana u źródła. W sprzedaży mają też być wina z dolnośląskich winnic –Sabat Rubea Gofert, prawdopodobnie jedyne w Polsce wino macerowane ze skórkami przez 4 tygodnie i leżakowane przynajmniej 6 miesięcy w dębowych francuskich beczkach (zdobyło wyróżnienie w XVI edycji konkursu „Nasze Kulinarne Dziedzictwo-Smaki Regionów”) oraz Muscaris Półwytrawne, Regent Wytrawne, Rose Półsłodkie i Solaris Półwytrawne z Winnicy 55-100 z Rzepotowic.  

Produkty z certyfikatem Zielonej Doliny, można kupić na stoisku na 70 w Hali Targowej przy ulicy Piaskowej 17 we Wrocławiu. Stosiko można poznać po tym logo:

produkt_lokalny_hala-logo.jpg

Powrót
16.12.2022
Głos Uczelni
biznes

magnacarta-logo.jpglogo European University Associationlogo HR Excellence in Researchprzejdź do bip eugreen_logo_simple.jpgica-europe-logo.jpg