Kolegium prorektorów, czyli kształcenie pod kontrolą
– Jesteśmy wzorem dla wielu uczelni. (…) A wśród uczelni przyrodniczo-rolniczych – wiodącą w kształceniu na odległość – po kolegium prorektorów ds. studenckich i kształcenia prof. Danuta Parylak opowiada o wyzwaniach w kształceniu na uczelniach przyrodniczych.
– Uczelnie przyrodnicze, prawdopodobnie ze względu na swój inżynierski charakter, nie są w tak dramatycznej sytuacji jak uczelnie humanistyczne. Wszędzie obserwujemy zmniejszenie zainteresowania studiami i spadek liczby studentów, ale to wynika z niżu demograficznego. Rozwiązaniem jest przyjmowanie na studia większej ilości cudzoziemców. I to jest teraz główne wyzwanie stojące przed uczelniami – uzupełnienie liczby studentów, a jednocześnie zwiększenie umiędzynarodowienia – mówiła prof. Danuta Parylak po zakończeniu odbywającego się na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu kolegium prorektorów do spraw studenckich i kształcenia uczelni przyrodniczych i rolniczych.
fot. Tomasz Lewandowski
Prorektorzy dziewięciu akademickich ośrodków z całej Polski i kierownicy działów kształcenia spotykają się dwa razy do roku, aby omówić bieżące wyzwania i problemy na uczelniach przyrodniczo-rolniczych. Na ostatnim ze spotkań rozmawiano m.in. o cudzoziemcach na uczelniach, praktycznym profilu studiów, tworzeniu kierunków interdyscyplinarnych i bezpieczeństwie imprez masowych.
– Te spotkania moją mocno roboczy charakter, każdy przedstawia swoje doświadczenia, wątpliwości ze swojej uczelni, szkolimy siebie nawzajem. W trakcie dyskusji jedni wypracowują sobie model postępowania, inni zyskują nową perspektywę. Proces dydaktyczny i całość spraw studenckich to na tyle szeroki i dynamiczny obszar, w którym nigdy nie ma spokoju, że zwykłymi wystąpieniami czy prezentacjami do niczego byśmy nie doszli – wyjaśnia prorektor.
A skoro każde spotkanie jest również okazją do porównań, jak Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu prezentuje się na tle innych uczelni? – Nasza uczelnia wypada bardzo dobrze, co prawda trudno nam w pewnych aspektach konkurować z SGGW (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), ale Wrocław i tak jest wzorem dla wielu uczelni. To, czym się wyróżniamy, to po pierwsze – dynamiczna i rosnąca oferta dydaktyczna. Naprawdę niewiele uczelni może się pochwalić nowymi, atrakcyjnymi dla studentów i potrzebnymi w regionie kierunkami. Po drugie – atrakcyjność naszej uczelni dla cudzoziemców. Przyciągamy wielu młodych ludzi ze Wschodu, głownie z Ukrainy, co jest zasługą promocji uczelni, ale oczywiście również miasta i programu „Teraz Wrocław”. Drugim tak często wybieranym ośrodkiem jest Lublin, co jest zrozumiałe ze względu na jego położenie. Po trzecie – samoorganizacja uczelni. Jako pierwsi, lub jedni z pierwszych, podejmujemy wyzwania wynikające chociażby z nowych rozwiązań prawnych. Zaczynamy działać, a później, na takich właśnie spotkaniach, okazuje się, że wypracowaliśmy sposób postępowania przydatny innym uczelniom. Myślę, że to też efekt comiesięcznych spotkań prorektorów uczelni Wrocławia i Opola. My zmierzyliśmy się już z problemem bezpieczeństwa na studenckich imprezach masowych, czego o innych uczelniach powiedzieć nie mogę.
fot. Tomasz Lewandowski
Prof. Parylak nie ma również wątpliwości, że wśród uczelni o podobnym do naszego profilu kształcenia jesteśmy absolutnym liderem w e-learningu, a powołanie Centrum Kształcenia na Odległość było strzałem w dziesiątkę: – Nasze doświadczenia i rozwiązania w tym zakresie wzbudziły żywe zainteresowanie przedstawicieli innych uczelni. Na świecie ta forma się niesamowicie rozwija, szczególnie w kontekście uczenia się przez całe życie – daje osobom będącym już poza formalnym systemem kształcenia możliwość dalszego zdobywania wiedzy. Myślę, że nie zastąpi standardowego nauczania na uczelniach, ale może być jego znakomitym uzupełnieniem. I studenci to doceniają.
fot. Patrycja Krzemieniec
O samych studentach prorektor wspomina również w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacyjnych: – Jasne, że studenci się zmieniają, tak jak i całe nasze społeczeństwo się zmienia. Dzięki otwartości na Zachód są bardziej kreatywni, samodzielni. Ale z drugiej strony mają problem z wykorzystaniem swojej wiedzy w praktyce, skupiają się na nauczeniu, zapamiętaniu definicji, bez jakiejkolwiek próby interpretacji czy krytycznego podejścia. To jest mankament wyniesiony z kształcenia na niższych szczeblach, ale myślę, że Krajowe Ramy Kwalifikacyjne, poza niesamowitą biurokracją, przyniosą pewne zmiany też w tym zakresie. Wymagają one od prowadzącego ciągłych modyfikacji zajęć, a od studenta nadążania za nimi, dając mu jednocześnie możliwość kreowania procesu kształcenia. Bo właśnie – to już nie ma być nauczanie z jednokierunkowym przepływem wiedzy, ale kształcenie oparte na relacjach wzajemnych – prof. Parylak uśmiecha się i dodaje: – Ja naprawdę bardzo lubię studentów, i nie mówię tego tylko przez pryzmat zajmowanego stanowiska.
Ta strona wykorzystuje pliki cookies własne w celu zapewnienia prawidłowego jej działania. Te pliki cookies pozostaną aktywne zawsze, nie ma możliwości wyboru w tym zakresie, ponieważ są to pliki cookies, dzięki którym strona funkcjonuje w prawidłowy sposób. W tych plikach cookies zapisana zostanie informacja o ustawieniach plików cookies użytkownika. Dodatkowo wykorzystywane są pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z narzędzi zewnętrznych. Więcej informacji w polityce prywatności.
Cel
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.
Zgoda
Określa stan zgody na reklamy spersonalizowane.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych (np. plików cookie) dotyczących statystyk, np. czasu trwania wizyty.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych, które obsługują funkcje witryny lub aplikacji, np. ustawień języka.
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych dotyczących personalizacji, np. rekomendacji filmów
Zgoda
Umożliwia przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i inne mechanizmy ochrony użytkowników.