Co studiować na UPWr: biologia, biologia człowieka czy zootechnika?

Biologia, biologia człowieka i zootechnika to trzy różne kierunki studiów na Uniwersytecie Przyrodniczym, które nie tylko pozwalają zdobyć wiedzę z jednej z najciekawszych dziedzin nauki, ale też ciekawy zawód.

Po studiach na biologii można pracować jako nauczyciel, ale też w firmach biotechnologicznych transferujących nowoczesne technologie, placówkach naukowych, terenowych stacjach badawczych czy instytucjach zajmujących się ochroną przyrody. Przez trzy lata nauki na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu w każdym semestrze można też wybrać aż 30 procent przedmiotów spośród tych, które są w programie. To studia dla ciekawskich: fizyka z elementami biofizyki, matematyka, biochemia, geologia, morfologia roślin, fizjologia zwierząt, anatomia człowieka, biologia komórki, genetyka, biologia molekularna, genetyka populacji to tylko część przedmiotów, dzięki którym zdobywa się najnowszą wiedzę.

Tylko w XX wieku naukowcy pokazali, jakie możliwości badawcze i odkrywcze kryje w sobie biologia. To np. opracowanie metody zapłodnienia in vitro, nad którą pracę rozpoczęto w latach 70., ale też wcześniejsze odkrycie podwójnej helisy DNA, które otworzyło drogę do badań nad genetyką i genomem człowieka, a dzisiaj jest podstawą badań nad komórkami macierzystymi i terapią genową, która może być jedyną szansą dla wielu ludzi nieuleczalnie chorych.

Na biologii człowieka poznasz techniki rekonstrukcji wyglądu człowieka na podstawie jego szczątków kostnych

O tych, ale i wielu innych ciekawych zagadnieniach będą się uczyć też studenci kierunku biologia człowieka, którzy z jednej strony zdobędą wiedzę z zakresu m.in. biologii, fizyki i chemii, geologii, ale z drugiej nauk pokrewnych jak m.in. archeologia. Interdyscyplinarny charakter tych studiów, łączący wiele różnych dziedzin nauki, pozwala wyjaśniać i opisywać zróżnicowanie budowy i zachowań człowieka w czasie i w przestrzeni, jak i reguły funkcjonowania człowieka w społeczeństwie. To studia dla tych, którzy mają zacięcie detektywistyczne – zrealizują je podczas praktyk na wykopaliskach archeologicznych, w laboratoriach medycznych, czy kryminalistycznych. Dzięki specjalistycznym przedmiotom zdobędą też umiejętności z zakresu archeologii podwodnej, czy rekonstrukcji wyglądu na podstawie szczątków kostnych. To wrocławscy naukowcy zrekonstruowali np. twarz błogosławionego Czesława, jednego z patronów Wrocławia, dominikanina, który miał uratować miasto i jego mieszkańców podczas najazdu Wielkiej Ordy w XIII wieku.

Po tych studiach można też znaleźć ciekawą pracę w firmach archeologicznych – zgodnie z przepisami inwestycje np. drogowe muszą być poprzedzone badaniami archeologicznymi, co zresztą systematycznie poszerza wiedzę o kulturach z zamierzłych czasów. Ale można też realizować się w laboratoriach kryminalistycznych, stacjach sanepidu, urzędach statystycznych, instytutach badań opinii społecznej, muzeach, pracowniach ergonomii i komórkach BHP (istniejących przy wielu zakładach pracy).

Zootechnika to kolejny kierunek dla tych, którzy interesują się biologią, światem zwierząt, bez którego nie ma przecież świata ludzi, a swoją przyszłość widzą zarówno w gospodarstwach rolnych i hodowlanych, nadzorze hodowlanym i służbach inseminacyjnych, przemyśle rolno-spożywczym czy paszowym, jak i w placówkach naukowo-badawczych, czy specjalistycznych laboratoriach.

pszczoly.jpg
Na studiach na zootechnice nauczysz się też pszczelarstwa
fot. Adrian Kulik

To studia, dzięki którym można zdobyć specjalistyczną wiedzę np. z pszczelarstwa, rybactwa, żywienia zwierząt, genetyki, czy profilaktyki weterynaryjnej. Ale studenci dowiedzą się na nich również tego, czym jest np. hipoterapia i jak przygotowuje się konie do jej prowadzenia – od lat z powodzeniem hipoterapia stosowana jest w terapii dzieci z dziecięcym porażeniem mózgowym, dzieci z autyzmem czy różnymi zaburzeniami ruchowymi i emocjonalnymi. Dzięki tym studiom można też poznać zasady hodowli zwierząt amatorskich, a więc towarzyszących. Pod tym określeniem kryją się psy, koty, króliki miniaturki, tchórzofretki, świnki morskie, myszkoskoczki, słowem te wszystkie zwierzęta, które stają się towarzyszami ludzi. Zdobycie wiedzy o tym, jak je hodować, dbać o ich dobrostan pozwala nie tylko na prowadzenie własnej hodowli, ale też pracę np. konsultanta kynologicznego.

kbk